Schone schepen betalen minder in Rotterdam
Schone schepen hoeven vanaf 2011 minder havenbelasting te betalen in Rotterdam. Met die maatregel wil het Havenbedrijf schepen in de pas laten lopen met auto’s als het gaat om milieubewustheid. Ook Antwerpen, Hamburg, Bremen, Amsterdam en leHavre tekenden voor de ontwikkeling van het initiatief. Andere havens moeten volgen. Want een breed draagvlak is noodzakelijk voor een internationale industrie als de scheepvaart.
Schepen die van zee komen, betalen havengeld op basis van o.a. het aantal motoren en de hoeveelheid brandstof die ze verbranden. De formule die daarvoor gebruikt wordt, wordt nu aangepast, zodat schonere schepen minder betalen. De kosten daarvoor komen uit een potje voor duurzaamheid.
Gedrag stimuleren
Teamleider Tiedo Vellinga van het Havenbedrijf denkt niet dat Rotterdam hierdoor meer schepen gaat trekken, ‘maar rederijen zullen wel eerder de schone schepen hier naartoe sturen. Het gaat erom dat we gedrag willen stimuleren, we vinden dat scheepvaart zelf ook verantwoordelijkheid heeft.’
Achterlopen
De sector loopt namelijk achter als het gaat om milieubewustzijn. ‘Als wij een koelkast of een auto kopen, hebben we een label waarop staat hoe groen dat is. Voor schepen bestaat zo’n label nog niet. Ze zijn minder zichtbaar dan auto’s, en er is internationaal moeilijk regelgeving voor te ontwikkelen. Bovendien hebben we te maken met een zware lobby vanuit de olie-industrie.’
Milieupunten
In de beoogde maatregel krijgen schonere schepen milieupunten. Die worden gebruikt in de formule die het havengeld berekent. De maatregel zou 1 januari 2010 ingaan, maar die datum is een jaar verschoven. Dat is niet alleen maar negatief, zegt teamleider Tiedo Vellinga. ‘We willen liever dat de sector het een beetje snapt en zich vrijwillig aanmeldt als ook andere havens meedoen.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.