Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

Dereguleren

Dereguleren... jawel, het magische woord is weer gevallen in Den Haag. Cabaretiers moeten er dol op zijn. Het heeft zeker drie tegenstrijdige betekenissen.

27 augustus 2010

Volgens de objectieve Dikke van Dale betekent het: ‘vereenvoudigen of afschaffen van ingewikkelde regels’.

 

Ambtenaren en politici bedoelen er doorgaans mee dat ze een proces starten waarbij de indruk wordt gewekt, liefst met grote woorden als lastenverlichting, daadkracht en slagvaardigheid, dat er echt iets gaat gebeuren. Als de bureaucratie gaat dereguleren, dan is het proces in de regel belangrijker dan het resultaat. De betekenis van deregulering voor burgers en ondernemers is meer regels en meer bureaucratie met soms een lastenverzwaring op de koop toe.

 

In dit nummer pleit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor deregulering (zie pag. 16). De VNG wil beleidsvrijheid voor gemeenten om op tal van terreinen lokaal maatwerk te leveren en niet telkenmale in een keurslijf te worden geperst door ministeries die met overlappende, tegenstrijdige en fijnmazige regels het besturen zo langzamerhand onmogelijk maken. De VNG wil daarvoor een staatscommissie laten instellen.

 

Eenzelfde noodkreet klinkt uit de hoek van de ruimtelijke ordening (zie pag. 17). Topambtenaar Chris Kuijpers van VROM pleit voor een fundamentele herziening van het omgevingsrecht in één wet, waarbij vele andere wetten op het gebied van landbouw, ruimtelijk ordening, verkeer, waterstaat, natuur en milieu verdwijnen. Het is onwerkbaar geworden. Departementen werken elkaar tegen, advies na advies wordt er gevraagd, regelgeving sluit niet op elkaar aan, maar zit elkaar ernstig in de weg en aan bezwaarprocedures lijkt geen einde meer te komen.

 

Al jaren probeert de rijksoverheid te dereguleren. Onder premier Kok in 1995 was er de werkgroep Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit. In 2003, onder Balkenende II, startte het actieprogramma Andere Overheid om het openbaar bestuur te vernieuwen naar een effectieve, efficiënte en eenvoudige overheid.

 

De ogen zijn nu op informateur Opstelten gericht. Kan hij toveren met een minderheidskabinet van VVD, CDA met gedoogsteun van de PVV? De mantra van deregulering lijkt uitgewerkt.

 

Deregulering ontstaat als de overheid een stuk kleiner wordt, met minder taken. Nu er structureel 18 miljard euro moet worden bezuinigd, kan dat door te snijden in de voorzieningen voor de burgers, de lasten te verhogen óf te komen tot een kleinere en goedkopere rijksoverheid en daarmee ook efficiëntere lagere overheden. Zijn er minder ambtenaren, dan neemt automatisch de kwantiteit van de regelzucht af. Kan een volgend kabinet dereguleren zonder talloze ambtelijke commissies in te stellen die tot vele ambtelijke adviezen leiden?

 

De kalkoen weer eens vragen wat er op het kerstmenu staat, zoals de VNG nu wil, dat werkt niet.  

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ad Gerrits
"beleidsvrijheid voor gemeenten om op tal van terreinen lokaal maatwerk te leveren.." is niet nodig als je landelijk regels afschaft of vereenvoudigt. Bespaart ruim 400 keer zelf bedenken dus, waar mogelijk, gewoon landelijk regelen.
E. Labijt / Bedrijfs-archeoloog
Het vervloekte neo-liberalisme van rechts politieke partijen heeft met de zogenaamde deregulering de bijl gezet aan de wortel van controle op het handelen van overheid en kapitaal. Deregulering komt neer op bezuinigen en is het gereedschap om de overheid uit te kleden. Tegelijk schrapt de onzalige bonnetjes fraudeur Co Verdaas, "waarom zouden we organisaties steunen die het niet eens zijn met onze plannen?", de subsidie aan natuurorganisaties. Wat deze nit-wit moet als professor in Delft laat zich raden: binnenlopen en lobby's versterken. Het is dan ook een school die zelf bouw realiseert die in 2008 bij brand niet te redden was en instort. Dit terzijde. Gemeenten hebben door bezuinigingen geen kennis in huis om omgevingsplannen, gif-atlassen en cultuurhistorie voldoende op te nemen bij de beslissing over bouw- en inrichtingsplannen. De-regulering en gebrewk aan toetsing op hoger bestuurllijk niveau is onmogelijk gemaakt met wetgeving waar de Hoogste rechter De Raad van State, alleen nog procedures toetst en niet de inhoud van plannen. Goed voor de vrienden van bestuurselite en rijken, maar de doodsklap voor de belangen en het recht op een schone omgeving van de burger.
Janssen / Boekhouder
Mijnheer E. van Zwam, normaal hou ik een betoog waarom de overheid zo groot is geworden en hoe lastig het is om dit systeem kleiner te maken. Dat doe ik nu even niet.



Ik lees uw verhaal, maar dat schuif ik terzijde. Ik richt mij aan u: wat bent u bereid te doen om de overheid kleiner te maken?



Zoekt u een partij die de overheid ECHT kleiner wilt maken, dan stem op de libertarische partij. Er zullen nog een paar andere zijn, maar de rest laat de overheid instaand of erger nog, zij maken de overheid groter.

Uw antwoord graag.......
Jan / ambtenaar
Dereguleren, in de oorspronkelijke betekenis van minder regels en meer vrijheid, is leuk zo lang het je zelf aangaat. Maar als het de buurman is die van alles mag bijv. zonder bouwvergunning, dan vindt bijna elke burger dat onaanvaardbaar. We moeten dus ook de beschermende werking van regels in de gaten houden!
J.Beelen / beleidsmedewerker
Jammer genoeg wordt ook hier weer de sugestie gewekt dat het de ambtenaren zijn die willen regelen. Meestal is het echter de politiek die ambtenaren daartoe dwingt. Dereguleren kan alleen als politci daarin fundamentele keuzes maken over wat ze wel en niet willen regelen. Helaas blijkt keer op keer dat zij hiertoe niet in staat zijn.
Advertentie