Amsterdam onderzoekt 6-urige werkdag voor ambtenaren
De gemeente Amsterdam gaat kijken of er een pilot gestart kan worden met een 6-urige werkdag voor haar personeel. Dit staat in het coalitieakkoord ‘Een nieuwe lente en een nieuw begin’ dat de coalitiepartners in de hoofdstad donderdag hebben afgesloten.

De gemeente Amsterdam gaat kijken of er een pilot gestart kan worden met een 6-urige werkdag voor haar personeel. Dit staat in het coalitieakkoord ‘Een nieuwe lente en een nieuw begin’ dat de coalitiepartners in de hoofdstad donderdag hebben afgesloten.
Zweeds voorbeeld
De coalitiepartners GroenLinks, D66, PvdA en SP volgen daarmee het Zweedse voorbeeld. In dat land werd aanvankelijk alleen in de Toyota-fabriek geëxperimenteerd met een verkorte werkdag van 8 naar 6 uur. Maar al snel kreeg het experiment navolging in verschillende sectoren in het land, waaronder de publieke sector.
Duurder
Toch is het opvallend dat de gemeente Amsterdam nu wil gaan onderzoeken of een Nederlandse pilot op dit gebied mogelijk is. Want juist in de publieke sector, zo liet het Zweedse experimenten zien, bleek de 6-urige werkdag een dure aangelegenheid. Weliswaar waren er gunstige ontwikkelingen, zoals minder stress, minder ziekte, meer banen en betere prestaties. Dat leverde besparingen op, maar die werden niet gecompenseerd door de kostenstijging die het extra personeel dat aangenomen moest worden om de vervallen uren op te vullen met zich meebracht. De uiteindelijke rekening van de 6-urige werkdag viel tien procent hoger uit dan bij een 8-urige werkdag.
Meevaller
Dat is een stevige kostenstijging, maar in de berekeningen was de overheid uitgegaan van een kostenstijging van 22 procent. Uiteindelijk zorgde met name het verminderde ziekteverzuim dat de voorspelde kostenstijging een stuk lager uitpakte dan voorspeld.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
In mijn neus peuteren;
Uit het raam staren;
In slaap sukkelen;
Naar het toilet gaan;
Koffie drinken;
Lunchen;
Wakker schrikken;
Door het stadhuis lopen;
Dusssss...
en geen personeel erbij. Dit geheel we ook gedaan met eerde arbeidstijdverkortingen. De winst zit in zaken als: minder leiding nodig, minder werkplekken nodig, minder energie, etc.. en. In de eerste en tweede kamer doen we dit al jaren zo tegen een riant salaris! En in het bedrijfsleven is dit ook al jaren zo omdat iedereen toch vast zit in de files .... Sigaartje?
Zal dat ook gebeuren wanneer dezer luchtfietserij uit hun eigen portemonnee betaald gaat worden, ik, denk het niet.
De belastingbetaler draait hier weer voorop