of 59147 LinkedIn

Wienen: ‘Kwalijk dat zichtbare beveiliging nodig is’

Sinds enkele dagen is de beveiliging van burgemeester Jos Wienen opgeschroefd en is voor het stadhuis is zwaarbewaakte beveiliging zichtbaar. Ambtenaren die werkzaam zijn op het Haarlemse stadhuis krijgen de mogelijkheid op een andere locatie te werken als zij zich daar onveilig voelen. Zelf noemt Wienen het "kwalijk" dat de beveiliging nodig is.

Ambtenaren die werkzaam zijn op het Haarlemse stadhuis krijgen de mogelijkheid op een andere locatie te werken als zij zich daar onveilig voelen. Sinds enkele dagen is de beveiliging van burgemeester Jos Wienen opgeschroefd. Voor het stadhuis is zwaarbewaakte beveiliging zichtbaar. Zelf noemt Wienen de noodzaak van de beveiliging “kwalijk”.

Last van extra beveiliging 

Wienen betreurt het ten zeerste dat door zorg over zijn veiligheid en de daarmee samenhangende ingezette beveiliging Haarlemmers, ambtenaren en bezoekers van Haarlem er last van ondervinden of zich onveilig voelen. ‘Politie en OM doen hun uiterste best om mijn taak als burgemeester in een veilige omgeving door te laten gaan. De maatregelen zijn ingezet om niet alleen mijn veiligheid te borgen, maar ook die van de ambtenaren en bezoekers. Blijft staan dat het kwalijk is om te constateren dat in onze open en democratische samenleving deze maatregelen op dit moment zo zichtbaar nodig zijn.’

 

Ambtenaren mogen uitwijken
De gemeente Haarlem heeft ambtenaren de mogelijkheid geboden naar een van de twee andere locaties uit te wijken als zij zich onveilig voelen als de burgemeester op het stadhuis aanwezig is of voor langere tijd. Navraag bij de woordvoerder van de burgemeester leert dat die nog niet kan concluderen dat medewerkers al naar de twee andere beschikbare locaties zijn gegaan. ‘Maar er is wel interesse, denk ik. Het varieert. De een heeft er een onveiliger gevoel bij dan de ander.’ Er zijn in ieder geval voldoende flexwerkplekken aanwezig voor ongeruste ambtenaren.


Burgers en bezoek ook elders
De woordvoerder schat dat er 60 tot 80 mensen werkzaam zijn op het stadhuis. Het gaat om bodes, bestuursdienst, communicatie en secretariaat. ‘En we hebben parttimers.’ De meeste ambtenaren van de gemeente Haarlem werken al op de andere locaties. Op de vraag of de burgemeester zelf heeft overwogen op een ander locatie te gaan werken kan de woordvoerder geen uitspraken doen, evenmin over hoe hij zich voelt onder de zware beveiliging. Voor burgers en bezoek van buitenaf geldt dezelfde mogelijkheid als voor de ambtenaren: zij kunnen kiezen of ze op het stadhuis willen komen of liever elders.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.