Advertentie

Boa’s doen het goed als verkeershandhavers

Utrechtse fietsers ondervinden aan den lijve dat boa’s letten op verkeersovertredingen: ze delen vier keer zo veel boetes uit als agenten.

14 februari 2022
Boa's - handhaving
Shutterstock

Sinds vorig jaar februari mogen boa´s in Utrecht handhaven op lichte verkeersovertredingen door fietsers. De pilot lijkt succesvol, blijkt uit een tussentijdse evaluatie. Voorgesteld wordt de proef ook in enkele andere gemeenten te doen.

Raadsadviseur inclusief Secretaris Rekenkamer

Gemeente Hardenberg
Raadsadviseur inclusief Secretaris Rekenkamer

Communicatieadviseur

Gemeente Westerkwartier
Communicatieadviseur

De pilot is bedoeld om te zien in hoeverre buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) zijn in te zetten om de politie te ontlasten bij de verkeershandhaving. In de gemeente Utrecht handhaven de boa’s op drie overtredingen: geen of onjuiste fietsverlichting voeren; het negeren van rood licht en telefoongebruik op de fiets. De pilot loopt in huidige vorm overigens nog tot en met volgende maand.

Effectief

Uit een tussentijdse evaluatie van het experiment door bureau Hiemstra & De Vries, in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid, komt naar voren dat de ervaringen in Utrecht positief zijn. Of fietsers daar ook zo over denken, valt te bezien: in het onderzochte eerste half jaar van de pilot blijken door boa’s meer boetes uitgeschreven dan door politie in een heel jaar. ‘We zagen dat door boa’s in de pilot tot en met week 32 in totaal 4400 boetes uitgedeeld werden op de feitcodes in de pilot. Door de politie waren dat er 1004 in diezelfde periode’, aldus de onderzoekers. Alleen die cijfers al laten zien dat inzet van boa’s bijdraagt aan effectievere verkeershandhaving.

Vervelende discussies

Uit de evaluatie blijkt eveneens dat boa’s voldoende gezag genieten en dat burgers niet vaker gelijk krijgen wanneer zij in beroep gaan tegen door boa’s opgelegde boetes in vergelijking met boetes opgelegd door politieagenten. Wel komt één op de drie boa’s in ‘vervelende discussies’ met burgers terecht bij de handhaving. De rapporteurs pleiten met het oog daarop voor ‘blijvende aandacht voor gespreksvoering, bejegening en weerbaarheid in de opleiding van boa’s.’

Belangrijk knelpunt is verder dat boa’s bij identiteitsvaststelling telkens bijstand van de politie moeten inroepen. Dat draagt niet bij aan efficiënte en effectieve handhaving door boa’s, stellen de onderzoekers.

Bredere visie

Het advies aan minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid is om de pilot ook uit te voeren in enkele andere, met name kleinere gemeenten. De minister laat de Tweede Kamer weten dit voorjaar nog met een reactie te komen in een brief waarin een bredere visie op het beleid voor de boa’s.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie