Advertentie

Ollongren kijkt naar regels digitaal campagnevoeren

Het kabinet bestudeert de mogelijkheden om in de nieuwe Wet op de politieke partijen regels op te nemen over digitaal campagnevoeren, schrijft minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) aan de Tweede Kamer.

20 februari 2019

Het kabinet bestudeert de mogelijkheden om in de nieuwe Wet op de politieke partijen regels op te nemen over digitaal campagnevoeren, schrijft minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) aan de Tweede Kamer.

Nepadvertenties

Ollongren laat weten dat er momenteel een vergelijkend onderzoek plaatsvindt naar soortgelijke wetgeving in andere landen. De aankondiging komt in reactie op een motie van Lodewijk Asscher (PvdA) en Kathalijne Buitenweg (GroenLinks). Daarin wordt het kabinet gevraagd om uiterlijk drie weken voor de Provinciale Statenverkiezingen bij Facebook af te dwingen dat de plaatsers van politieke advertenties op Facebook voor gebruikers zichtbaar zijn. Dit om te verhinderen dat sociale media een platform worden voor nepadvertenties.

Voorbeeldfunctie

Ollongren schrijft dat zij Facebook heeft gevraagd om snel meer transparantie te geven over de afkomst van politieke advertenties. Het bedrijf heeft daarop aangegeven dat het naar verwachting eind maart maatregelen treft. Die houden in dat politieke advertenties als danig worden gemarkeerd en dat er een digitaal doorzoekbare bibliotheek met alle politieke advertenties komt. De minister roept politieke partijen op om een voorbeeldfunctie te vervullen door transparant te zijn over de advertenties die zij in en buiten verkiezingstijd plaatsen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie