bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Hoe Nederlanders denken over fietsen

Hoe Nederlanders denken over fietsen. Fiets hoogst gewaardeerde vervoermiddel

06 juli 2020
Fietsers-in-landschap-molens.jpg
De fiets wordt (met een 8,3) van alle vervoersmiddelen het best gewaardeerd door de Nederlanders. Duidelijk beter dan de auto (7,5) en het openbaar vervoer (6,7). Men is zo dol op het fietsen vanwege het gemak en de positieve gevoelens die fietsen in de buitenlucht oproept. Als er geen automobilisten, bromfietsers en wielrenners zouden zijn – de grootste ergernissen voor de modale fietser – zou dit geluk nog kunnen stijgen. Voor de frequente fietser worden autoluwe fietsroutes dan ook ervaren als zeer ontspannend.

De fiets scoort goed op bijna alle aspecten van fietsgebruik onder Nederlanders. Alleen op het aspect verkeersveiligheid scoort de fiets een beetje minder goed. Dat blijkt uit de Fietsmonitor Nederland 2020, een nationaal onderzoek naar de stand van zaken rondom subjectieve aspecten van fietsgebruik in Nederland. Het is een samenwerking tussen I&O Research, de Dutch Cycling Embassy en de Fietsersbond. De monitor is dit jaar geïnitieerd om de tevredenheid over fietsen in Nederland in kaart te brengen, met de intentie het onderzoek jaarlijks te herhalen. In de Fietsmonitor werd aan ruim tweeduizend Nederlanders gevraagd wat zij van fietsen in Nederland vinden.


Fiets hoogst gewaardeerde vervoermiddel

De fiets (rapportcijfer 8,3) wordt van alle vervoersmiddelen het best gewaardeerd door Nederlanders, gevolgd door de auto (rapportcijfer 7,5) en het openbaar vervoer (rapportcijfer 6,7). De fiets krijgt van 96 procent van de Nederlanders een 7 of hoger, de auto en het openbaar vervoer krijgen een 7 of hoger van 85  en respectievelijk 67 procent van de mensen.

Het maakt bij de waardering van de verschillende vervoermiddelen wel uit aan wie je het vraagt. Zo geven frequente OV-reizigers (tenminste 1 dag per week het openbaar vervoer gebruiken, wat geldt voor 13% van de Nederlanders) het OV een 7,5, ongeveer een heel punt hoger dus dan de niet-ov-gebruikers.

Tekst loopt door onder figuur.

Waardering wekelijkse fietsers

Zeven op de tien Nederlanders (69%) geven aan tenminste één dag per week te fietsen. Voor niet-wekelijkse fietsers blijken slecht weer, een te lange reistijd en een te grote afstand de belangrijkste redenen om minder vaak of niet te fietsen.

Aan de wekelijke fietsers is gevraagd om de volgende aspecten van fietsgebruik in Nederland te waarderen met een rapportcijfer.

• Sociale veiligheid: Hoe veilig wordt de omgeving tijdens het fietsen ervaren.
• Verkeersveiligheid: Hoe veilig fietsritten van A naar B kunnen worden afgelegd.
• Snelheid: Hoe snel bestemmingen op de fiets bereikt kunnen worden.
• Gemak: Hoe gemakkelijk bestemmingen op de fiets gevonden kunnen worden.
• Comfort: De lichamelijke inspanning die tijdens fietsritten moet worden gedaan.
• Aantrekkelijkheid: De positieve emoties die fietsritten prettig maken.

Tekst loopt door onder figuur.

Groen & natuur zijn fijn; andere weggebruikers storen

Wekelijkse fietsers geven aan dat aspecten die verband houden met de natuur (groengebieden en natuurgeluiden) veel invloed hebben op de aantrekkelijkheid van het fietsen. Verder worden autoluwe fietsroutes ervaren als ontspannend door negen op de tien wekelijkse fietsers. Bromfietsers, wielrenners en automobilisten zijn de belangrijkste bronnen van ergernis voor wekelijkse fietsers. Hun hoge snelheid wordt hierbij het vaakst genoemd. Ten slotte geeft de helft van de gebruikers van een elektrische fiets aan dat ze de auto minder vaak gebruiken sinds de aanschaf van een elektrische fiets.


Fietsmonitor 2020 factsheet

Wilt u meer resultaten van de fietsmonitor 2020 inzien? Een volledig overzicht vindt u in deze factsheet.


Over de Fietsmonitor

Het doel van de jaarlijkse Fietsmonitor is het genereren en analyseren van gegevens over de verschillende subjectieve aspecten van fietsgebruik in Nederland. Nieuwe inzichten uit dit onderzoek zijn van groot belang voor de Dutch Cycling Embassy en de Fietserbond. Op basis van de ontwikkelingen in Nederland, kan de Dutch Cycling Embassy buitenlandse partijen nog beter adviseren. Hetzelfde geldt voor de Fietsersbond en zijn Nederlandse relaties.


Verantwoording

I&O Research voerde dit onderzoek in samenwerking met de Dutch Cycling Embassy en de Fietsersbond, onder 2.029 Nederlanders (18 jaar en ouder). Het online-onderzoek is uitgevoerd van 6 tot 19 april 2020. Het onderzoek vond dus plaats tijdens de intelligente lockdown vanwege de coronapandemie. Na weging zijn de resultaten representatief voor de Nederlandse bevolking (18+) voor de kenmerken leeftijd en geslacht. De steekproef is getrokken in het I&O Research Panel.

Contact

Tiago Fioreze, Onderzoeker

 053-200 52 46 / t.fioreze@ioresearch.nl

Thijs Lenderink, Senior onderzoeksadviseur

053-200 52 30 / 06-262 52 505 / t.lenderink@ioresearch.nl

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.