Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Verkeersherrie aan banden

De geluidsoverlast die het groeiende verkeer veroorzaakt, moet aan banden gelegd worden. Milieuminister Jacqueline Cramer introduceert daarom geluidsplafonds langs rijkswegen en hoofdspoorwegen. Eén miljoen huizen worden zo beter beschermd tegen de herrie.

30 oktober 2009

Maatregelen
De ministerraad gaat vrijdag hoogstwaarschijnlijk akkoord met dit voorstel van Cramer, bevestigen welingelichte bronnen in Den Haag. Wegbeheerders zijn daardoor gedwongen tot het nemen van maatregelen als het geluidsniveau uitkomt boven de 65 decibel langs rijkswegen en boven de 70 decibel langs hoofdspoorwegen. Concreet komt dat neer op ongeveer op 3 miljoen auto's of 30.000 treinen.

 

Stil asfalt
De overlast kan met stil asfalt en geluidsschermen worden aangepakt en als dat niet helpt door het isoleren van woningen. In eerste instantie verwacht Cramer veel heil van stillere banden en motoren.

 

Plafonds
Mede door de toename van het verkeer in de afgelopen 25 jaar is de geluidsbelasting op veel plaatsen te groot. De huidige regels volstaan niet meer: ze slaan vooral op de beginsituatie bij de aanleg van weg of spoorlijn. Het is de bedoeling om op basis van de nieuwe 'geluidsproductieplafonds' de komende tien jaar de zwaarst getroffen woonplekken aan te pakken. Er komt een meetnet en verder moet er elke vijf jaar voor wegen en sporen een geluidsbelastingkaart komen. De kosten kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro's.

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

frans / ambtenaar
..een meetnet blabla geluidskaart blabla van honderden miljoenen euro´s...terwijl er al voldoende wetgeving is om verkeerslawaai te bestrijden maar daar heeft de politie geen zin an.
Hou maar op Kramer, het wordt onderhand zielig.
Ga koken.
Anoniem
Ik hoop dat dit geëffectueerd wordt, want dan krijgt dat stuk van de A73 dat dwars door ons dorp loopt, eindelijk eens wat geluidswerende maatregelen. Rijkswaterstaat weigert al jaren hiervoor te zorgen en de gemeente was niet oplettend genoeg om hier ten tijde van de aanleg van die snelweg over te onderhandelen. Ondertussen leeft de bevolking van ons dorp dus al decennia met de groeiende geluidsoverlast van deze snelweg.
Advertentie