Advertentie
sociaal / Nieuws

Klijnsma belooft snel duidelijkheid over Participatiewet

De nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken, Jetta Klijnsma, belooft dat ze vaart maakt met de Participatiewet, de vervanger van de Wet werken naar vermogen.

22 november 2012

Er komt snel duidelijkheid over de toekomst van de sociale werkvoorziening. Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken laat de Tweede Kamer voor het eind van het jaar een weten hoe de nieuwe Participatiewet, die VVD en PvdA in het regeerakkoord hebben aangekondigd, er precies gaat uitzien. Klijnsma zei dat donderdag in een overleg met de Kamer.

1,8 miljoen bezuinigen

In de nieuwe wet wordt een aantal bestaande wetten voor mensen met een arbeidshandicap samengevoegd. Dat moet leiden tot een bezuiniging van op termijn 1,8 miljard euro. Daar staat tegenover dat grote bedrijven een percentage mensen in dienst moeten nemen die niet aan de slag komen op de reguliere arbeidsmarkt.

30 duizend plekken 

Volgens de nieuwe wet kunnen gemeenten nog 30 duizend arbeidsgehandicapten een werkplek bieden. De overigen moeten begeleid werk zoeken bij een regulier bedrijf. Klijnsma onderstreepte dat de degenen voor wie straks geen 'beschutte' werkplek bij de gemeenten meer is, niet aan hun lot worden overgelaten. ,,We gaan er heel hard aan werken om die mensen elders aan de slag te krijgen.''

Verschillen met Wwnv 

De oppositie, vooral de SP, haalde uit naar PvdA-politica Klijnsma en de PvdA-fractie, omdat zij hebben ingestemd met de nieuwe wet. Die komt in de plaats van de wet Werken naar vermogen van het eerste kabinet-Rutte, waar de PvdA destijds felle kritiek op had. Volgens Klijnsma zijn er duidelijke verschillen tussen beide wetten.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter van Dijk / maatschappelijk werker
Wie geen adequaat netwerk heeft is al de dupe.

Mensen uit milieus met wat meer geld en opties zijn altijd beter af, maar wisten ook de potjes e.a. goed te benutten. Ten koste nu van hen zonder adequaat netwerk, of zelfs helemaal geen netwerk.

Gemeenten en hulpinstanties. De laatsten bijten de hand niet die hen fin. voedt. Wethouders die graag opgepoetste plaatjes en praatjes willen horen en zien. Indicaties moet noch van kerk, noch van politiek komen, maar van onafhankelijke neutrale personen dichtbij in de wijk. Een zorgcoördinator naast de huisarts, zoals ook de huisarts onafhankelijk hoort te zijn. Dichtbij in de wijk, zorg op maat en waar men de mensen kent of goed leert kennen en de drempel laag is. Ruggensteun voor de cliënt met of zonder mantelzorger of betaalde hulpverlener. Weg met het dure diploma bureaucratie en doorverwijs circuit zonder de nodige praktische handen en voeten en onderhevig aan modetrends in benadering mensen. Of wisselende budgetafhankelijke logica. Terug naar gezonde verstand graag. Pragmatisch, Integer en Menselijke maat!
faber
De nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid belooft snel duidelijkheid over de toekomst van de sociale werkvoorzieningen. Dat hoeft niet, die duidelijkheid.



1. Het rijk betaalt ongeveer € 22000 per SW-er aan subsidie terwijl de loonkosten (CAO) gemiddeld € 27000 bedragen. Het verschil moeten gemeenten en/of de WSW-bedrijven zelf oplossen. Er zijn nu ongeveer 90.000 WSW-ers en dit is dus een ‘stille’ bezuiniging op de gemeentekassen van € 450 miljoen. Daar is weinig onduidelijks aan lijkt mij.

2. Hoe wordt dat tekort opgelost door gemeenten? Dat is ook vrij simpel: ten eerste door zo snel mogelijk het aantal SW-ers te verminderen en dat gaan gemeenten doen door de komende jaren de instroom helemaal stop te zetten. Mag dat? Ja, dat mag en dat gaat ook gebeuren. De excuustruus van de quotum voor het in dienst nemen van arbiedsgehandicapten zal hier weinig aan veranderen. Dit zal bij de SW-bedrijven tot frictiekosten leiden maar gemeenten zullen die kosten nemen omdat het op de lange termijn uit kan. Ten tweede door, als daar ruimte voor is, het tekort ten laste te brengen van het ‘ontschotte’ Participatiebudget (het oude W-deel). Bij de veel gemeenten is dan trouwens het Participatiebudget op.

3. Een manier om de frictiekosten te beperken is om de bestaande infrastructuur van de WSW draaiende te houden en gecontroleerd af te bouwen. Dat kan door WWB-ers onder het mom of motto van re-integratie in te zetten. Dus: SW-bedrijven veranderen in WWB-bedrijven. Mochten deze bedrijven winstgevend blijven of worden dan kan de winst gebruikt worden voor het afdekken van de tekorten. Het wedergeboorte van het rasp- en spinhuis.



Zo klaar als een klontje volgens mij.

Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
Waar is de menselijke kant van het verhaal ?

Is het niet een grote verschuiving van het ene potje naar het andere potje ? Veel mensen die nu beschut werken zullen niet herplaatst kunnen worden in een reguliere baan en verdwijnen dan de bijstand in. Wir betaald de bijstandsuitkeringen ? Ja hoor die zelfde gemeente. Blijft de vraag waar blijft het menselijke verhaal in deze ? We zijn o zo solidair met de zwakkere in onze samenleving, als het maar geen poen kost. Schande Nederland !
Jose / ambtenaar
Sinds de verkiezingen van 1973 (kabinet Den Uyl) stem ik op de PvdA gestemd; heb enige spijt dat ik laatst weer PvdA stemde; spijt: al jaren is er in mijn beleving geen of weinig contact met de vakbonden; meewerken met de VVD aan ontslag van vele werknemers > omtslagrecht versoepelen, bezuinigingen > minder gelden naar de gemeenten en die oeten meer doen met minder geld > onrust veroorzaken bij al die mensen die via de WSW ergens werken en zo op hun manier hun steentje bijdragen aan economische groei en daarnaast, wat veel belangrijker is, hun gevoel van eigen waarde!!!

wat gebeurt er met de medewerkers van UWVdie zich met de Wajong bezig houden? staan die straks op straat? prematuur : heeft de gemeente wel de kennis in huis om de "Wajongers" te begeleiden? Worden straks alle bijstandsgerechtigden over één kam geschoren ook al is er enige "verscheidenheid" in het bestand? Trede 1,2, 3 , 4 en 5, deze codes geven aan hoe groot de afstand is tot de arbiedsmarkt; 1= heel groot en 5= werkt parttime (?); ik zeg niet dat de " Wajongers" en WSW'ers zielig zijn, maar de goede niet na gesproken, het gaat ook om cognitieve en affectieve empathie en de vraag is hoeveel sociale dienst medewerkers kunnen dat tonen en naar handelen? temeer er geen geld is en dan moeten er zoveel mogelijk uitkeringen worden beëindigd (mensen aan het werk), ook niet erg, maar hoe is dan de zg. nazorg; als ik kijk naar mijn gemeente dan hebben de casemanangers weinig of geen autonomie > hun belangrijkste taak is zorgen voor UITSTROOM !!!

Ik ben benieuwd naar de duidelijke verschillen. Voorlopig heb ik het "O Gij Brutus" gevoel.
M.T. Harmsen
Wij zullen alles doen om mensen die niet meer beschut mogen werken bij een regulier bedrijf onder te brengen of woorden van die strekking. Daar geloof ik niets van, daar door de bezuinigingen de gemeente en het UWV eerst de mensen in de WW en de WWB aan de slag zullen helpen. Dan volgen de WSW'ers wel... In deze tijden van werkloosheid is er geen werk voor WWérs en WWB'ers, laat staan voor mensen met een arbeidsbeperking. Die komen op de laatste plaats te staan. Ik snap niet hoe dit te rijmen valt in de praktijk. Het helpt m.i. niet om quota of boetes in te stellen. Er is botweg geen of weinig werk. Werkgevers geven niet de voorkeur aan iemand met een beperking. Dat is de praktijk en daar hebben we mee te maken.
Advertentie