CDA en D66 komen ook met plan voor versoepeling bijstand
In navolging van de ChristenUnie komen ook CDA en D66 met een voorstel om de scherpe kantjes van de huidige bijstandsregels af te halen.

Het CDA en D66 komen, in navolging van de ChristenUnie, met een voorstel om de scherpe kantjes van de huidige bijstandsregels af te halen.
Snel realiseren
Het plan van CDA en D66 is om de zogeheten Participatiewet zodanig aan te passen dat gemeenten wel ruimte krijgen voor maatwerk voor mensen die door een simpele vergissing in de problemen dreigen te komen. Alleen mensen die willens en wetens frauderen moeten hard worden aangepakt. De twee regeringspartijen denken dat hun voorstel sneller te realiseren is dan de vergelijkbare initiatiefwet waar ChristenUnie eerder vandaag mee kwam. Mogelijk kan het zelfs nog voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart worden geregeld.
Te streng beleid
'In deze tijd waarin we niemand willen laten vallen is het belangrijk dat we voorkomen dat mensen in de problemen komen als gevolg van te streng beleid', zegt D66-Kamerlid Marijke van Beukering. CDA'er René Peters vindt het 'totaal bizar' dat mensen door kleine foutjes in een volkomen uitzichtloze situatie belanden.
Vernederend
GroenLinks juicht het toe dat meer partijen pleiten voor 'een meer menselijke kijk' op de bijstand. De oppositiepartij kwam onlangs zelf ook met een voorstel waarbij kleine schenkingen van familie of vrienden, tot een maximum van 100 euro per maand, geen gevolgen meer zouden hebben voor de uitkering.
'De wijze waarop de overheid nu omgaat met mensen die een bijstandsuitkering krijgen, is vernederend, stigmatiserend en ingegeven vanuit wantrouwen', zegt partijleider Jesse Klaver. 'Dat is een manier van werken, die zorgt voor een harde, nare omgang met mensen en een samenleving die wij niet willen.'
De drie coaltiepartijen krijgen voor hun versoepelingsplannen steun van GroenLinks, maar ook van de PvdA en de SP, meldt de NOS. Dat betekent dat er een Kamerheid voor versoepeling is. (ANP/redactie)
Wil je het Sociaal Domein echter in stand houden dan kan het niet zo zijn dat zo langzamerhand half Nederland daarvan gebruik maakt dan wel gebruik kan maken. Het Sociaal Domein moet in de toekomst ook voor de (netto) belastingbetaler betaalbaar blijven.
Hiervoor is het noodzakelijk dat er in het Sociaal Domein efficiënt(er) met belastinggeld wordt omgegaan (kritisch zijn op (te) hoge overheadkosten, kritisch zijn op buitensporige verdienmodellen, geen pamper maatschappij creëren etc.).
Dat betekent dat een gemeente al bij de intake van cliënten (één loket) het te doorlopen traject -ook financieel- in beeld moet hebben. In dat opzicht lijkt Zoetermeer met de grootschalige overschrijding van budgetten in het Sociaal Domein nou niet bepaald een goed voorbeeld.