Advertentie

'Geen provinciale propaganda'

De politiek in Zuid-Holland heeft bezwaren tegen het zichzelf 'pluggen' van de provincie. Het riekt te veel naar propaganda.

01 februari 2008

Het voorstel van Gedeputeerde Staten om de provincie zichtbaarder te maken door onder andere zelfgemaakte videoproducties te tonen bij McDonald's en het aanbieden van kant-en-klare programma-items aan lokale omroepen en regionale zenders stuit op brede kritiek in Provinciale Staten. Gezien de weerstand, neemt gedeputeerde Martin van Engelshoven-Huls (Communicatie, PvdA) het voorstel terug om het aan te passen. Burgers zouden volgens een meerderheid in de Provinciale Staten te vaak ongevraagd worden geconfronteerd met een soort van goed-nieuwsshow van de provincie.

 

'De burger zit er niet op te wachten dat de provincie overal opeens voor je neus springt met de boodschap 'hier zijn wij!', zegt D66-statenlid Gert Jan Wenneker. Hij spreekt van een verkooptechniek waar de provincie zich verre van moet houden. 'De provincie moet vooral haar werk goed doen, zorgen voor een goede dienstverlening aan de burger. De provincie moet zichzelf niet als een product gaan verkopen', zegt hij. 'Beperk je tot je kerntaken, doe dat goed, dan komt de interesse van de journalisten vanzelf. De provincie moet vooral niet zelf aan het schrijven slaan. Dat neigt een beetje naar propaganda en dat moet het niet worden.'

 

Ook de VVD-statenfractie heeft grote moeite met de communicatiekoers die het college wil gaan volgen. Floor Vermeulen hekelt met name de spotjes die bij McDonalds zouden worden uitgezonden. In plaats van deze infomercials - 'eenzijdige communicatie' - zou beter ingezet kunnen worden op meer interactieve vormen van communicatie met de burger, zodat deze in staat wordt gesteld ideeën aan te dragen.

 

Niet objectief

 

Het aanbieden van voorgeproduceerde producten aan omroepen is volgens hem bovendien een vorm van subsidie: goedkope zendtijdvulling. 'In de Tweede Kamer is net een debat geweest dat overheidspropaganda niet mag', memoreert Fleuren. 'Het nieuws dat de provincie aandraagt is natuurlijk niet altijd objectief of kritisch.'

 

De CDA-fractie ziet dat niet als grootste probleem. 'We hebben het probleem dat de media niet over de provincie schrijven. Dan moet je het zelf doen. Waterschappen en het rijk doen dat ook. Als het rijk Postbus 51-spotjes uitzendt, mogen wij toch ook wel iets. Maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met propaganda', zegt het CDA-statenlid Koos Verbeek.

 

Hij hikt aan tegen de gebrekkige financiële onderbouwing van het communicatieplan. De nieuwe koers zou mogelijk een verdubbeling van het communicatiebudget betekenen: van een half miljoen naar één miljoen euro per jaar. 'Wat het exact gaat kosten, staat niet in het voorstel. Ons is het althans niet helder', aldus Verbeek. Wat D66 betreft is zo'n eventuele verdubbeling van het communicatiebudget 'te gortig en buiten proporties'. De VVD maakt ook een voorbehoud 'omdat het wel geld is van de belastingbetaler'. Eind februari hoopt de gedeputeerde met zijn aangepast voorstel te komen.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie