Advertentie
carrière / Nieuws

Kerstpakket populair, vrijdagmiddagborrel niet

Rituelen als de vrijdagmiddagborrel in het gemeentehuid kunnen wegens gebrek aan belangstelling worden geschrapt. Over het kussen van collega's bij verjaardagen bestaat grote verdeeldheid. Dat zijn een paar opvallende conclusies uit onderzoek dat TNS Nipo en Driessen HRM_Payroll hebben uitgevoerd naar rituelen in de publieke sector.

05 januari 2012

Ambtenaren hechten aan het ritueel van het kerstpakket, maar de vrijdagmiddagborrel kan hun gestolen worden.

Rituelen

Dat zijn een paar opvallende conclusies uit onderzoek dat TNS Nipo en Driessen HRM_Payroll hebben uitgevoerd naar rituelen in de publieke sector. Doel van het onderzoek was om te bepalen in hoeverre rituelen een bijdrage leveren aan de processen in een organisatie, of dat ze de nodige veranderingen juist in de weg staan.

Beoordelingsgesprek

Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties nog het nodige kunnen verbeteren aan een goede gesprekkencyclus. Vier op de tien werknemers zien het beoordelingsgesprek louter als verplicht ritueel en ervaren het niet als een diepgaand inhoudelijk gesprek. Drie kwart van de respondenten denkt dat zijn of haar salarisverhoging alleen is gebaseerd op een ‘rituele’ periodieke verhoging in plaats van op basis van daadwerkelijk geleverde prestaties.

Gedachteloos Meer dan 60 procent van de ondervraagden denkt dat rituelen leiden tot gedachteloos gedrag. Een overgrote meerheid van de werkenden zegt zich daar volgens eigen zeggen overigens niet door te laten leiden, maar dat zijn of haar gedrag wordt bepaald door weloverwogen beslissingen. Mannen denken dat vaker dan vrouwen: slechts 1 op de 8 mannen geeft aan dat hun gedrag vooral wordt bepaald door rituelen, tegenover 1 op de 4 vrouwen.

Teamuitje

Overige opvallende conclusies over bekende rituelen zijn dat 80% van de respondenten de voorkeur geeft aan het rituele kerstpakket in plaats van een donatie aan een goed doel. En crisis of niet, het jaarlijkse teamuitje moet volgens 85 procent van de ondervraagden blijven. Vrouwen hechten meer waarde aan deze vorm van gezelligheid en teambuilding dan mannen. Bijna 9 op de 10 vrouwen waardeert het als belangrijke activiteit. Bij mannen blijft dat percentge net boven de 80 procent steken.

Drie kussen

Een andere opmerkelijke uitkomst is het al dan niet kussen van collega’s bij verjaardagen. De helft van de werkenden in de publieke sector vindt het geven van drie kussen op de wang bij verjaardagen van vrouwelijke collega’s een onnodig ritueel. Verschil tussen mannen en vrouwen zit er nauwelijks. Wat wel opvalt, is dat mensen uit de leeftijdscategorie 25-34 jaar met afstand het liefst hun vrouwelijke collega’s kussen: in die groep geeft twee derde aan dat ritueel wel te waarderen.

Notulen

Een gewaardeerd ritueel blijkt het doornemen van de notulen. Twee op de drie ambtenaren vindt het doornemen van de notulen van de vorige vergadering tijdens het beging van een vergadering belangrijk. Het zorgt voor overzicht en een duidelijk vertrekpunt.

Geen borrel

Een ritueel dat zijn langste tijd lijkt te hebben gehad, is de vrijdagmiddagborrel. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de respondenten er niks in ziet. ‘Wellicht is er een eenvoudige verklaring voor te vinden’, aldus de onderzoekers. ‘Binnen de publieke sector is een groot deel van de ondervraagden verplicht vrij op vrijdagmiddag. Dan wordt de behoefte aan een borrel op het werk snel kleiner.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Simpel: maak van de vrijdagmiddagborrel een donderdagmiddagborrel.
O. ten Hove
De afdeling SZW van de gemeente Den Haag neemt beoordelingesprekken af waarbij niet de compoetenties van de werknemer centraal staan, maar of de leidingevende de werknemer wel of niet mag. Deze cultuur is ontstaan op het moment dat de huidige directeur aantrad. Bij zijn sollicitatie verklaarde hij dat de dienst goed functioneerde (geef nooit af op je voorganger) maar dat er verbeterpunten waren (hij vond dat de dienst uit verschillende eilandjes bestond). De verbeterpunten zijn niet gerealiseerd, maar de dienst functioneert niet meer. Sinds zijn aantreden is de dienst continu in reorganisatie, een teken dat deze directeur niet functioneert want dit speelt al sinds 2002/2003.



De huidige wijze waarop de sociale dienst het 'mean and lean'-principe toepast is stuitend en zal leiden tot veel onterechte uitkeringen omdat er een nadruk wordt gekegd op kwantiteit en niet op kwaliteit en de controlemechanismen eruit worden gesloopt. De academiosche graad (en hij heeft er twee) staat niet altijd garant voor goed leidinggeven... Zo kent hij als jurist niet het begrio 'wederhoor'...
Advertentie