Alle whitepapers

Esports. Een introductie voor beleid, onderzoek en praktijk

De term esports werd eind jaren negentig geïntroduceerd. Esports is een samenstelling van de Engelse woorden electronic en sport en staat voor het competitief spelen – in de vorm van competities of toernooien – van computerspellen. Dit kan zowel individueel als in teams. Niet alle vormen van recreatieve gaming worden gezien als esports. Er is onderscheid te maken tussen esports (topsport), gamen (recreatief) en gamification (gebruik maken van games in een niet-game setting).

 

In dit ebook gaan we vooral in op esports. Voldoet esports aan de kenmerken van sport?

Inhoudsopgave

Wat is esports?

De populariteit van esports

Visies op esports

Vijf basiskenmerken van sport

Voldoet esports aan de kenmerken van sport?

Esports is ‘(non) physical’ – een eerste scheiding

Esports en institutionalisering – een tweede scheiding

Wat zijn de functies en betekenissen van esports?

Esports en de ontwikkeling van het kind

Esports en de fysieke fitheid

Esports en de mentale fitheid

Hoe is esports georganiseerd in Nederland?

Literatuurlijst/bronnen

Whitepaper aanvragen

Aanhef