Advertentie

Beheersing crisis ver onder maat

In het recent verschenen boek belichten experts vanuit verschillende hoeken de staat van crisisbeheersing in Nederland. Ze leggen daarbij niet alleen de vinger op de zere plek, maar geven ook concrete verbetersuggesties.

12 februari 2016

De crisisbeheersing in Nederland functioneert niet. Er wordt niet of nauwelijks geleerd van rampen en crises uit het verleden.

Ook uit evaluaties en onderzoeksrapporten worden geen lessen getrokken. De overheid heeft geen visie op crisisbeheersing en kijkt bovendien op een achterhaalde manier naar crises. Dit zijn enkele keiharde conclusies uit het boek GRIP op Crisis, dat het overheidshandelen bij crises aan de kaak stelt.

De veiligheidsregio’s doen niet aan crisisbeheersing, maar slechts aan rampenbestrijding, luidt een andere conclusie. De keuze voor 25 veiligheidsregio’s is slecht doordacht; vooral de brandweer staat aan het roer. In crisissituaties voelen bestuurders zich vaak ongemakkelijk en zijn daar bovendien niet of nauwelijks op voorbereid. Nationale crises worden monodisciplinair aangepakt terwijl een multidisciplinaire ­benadering nodig is. Ook is er geen goed functionerend operationeel hoofdkwartier, ­concluderen de auteurs waaronder crisisexpert Gert-Jan Ludden.

In het recent verschenen boek belichten experts vanuit verschillende hoeken de staat van crisisbeheersing in Nederland. Ze leggen daarbij niet alleen de vinger op de zere plek, maar geven ook concrete verbetersuggesties. ‘Rampen als bij Chemiepack, maar ook economische crisis of de vluchtelingencrisis vragen om toegewijde Taskforces’, stelt Ludden. Hij pleit onder meer voor het terugdringen van het aantal veiligheidsregio’s. In zijn ogen moet ook de publiek-private en civiel-militaire samenwerking worden verbeterd.

GRIP op Crisis: Van klassieke rampenbestrijding naar moderne crisisbeheersing.
ISBN 978-90-9029456-8. Verkrijgbaar via www.svdc.nl €27,50.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gert-Jan Ludden / Directeur
Bij rampen en crises moet het belang van de getroffenen en de burgers van ons land altijd voorop staan. Vanuit dat perspectief is het boek geschreven. Als je dan de mediaberichtgeving volgt, dan is er toch wel iets goed mis en wordt de kloof tussen de Haagse werkelijkheid en het "veld" steeds groter!
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Teunis / ambtenaar
crisisbeheersing kan alleen werken als je er full-time mee bezig kunt zijn. (hopelijk zo min mogelijk live maar wel met oefeningen). Nu mogen wij 1 keer per jaar oefenen en mag/moet je het er maar even 'bij' doen. Heb er geld voor over en professionaliseer het, dan kan het werken.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Piet van Noort / Bestuurder DCCM
De crisisbeheersing in Nederland faalt omdat er een ambtelijke bureaucratie achterstaat die gericht is om elkaar vooral niet af te vallen. Als men eenmaal in die top mee mag draaien heeft men garantie voor het leven ondanks de fouten die gemaakt worden.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie