ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Comfortabele en duurzame verlichting met Philips TotalTunnel

Comfortabele en duurzame verlichting met Philips TotalTunnel

11 november 2014

AfbeeldingHet verlichten van tunnels is geen gemakkelijke opgave. Naast de hoge eisen van de Landelijke Tunnelstandaard release 1.2 willen wegbeheerders op het gebied van veiligheid, onderhoud en energiekosten optimaal 'in control' zijn. Het nieuwste Philips TotalTunnelprogramma voorziet om die reden in een integrale aanpak, met direct waarneembare effecten tijdens én na de realisatie van de tunnel. Oftewel: meer grip op de zaak. In Zwolle werd het bewijs geleverd.

AfbeeldingVoor een goede bereikbaarheid van de nieuwe woonwijk Stadhagen II, koos de gemeente Zwolle ervoor om de bestaande Hasselterweg van Hasselt naar Zwolle, onder het Oude Weteringkanaal te leiden. De nieuwe Boxemtunnel zorgt er zo voor dat het karakteristieke polderlandschap grotendeels behouden blijft. “Voor de verlichting van de tunnel had de gemeente Zwolle één belangrijke wens: energiezuinige LED-verlichting,” zegt Toon van Beek, projectleider gemeente Zwolle. “We zochten een betrouwbare partner die ruime ervaring en kennis had van tunnelverlichting.” De gemeente koos voor Philips, dat voor deze tunnel graag het nieuwe TotalTunnel-programma wilde toepassen:

een allesomvattende benadering van tunnelverlichting. Afgestemd op de wensen van de klant, kunnen maatwerkoplossingen worden gerealiseerd, met de juiste niveaus van kwaliteit, regelbaarheid en serviceondersteuning.

In deze 'connected' oplossing zijn naast LED-verlichting, ook controls, services en oriëntatieverlichting geïntegreerd.

                                           

TotalTunnel zorgt ervoor dat installatietechnische en civieltechnische werkzaamheden perfect op elkaar aan sluiten. Het resultaat: meer grip op de zaak.

  

AfbeeldingMinder montageruimte

De tunnel heeft een totale breedte van 11,70 meter en een lengte van 524,5 meter, met een overdekt deel van 160 meter. De totale hoogte is 4,60 meter. Voor een optimale doorrijhoogte mochten armaturen en montagerails samen beslist niet hoger zijn dan 10,5 centimeter. “Dat is echt weinig,” zegt Jan Jonker, projectleider van bouwbedrijf Salverda. “Toch hebben we dit kunnen realiseren dankzij de FlowStar, de nieuwste LED-armatuur van Philips, die minder hoog is en daardoor veel minder montageruimte nodig heeft.” In vergelijking met conventionele verlichting is dit een enorme stap vooruit, weet Jonker. “Andere verlichtingsarmaturen zijn gemiddeld 20 à 30 centimeter hoog; de FlowStar van Philips is slechts 6,5 centimeter hoog. Daardoor konden we deze puntverlichting in één rij realiseren, met de verdeeldoosjes in de rij geïntegreerd.” Jonker wijst ook op het fors lagere energieverbruik. “Waar standaard verlichting op ongeveer 36.000 Watt zit, kom je nu uit op 23.000 Watt. Vanwege de lange levensduur van de LEDs hoeft er bovendien vrijwel geen onderhoud aan de verlichting gepleegd te worden. Dat scheelt tijd, geld én overlast voor de gebruikers, want de tunnel moet immers worden afgesloten. En natuurlijk is zo'n elegante lichtstreep esthetisch gezien veel mooier.

Het past perfect bij het strakke tunnelontwerp van de architect.”

AfbeeldingLuminantiemeter

Beenen Industriële Automatisering, werd door de aannemer ingeschakeld voor de installatie. Voor Harry van Wieren, account manager van het bedrijf, was het nieuwe Philips TunneLogic-besturingssysteem een échte eyeopener. “Dankzij dit systeem is de verlichting continu dimbaar. Niet alleen dimmen naar een lager lichtniveau, er kan zelfs een deel van de armaturen worden uitgezet. En ook is het mogelijk om, bijvoorbeeld bij calamiteiten, de verlichting snel op 100% te schakelen. Zodat politie, nog aanwezige mensen en ambulance meteen goed zicht hebben. Dat kan vanuit de schakelkast in de tunnel, maar ook op afstand via een computer.” Jan Jonker: “TunneLogic zorgt er onder andere voor dat de verlichting in de tunnel altijd op het daglicht is afgestemd.” Hij legt uit hoe het werkt. “Op 105 meter van elke tunnelingang is een luminantiemeter geplaatst, die de helderheid van de tunnelingang meet. TunneLogic vertaalt deze waarde naar een lichtintensiteit in de tunnel. Je kunt dus zeggen dat elke bestuurder die de tunnel inrijdt, het licht krijgt dat op zijn daglichtbeleving is afgestemd. Daardoor is de overgang van buiten naar binnen zo prettig mogelijk... en dat is winst voor de veiligheid.”

                                           

"Met deze LED-verlichtingsoplossing besparen we fors op energie- en

onderhoudskosten. Daarmee leveren we het bewijs dat duurzaamheid en

veiligheid hand in hand kunnen gaan."

Duurzaam en veilig

De tunnel is gebouwd door de gemeente Zwolle maar wordt in eigendom, beheer en onderhoud overgedragen aan de provincie Overijssel. Volgens Toon van Beek hechten zij veel waarde aan een leefbare omgeving, met milieuvriendelijke oplossingen. “Met deze LED-verlichtingsoplossing besparen we fors op energie- en onderhoudskosten. Daarmee leveren we het bewijs dat duurzaamheid en veiligheid hand in hand kunnen gaan.” Ook Jan Jonker en Harry van Wieren kijken tevreden terug op de realisatie van de tunnel. “Voor ons was dit een mooi project en dat is mede te danken aan het TotalTunnel concept van Philips. We hebben gewerkt met de nieuwste technologieën. Waardoor deze tunnel duurzamer, mooier én veiliger is.”

Het TotalTunnel-programma van Philips wordt inmiddels ook toegepast in andere tunnels die op dit moment in aanbouw zijn. Hieronder enkele voorbeelden:

Hondsrugtunnel in Emmen

Deze tunnel, met een onderdoorgang van 235 meter, loopt straks dwars door het centrum van Emmen en verbindt de oost- en westkant van de stad. Als onderdeel van een groter centrumplan, zal het een bijzonder bouwwerk worden, waarin licht en vorm een belangrijke rol spelen. Zo wordt de onderdoorgang dankzij een kunstwerk met een motief van veldkeien van de Hondsrug, een echte 'belevenis'. In nauwe samenwerking met BAM Civiel en BAM Infratechniek en Mobiliteit speelt Philips met het TotalTunnel-programma in op verschillende, uiteenlopende wensen aan de tunnel en de aansluitende wegen. Voor functionele verlichting in de tunnel zorgt energiezuinige LED-verlichting.

Dankzij de koppeling met een besturingssysteem, is op elk moment van de dag de status van de verlichting te zien. Een maatwerk LED-oplossing zorgt ervoor dat het kunstwerk fraai tot leven komt. Het TotalTunnel-programma omvat daarnaast barrierverlichting voor extra (be)geleiding in de tunnel. De tunnel wordt eind dit jaar opgeleverd.

Stadsbaantunnel Utrecht

De 500 meter lange Stadsbaantunnel in Leidsche Rijn, gaat een cruciale rol spelen bij het realiseren van het ambitieuze project Leidsche Rijn Centrum, een aantrekkelijke gebied, voor wonen, winkelen en uitgaan. In dit project is het TotalTunnel-programma volledig afgestemd op de driehoek verlichtinggeluidalarmering. Op de stevige, zware dakconstructie zullen straks onder andere winkels worden gebouwd. Engineers van Philips werken daarom met systeemarchitecten van BAM Infratechniek Mobiliteit aan de realisatie van de koppeling tussen 'ondergronds' en 'bovengronds'. In 2015 zal deze tunnel gereed zijn.

A4 Delft - Schiedam

Deze zogenaamde 'landtunnel' maakt onderdeel uit van de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam. Hier werkt Philips samen met consortium A4all, bestaande uit Heijmans, Boskalis en VolkerWessels, aan een integrale aanpak van verlichting en veiligheid in het totale ontwerp van de tunnel en verdiepte ligging van de A4. Civieltechnische en installatietechnische werkzaamheden sluiten daardoor goed op elkaar aan. Beide partijen vragen en weten van elkaar wat nodig is voor een optimale realisatie. Extra verlichting bij de beide ingangen van de tunnel maakt de overgang van daglicht naar tunnellicht

gemakkelijker en is een stuk veiliger voor de weggebruikers. De tunnel wordt naar verwachting eind 2015 opgeleverd.

PHILIPS TotalTunnel:

•   'Connected' benadering van tunnelverlichting
Op maat gemaakte LED-verlichtingsoplossing voor elke tunnel en elke klant
Hoge niveaus van kwaliteit, oriëntatieverlichting, controls en services; ontwikkeld met LED-technologie

als uitgangspunt.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.