Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Wassenaar wil geen privé-platform

Vastgoedhandelaar David Hart uit Wassenaar mag van de inspectie voor Verkeer en Waterstaat op zijn landgoed Langenhorst een heliplatform aanleggen. Hij wil bij hem thuis zakelijke relaties per helicopter kunnen ontvangen. Maar een heliplatform is iets wat Wassenaar niet wil.

24 maart 2009

Kroonprins
Oppositiepartij 'Wat Wassenaar Wil' gaat tijdens de raadsvergadering vragen stellen. Niet over de goedkeuring door Verkeer en Waterstaat, maar over de door burgemeester Hoekema afgegeven ‘verklaring van geen bezwaar uit hoofde van veiligheid’. Fractievoorzitter Michiel Rahusen vindt dat Hoekema daar wel wat beter over na had kunnen denken. ‘Wij betwijfelen of de burgemeester ook de veiligheid van de bewoners, de natuur en van kroonprins Willem-Alexander, die er vlakbij woont, heeft meegenomen.’

 

Vergunning

Ook zijn er discrepanties tussen de aanvraag van Hart en de afgegeven vergunning. ‘In de aanvraag staat twee keer per week vliegen. Maar Hoekema vindt vier keer per dag ook goed. Bij risicoanalyses van de brandweer is uitgegaan van twee keer per week vliegen.’ Wat Wassenaar Wil wil de APV uitbreiden om andere heliplatforms te verbieden. ‘We dienen een motie in om de burgemeester nog eens te laten kijken naar de vergunning en de discrepanties.’

 

Terreurgevoeligheid

Verder komt de terreurgevoeligheid van Wassenaar ‘met haar residenties en zeer rijke lieden’ er nog bij. ‘Er zijn no fly zones ingesteld naar Den Haag en boven de Eikenhorst. Landelijk schijnt bepaald te zijn dat er een corridor van twee kilometer is tussen die twee zones. Dat is wel vreemd. Je vliegt zo naar de Eikenhorst. Toen dat besluit genomen werd had er bij de burgemeester toch een belletje moeten gaan rinkelen.’ Ook de Amerikaanse ambassade komt op anderhalve kilometer afstand te liggen. ‘Dat is erg dichtbij voor geautoriseerd vliegen, laat staan voor wat anders.’

 

Vragen aan Eurlings
De inspectie schijnt nog geen definitief besluit te hebben genomen over de goedkeuring. ‘Wij willen het naadje van de kous hierover weten. De provincie is er niet voor. Zij willen zeggenschap over alle helihavens in Zuid-Holland en zeker geen particuliere helihavens.’ De SP gaat zelfs vragen stellen aan minister Eurlings. ‘Heel goed. Men moet niet over prive-gebieden vliegen met helicopters, zeker niet over beschermd gebied met beschermde bebouwing. Waar blijft de rust?’

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Leo / juridisch beleidsmedewerker
Ik weet niet welek bestemming op het perceel rust, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat het inrichten en het gebruik van een heli platform in overeenstemming is met het bestemmingsplan. Dat zou betekenen dat er een planologische procedure gevolgd moet worden en dat is een (vrije) bevoegdheid van het college/ gemeenteraad. Met de vergunning van VenW is meneer Hart er nog niet.
M.Palthe / Stichting
De hoofdtekst over die corridor klopt niet. Het zit zo:
Sinds 2003 lagen daar al 2 elkaar overlappende no-fly cirkels, nl. boven Eikenhorst en Huis ten Bosch (beide koninklijk huis). De Inspectie Verkeer en Waterstaat schrijft echter ten onrechte dat er 450 m. ruimte was tussen die cirkels- een soort fly-corridor. En precies daar heeft Hart nu vliegvergunning gekregen, van de Inspectie. Dus dwars door de oude cirkels van het Kon.Huis.
Bovendien, sinds 2/2007 zijn de cirkels een grote no-fly rechthoek geworden (genaamd EHP26). Lang voor de aanvraag van deze heer Hart.
Gek genoeg mag Hart dus nu dwars oversteken; met een Helitaxibedrijf.
Dus voor woonwerkverkeer ontheffing van het vliegverbod gekregen in strijd met ongeveer alles wat je kan bedenken!
Zie ook: www.stophelihavenlangenhorst.nl voor documenten, kaartjes, etc.

Advertentie