Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Opvang voor alleen Oekraïners is discriminatie’

Gemeenten mogen hun opvangplekken niet alleen openstellen voor Oekraïense vluchtelingen, stelt het College voor de Rechten van de Mens.

ANP
29 juli 2022
vluchtelingen oekraine
Shutterstock

Door uitsluitend opvangplekken beschikbaar te stellen aan Oekraïense vluchtelingen maken gemeenten ongerechtvaardigd onderscheid en dus discrimineren ze. Daarop wijst het College voor de Rechten van de Mens.

Adviseur Onderzoek, Evaluatie en Organisatie-inrichting

JS Consultancy in opdracht van KokxDeVoogd
Adviseur Onderzoek, Evaluatie en Organisatie-inrichting

Teamleider Staf

JS Consultancy in opdracht van Studiecentrum Rechtspleging
Teamleider Staf

Verboden onderscheid

Om de crisis in de asielopvang het hoofd te bieden, opperde staatssecretaris Eric van der Burg als noodoplossing om gemeenten toe te staan alleen vluchtelingen uit Oekraïne op te nemen maar geen asielzoekers uit andere landen. Maar het is verboden zo'n onderscheid te maken, tenzij er een wettelijke uitzondering is. En die is er niet, zegt het mensenrechtencollege.

Legitimering

Als het kabinet hier toch in meegaat, dan werkt het niet alleen discriminerend beleid van gemeenten in de hand, maar legitimeert het dit ook. Van der Burg moet de gemeenten duidelijk maken dat dit niet door de beugel kan, aldus de onafhankelijke toezichthouder op de mensenrechten. 'Ook in crisissituaties heeft de overheid de plicht om adequate opvang te garanderen aan alle asielzoekers en ontheemden en mag zij daarbij niet discrimineren.' (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Het probleem van het Nederlandse vluchtelingenbeleid is dat het hoofdzakelijk gaat over het effectueren van het recht op asiel. Aan dit juridische instrument is de hele praktijk opgehangen. De praktijk heeft zich dus niet gevormd rond de inhoud, maar rond een juridisch instrument. Het probleem van het juridische instrument is dat we er vrijwel niets mee bereiken. Maar liefst 60% van de asielaanvragen wordt immers afgewezen. Van de overige 40% is het maar de vraag of er terecht een status is toegekend. Het is namelijk nogal fraudegevoelig. Denk aan die 300 Oegandezen die zich voordeden als homo. Met de opvang van Oekraïeners bereik je als gemeenten tenminste wat. Hulp aan Oekraïeners is niet alleen legaal, maar we bereiken er echt iets mee. We helpen echt. Hulp aan “asielzoekes” is medewerking verlenen aan een systeem met veel te veel bijwerkingen. Een versleten systeem. Het is enkel nog een symbool. Het is dus te begrijpen dat gemeenten de regeltjes liever loslaten. De regels sporen niet meer met de samenleving. Tijd om systemen te herzien. Maat dat gebeurt niet. Dus vindt de inhoud zijn eigen weg.
Hielco Wiersma
Er is onderscheid te maken tussen:
1. vluchtelingen van oorlogsgeweld.
2. vluchtelingen om andere geaccepteerde/relevante redenen (vervolging in eigen land, geaardheid e.d.).
3. economische asielzoekers.
Het is wenselijk om de indeling al bij de intake te maken. Het is verder noodzakelijk om voor alle categorieën passend beleid en passende snelle (!!!) procedures te hebben en/of te ontwikkelen..
P. Smit
Ik zou willen dat het College voor de Rechten van de Mens zich ook had uitgesproken de afgelopen jaren over het wel of geen toegang hebben tot locaties met of zonder QR-code in bezit...........
Advertentie