Veel meer 'wintergewonden' door tekortschieten gemeenten
Tijdens de afgelopen strenge en sneeuwrijke winter hebben in Nederland 8300 fietsers letsel opgelopen. Dat is acht maal zo veel als in een normale winter. Dat blijkt uit het rapport Beter te vroeg dan te laat, dat de Fietsersbond donderdag presenteert.
Volgens de bond is uit onderzoek gebleken dat veel gemeenten tekort zijn geschoten in het bestrijden van gladheid op hoofdfietsroutes. Slechts een derde van de gemeenten slaagde er in het fietspadennetwerk grotendeels sneeuwvrij te houden. ,,Gemiddeld was de situatie in grote gemeenten en in het westen van het land het slechtst", aldus de Fietsersbond die de belangen van fietsers behartigt.
Wensenlijst
Het rapport dat in opdracht van demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings is opgesteld, bevat een wensenlijst voor de gladheidsbestrijding op fietsroutes. Zo stelt de bond dat sneeuw zich niet met zout laat bestrijden, maar dat fietspaden geveegd of geborsteld moeten worden. Toch koos twee vijfde van de gemeenten er afgelopen winter voor zout te strooien.
IJsvorming
Sneeuw moet sowieso snel worden opgeruimd vanwege het risico op ijsvorming door samendrukking. De landelijke norm voor die verwijdering is binnen 3,5 uur. De meerderheid van de gemeenten haalde die norm niet. ,,Velen overschreden deze met dagen", aldus de Fietsersbond.
Lessen trekken
De bond roept alle gemeenten op om zich voor te bereiden op ,,een adequate aanpak van fietsroutes bij gladheid". ,,We moeten nu al lessen trekken zodat gemeenten op tijd een verbeterd aanvalsplan gladheidsbestrijding kunnen opstellen", vindt de belangenorganisatie.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn ongetwijfeld ook sneeuwkettingen, banden met spikes ed voor fietsbanden.
Ik ben zelf 1 van de slachtoffers geweest van de afgelopen winter. Tuurlijk is het een gedeelde verantwoordelijkheid. Heb jij auto's zien rijden met sneeuwkettingen en nagelbanden? Nee. Waarom niet? Omdat het niet mag. Kijk eens naar het verschil tussen wegbehandeling voor autowegen en fietspaden. Afgelopen winter werden autowegen sneeuwvrij gemaakt met sneeuwschuivers en waar kwam die sneeuw terecht? Juist, op de fietspaden! Je kan er als Gemeente niet aan ontkomen om hier je beleid op aan te passen, als je daadwerkelijk in alle seizoenen de mensen uit de auto's wil houden.
@huisman
Er wordt gesproken over 8x zoveel ongelukken dan bij abdere winters. Tijdens andere winters is de invloed van fietsonderhoud en lichamelijke gesteldheid van een gelijke invloed als bij de afgelopen winter. Dan kan dat toch geen logische verklaring van de stijging zijn. Wat wel meetbaar is dat door zoutgebrek de prioriteiten van de Gemeenten lag bij de economische zones. Deze hoofdroutes hebben de volle aandacht gekregen, waardoor er onvoldoende materiaal en materieel beschikbaar was voor secundaire zaken als fietspaden.
Afgelopen winter is een belangrijke les geweest. Gemeenten en weggebruikers dienen hier beiden iets van geleerd te hebben en zouden niet naar elkaar moeten wijzen, met de boodschap "het is hullies schuld". Dus beiden de schouders er onder en volgende keer beter.