of 59147 LinkedIn

Back to the future

Op weg naar het Amstelveense kantoor van het wereldwijde Atos voel ik me eerder op weg naar ‘the past’ dan naar de future. Dit heeft alles te maken met de bijzondere huisvesting van deze digi-gigant. De desolaat ogende voormalige ‘kpmg-campus’ is dé plek waar Atos met haar hoofdkantoor is neergestreken. Niks geen glimmende eigen nieuwbouw-kolos maar een deugdzame keuze voor de ooit zo triest achtergelaten organisch gebouwde kpmg-panden.

Associaties met triest en desolaat verdwijnen overigens meteen bij de eerste stappen binnen. Het atrium hier lijkt eerder een dorpsplein, met hier en daar een marktkraampje, dan het hart van een enorm tech-bedrijf. Een aantal strategisch geplaatste banners op dit gezellige Atos-plein vertellen de bezoeker dat ‘wellbeing@work’ hier hoog in het vaandel staat. En ja, dáár wil ik natuurlijk het fijne van weten.

 

De grote roerganger achter wellbeing@work (een enigszins holistisch opgezette werkbelevingsaanpak) is opvallend genoeg niet de HR-chief maar de chief marketing officer, Marianne Hewlett. Zij legt uit dat Atos bewust kiest om interne transformatie programma’s niet standaard vanuit HR, maar liever vanuit verschillende disciplines te organiseren. Daarmee worden die programma’s iets waar het bedrijf in meerdere opzichten profijt van heeft. Allereerst moet het de eigen medewerkers – in dit geval – meer wellbeing opleveren. Maar tegelijkertijd wordt de tooling rond zo’n interne transformatie doorvertaald naar ‘new business’ om aan te bieden aan de klanten van Atos. Slim! Ik herken hierin de koppeling waar we in ‘leer & ontwikkelland’ ook altijd naar op zoek zijn. Hoe kunnen we de pijn en moeite die in het leren (lees: veranderen) moet worden gestoken, van waarde maken voor alle betrokkenen? Meestal ligt de sleutel in verbeterde samenwerkingen en in versimpelde werkprocessen.

 

In de wellbeing@work aanpak worden in eerste instantie positieve triggers aangereikt aan de individuele medewerker. Hoe kan die z’n werk en de eigen omstandigheden beter maken? Atos biedt haar workforce daarvoor een scala aan tools. Variërend van pakweg 5000 online learning modules die 24/7 beschikbaar zijn, tot allerlei vormen van coaching en mentoring. En binnenkort komt daar het allernieuwste snufje bij genaamd ‘Meet CHO (lees: Tjoo); your personal chief happiness officer’. Via deze app kunnen de Atos-collega’s straks hun werkbelevingen (gericht op People, Places en Tech) voortdurend en gemakkelijk terugkoppelen aan de organisatie. Zo verzameld men data over helpende en hinderende elementen rondom het werk en kan men zaken vrijwel ‘just in time’ oplossen en optimaliseren.

 

Ook geeft ‘CHO’ de medewerkers gevraagd (en ongevraagd) advies over het prettiger maken van hun werkdag. ‘Je agenda zit nogal volgepropt vandaag – maak wat ruimte tussendoor voor een wandelingetje buiten’. Dit alles nu nog voornamelijk via tekstballonnetjes die verschijnen op smartphones en desktops – binnen 5 jaar waarschijnlijk stem- en sensor-gestuurd.

 

Oef, ik moet er even van bijkomen! Is dit werkelijk de toekomst? Gaan dit soort tools straks onze faciliterende leidinggevenden worden? En gaan we dit echt fijn vinden? De toekomst zal het leren. Maar één ding neem ik óók mee uit deze kennismaking. Aloude technieken als coaching en mentoring spelen bij Atos ook nog altijd een grote rol. Helpende gesprekken van mens tot mens. Een enkele keer ‘online’ ondersteund om al te grote fysieke afstanden te overbruggen. Ook dat blijft de toekomst – van mens via machine tot mens.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.