Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbindend logo Almere blijft verdelen

Het verbindende nieuwe logo van Almere zaait grote verdeeldheid in de stad. Drie raadsfracties willen een effectiviteitsonderzoek naar het…

Omstreden
Het nieuwe logo voor de city marketing van Almere is al omstreden sinds de presentatie ervan vorig jaar. Het logo - dat overigens niet het gemeentelogo vervangt - is inmiddels door diverse bedrijven en organisaties in gebruik genomen om Almere te promoten. D66, PvdA en Leefbaar Almere willen dat alsnog de effectiviteit van het logo wordt onderzocht. 
 
Niets gevraagd
D66-woordvoerder Arjan Dokman, zelf communicatiewetenschapper: ’Wat je zou moeten weten, is of een logo goed wordt ontvangen in relevante doelgroepen – mensen en bedrijven buiten Almere, die wellicht in onze stad zouden willen winkelen, wonen of werken. Aan die groepen is niets gevraagd, er is alleen een viertal Almeerse ondernemers verzocht het logo te testen in hun eigen omgeving. Dat komt niet erg professioneel over, voor een introductie van een logo dat toch vele jaren mee zou moeten kunnen.’

Geheimzinnig
De Almeerse raad spreekt vanavond over het mogelijke onderzoek. Masja de Vries, projectmanager van de nieuwe imagocampagne bij Almere City Marketing is benieuwd naar de uitkomst. De drie partijen hebben net geen meerderheid. ‘Maar het schijnt dat ook GroenLinks voor wil stemmen.’ De voortdurende discussie over het logo doet de voortgang van de city marketing campagne geen goed, vindt De Vries. Het logo is door een bureau geanalyseerd en als subliem beoordeeld, zegt De Vries. ‘Het is zoals bij het NS-logo: het is heel herkenbaar, ook al weet je niet goed wat het is. Het heeft iets geheimzinnigs en is daarom goed te gebruiken.’
 
Herkenning
City marketing voelt weinig voor een effectiviteitonderzoek op dit moment. ‘Effectiviteit heeft te maken met herkenning. We moeten het gewoon gaan gebruiken.’

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in