Advertentie
sociaal / Nieuws

Basisscholen zwemmen in het geld

Basisscholen hadden in 2007 een eigen vermogen van 2,6 miljard euro. Van alle onderwijsinstellingen is het vermogen van scholen in het primaire onderwijs het hardst gegroeid. Dat heeft de Algemene Onderwijsbond (AOb) bekend gemaakt.

06 februari 2009

Risico's dekken
Basisscholen zouden in 2007 bovendien 190 miljoen euro aan liquide middelen hebben overgehouden. De AOb baseert zich op cijfers die ze ontving van het ministerie van Onderwijs. Naar aanleiding van deze gegevens zegt de bond dat het tijd is dat er normen komen hoeveel eigen vermogen scholen moeten hebben om hun risico's te dekken.

 

Vermogensgroei
Volgens de onderwijsbond groeide het vermogen van de basisscholen in een jaar tijd met acht procent. Het vermogen van alle onderwijsinstellingen bij elkaar zou in 2007 tien miljard euro bedragen en daarmee met gemiddeld vijf procent gegroeid zijn ten opzichte van 2006.

 

Meubilair
Ook volgens staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs 'is het beeld dat het eigen vermogen is gestegen'. Zij stelt echter dat dit onder andere verklaard kan worden doordat de scholen 'in lijn met de verwachtingen' meer spullen zoals schoolmeubilair hebben aangeschaft.

 

Verder wacht zij het rapport af van een commissie die onderzoekt hoeveel reserves scholen zouden moeten hebben.

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

roelof bosma / raadslid
normen lijken me prima; ik vraag me wel af in hoeverre hier de reserves zijn meegenomen, die scholen simpelweg moeten gebruiken om dingen te vervangen, sinds we de lumpsum financiering kennen.
R Spruijt / in deze moeder
Mijn kinderen op een rijke school ( Julianaschool Wilnis) met een leuke gebiedsgerichte nevenvestiging Poldertrots in Waverveen. Omdat de kinderen van de nevenvestiging iets "meer kostten"moest de nevenvestiging dicht. Schande!

Leefbaar plattteland? iedereen heeft de mond ervan vol...maar als het erop aankomt? geen woorden maar daden a.u.b. !
Eefko Rendering / Adviseur FA Onderwijs
Geachte heer, mevrouw,

Deze berichtgeving is volgens mij al deels achterhaald met de uitkomsten van het rapport PWC over de resultaten 2006 (het rapport met de onderbouwing en verklaring is er dus al; betreft nu een doorrekening naar 2007). Het totale EV 31-12-2006 correspondeerde met noodzakelijk buffers voor vervanging MVA en risico's. Verwezen wordt naar andere artikelen zoals in Basisschool-management (nr. 1/2009) van Marcel Verbart en diverse artikelen op de site van de VOS ABB + het rekenmodel EV (dit model om normering voor het EV te geven is er dus ook al).
Verder speelt de BAPO problematiek ook een behoorlijke rol.

Met vr. groet,
E.A. Rendering
gerard van zijl / beleidsadviseur
Een kleine rekensom:

vermogen € 2.600.000.000
aantal gemeenten 450
aantal scholen/gemeente 10
vermogen per school € 577.778
aantal leraren per school 15
nodig voor 1 jaar salaris, per school, € 750.000,00
Volgens mij valt het dus wel mee met het "ididote" vermogen van scholen.
L. van Meurs / afdeling financiën
Is er door de AOb een onderscheid gemaakt tussen openbaar en bijzonder onderwijs? Doorvergoeding kan namelijk zorgen voor vermogensvorming bij het bijzonder onderwijs.
peter mensink / organisatieadvies
Het onderwijs heeft door de lumpsum financiering de omslag naar zelfstandig ondernemerschap moeten maken. Dat soort omslagen gaat gepaard met angst, waardoor er mogelijk meer in reserve wordt gehouden dan strikt nodig is. Door in schoolbesturen ook mensen vanuit het bedrijfsleven zitting te laten nemen, leren schoolbesturen om te gaan met de risico's en mogelijkheden van ondernemerschap. Dus geen normen stellen maar kennis delen om tot goede afwegingen te komen.
Advertentie