Burgemeesters: 'motorclubs niet zomaar weren'
Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters wil niet op voorhand motorclubs verbieden.
Het op voorhand weren van grote motorclubs uit de binnensteden schurkt tegen de grens van onze rechtstaat. Laat staan het afpakken van hun clubkleuren. 'Dat gaan we als burgemeesters echt niet zomaar doen.'
Intimiderende motoren
Met deze woorden neemt de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters, afstand van het VVD-voorstel om grote groepen motorrijders niet meer in vol ornaat toe te laten in de binnenstad van de grote steden in ons land. Gezeten op hun vaak grote motoren en gehuld in hun met insignes vol gespelde clubhesjes zouden deze clubs het publiek in de steden intimideren, zo stelde kamerlid Hennis-Plasschaert deze week in de Telegraaf.
Verbod in APV voorgesteld
De clubs zouden met hun colors teveel uitstralen dat ze zich onaantastbaar wanen. 'Je kunt dit zien als een verstoring van de openbare orde, ' aldus het liberale kamerlid. Gemeenten zouden de motorbendes uit de stad moeten weren en in de APV een verbod op het in groepsverband dragen van clubjacks moeten opnemen.
Harley-treffens afgelast
Schneiders ziet hier echter niets in. 'Allereerst gaan de burgemeesters over de openbare orde. Dus als er een dreiging is, dan is het aan hen om daar adequaat op te reageren. Dat is in het verleden ook gebeurd: niet voor niets is er onlangs een aantal Harley-treffens afgelast. Maar dat kun je alleen doen als je serieuze signalen van verstoring hebt.'
BMW mag wel?
'Bij ons in Haarlem hebben we het laatst juist heel gezellig gehad op zo'n Harley-bijeenkomst. Hadden we die dan van te voren al moeten verbieden? Op de vraag hoe bij een verbod te handelen als ze dan op de BMW komen heeft de burgemeester al helemaal geen antwoord. 'Probeer dat maar eens in een juridisch sluitende wettekst te vatten'.
Hoeveel jasjes
Datzelfde geldt nog sterker voor de club-outfit. Bij hoeveel jasjes tegelijk zeg je: de binnenstad is vol? Met tien? En welke symbolen mogen ze wel dragen en welke niet? 'Het is toch een beetje raar als de staat zich gaat bemoeien met wat mensen mogen aantrekken.' Zeker voor een liberaal kan dat volgens Scheiders toch geen opwekkende gedachte zijn.
Bal ligt bij Justitie
Als de maatschappij de motorbendes wil aanpakken dan ligt de bal allereerst bij het OM, aldus de voorzitter van het genootschap. 'Als justitie een club voor de rechter brengt en en deze zegt dat het een criminele organisatie gaat, dan kun je optreden. Dat zullen we met zijn allen dan ook zeker doen, geen enkele crimineel mag zich binnen ons rechtssysteem onaantastbaar wanen.'
Rondtoeren mag
Zonder veroordeling kan en wil geen burgemeester de clubs zomaar de stad uit jagen, zo luidt de stellige opvatting van Schneiders.'Tenzij er concreet gevaar is voor de openbare orde natuurlijk. Maar dan moet er meer aan de hand zijn dan wat rondtoerende motorrijders in clubjasjes.'
Reacties: 21
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het gaat dan vooral om supporters van sportclubs die allemaal in de clubkleueren met grote aantallen een stad inkome en daar de orde verstoren. Indien de motorclubs op deze wijze al geweerd zouden worden zullen supporters eindelijk ook terecht aangepakt kunnen worden.
Door het dragen van clubkleding wordt je niet automatisch een (criminele, intimiderende) bende.
Weer een voorbeeldje van iets roepen vanuit het ivoren torentje v.a. het pluche; pure volksbetutteling.
hèhè...........eindelijk rust in Nederland
Inderdaad, het selectief handhaven van de wegenverkeerswet en APK schurkt tegen de grens van onze rechtstaat. De politie pakt alleen brave forensen en laat herriemotoren ongemoeid.
Een mooie reactie van iemand die duidelijk niet gestoord wordt door enige vorm van kennis van zaken!
Toenvallig rijd ik ook motor. Mijn motor maak minder geluid dan sommige auto's. En nee, hij wordt niet APK gekeurd, maar als bij controle blijkt dat hij niet in orde is, krijg ik geen waarschuwing, maar wordt mijn motor gewoon in beslag genomen.
Bottomline: Het gros van de motoren die rondrijden voldoen gewoon aan de regels en maken zeker niet meer herrie dan een auto.
En ja, er zijn er ook bij die wel te veel herrie maken, net als dat er auto's zijn die te veel herrie maken. Dat zou gewoon moeten worden gehandhaafd. Dat dat niet gebeurd is niet de schuld van heel motorrijdend Nederland.
Maar ik vermoed dat Schneiders vooral tegen is omdat het voorstel van een VVD-er komt.
Recente berichten hebben mijns inziens toch volstrekt duidelijk aangetoond dat er juist alle reden bestaat om uiterst prudent om te springen met deze "motorvrienden", hetgeen ook nog eens helder blijkt uit recente veroordelingen.
Misschien moet SCHNEIDERS toch maar niet al te lang burgemeester blijven.
Sommige motorrijders, (dus niet allen) maken veeeel lawaai en verpesten het voor de fatsoenlijke rijders.
Dit geldt ook voor autorijders die stoer willen zijn!