Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Randstadvisie kabinet is te kneuterig

Een aparte ontwikkeling van de noord- en zuidvleugel van de Randstad is onzinnig. Daarover zijn ruimtelijke wetenschappers het eens. Het kabinet, dat dit idee in de Randstadvisie 2040 lanceerde, denkt te kleinschalig over urbanisering.

05 december 2008

Kritiek op de Randstadvisie van het kabinet kwam vorige week naar voren in presentaties van een achttal internationaal gerenommeerde stedenbouwkundigen en sociaal geografen op een jubileumcongres van de Stichting Megacities.

 

Hoogleraar stedenbouwkunde Edward Soja (universiteit van Californië) constateert dat overal ter wereld de centra van stedelijke agglomeraties in inwonertal teruglopen, terwijl suburbane gebieden verstedelijken en verdichten. Sommige stadscentra zijn in enkele decennia zelfs massaal ontvolkt. De gevolgen pakken lokaal verschillend uit. Osaka hield na de uitstroom een levendig zakenen uitgaansgebied over, terwijl het centrum van Detroit kampt met grootschalige leegstand en verloedering.

 

De meeste metropolitane centra zien hun welvaart momenteel echter wegvloeien naar perifere gebieden of nieuw gebouwde outer cities, die onderling nieuwe netwerken vormen in een grillig en overal anders gevormd stedelijk ‘tapijt.’ Bestuurlijke structuren ijlen na op dit soort ontwikkelingen, stellen de geografen en stedenbouwkundigen, waardoor overheden niet of te laat ingrijpen. Op het Megacities-congres is er ook unanimiteit over het gebrek aan integrale beleidsvorming voor de Randstad.

 

Te kleinschalig

 

‘Het kabinet weigert de metropolitanisering van de Randstad te erkennen’, aldus de Rotterdamse hoogleraar stedenbouwkunde Joost Schrijnen. ‘We hebben 33 Randstad-urgente projecten, maar geen Randstadstrategie. Het intensiveren van de noorden de zuidvleugel apart is veel te kleinschalig gedacht.’

 

De Nederlands-Amerikaanse schrijver, architect en museumdirecteur Aaron Betsky: ‘Rotterdam is toch gewoon het havengebied van Amsterdam? Of moet het soms een armeluisregio blijven?’ Schrijnen stelt dat het klassiek Nederlandse ruimtelijke beeld van ‘steden in het groen’ ten onrechte de Randstadvisie domineert. ‘De landbouw is allang geürbaniseerd. Als we groen willen in de Randstad, maak dan metropolitane parken.’

 

Op dit moment doet de Randstad het in de economische en sociale ranglijsten van wereldwijde stadsagglomeraties nog goed, aldus stedenbouwkundige Arjen van Susteren, auteur van de Metropolitan World Atlas. ‘Maar dat kan snel veranderen. In enkele decennia kon een miljoenenstad als Detroit in inwonertal halveren, terwijl het dorp Dubai in dertig jaar explodeerde tot een metropool van ruim twee miljoen inwoners.’ De relatieve prestaties van metropolitane gebieden op wereldschaal blijven volgens Van Susteren onzichtbaar doordat regeringen hun economische analyses tot het nationaal niveau beperken.

 

Europolis

 

De Amerikaanse hoogleraar Soja maakt deze kritiek concreter: ’Vergeet de Randstad! Jullie waren met je Randstadconcept destijds misschien te vroeg, want pas de afgelopen decennia zien we overal steden met meerdere kernen opkomen: de zogeheten polynucleaire metropolen. Maar de Randstad heeft nooit als metropool gefunctioneerd, en is nu met zijn zes miljoen inwoners te klein om nog op wereldschaal te kunnen concurreren.’

 

Soja pleit voor beleid op het niveau van wat de laaglandmetropool of europolis mag heten, het urbane gebied dat zich vanuit West-Nederland via Antwerpen en Brussel zuidwaarts uitstrekt tot in Lille, en oostwaarts tot en met het Ruhrgebied. ‘In dit hele gebied is verstedelijking en verknoping gaande’, aldus de Amerikaan. ‘En misschien moet je de regio Luxemburg-Saarland-Lotharingen er ook nog wel bij trekken. Luxemburg gaat als groeiend financieel centrum de concurrentiekracht van Amsterdam wegzuigen.’

 

Cosmetisch

 

Ook de bevindingen van de Schotse onderzoeker Iain Reid, dat restauratie en gentrification (vernieuwing en opwaardering) van oude binnensteden vaak slechts een cosmetische oplossing is, krijgen bijval. Soja: ‘Het aantrekken van de creatieve sector en van toerisme versterkt de kloof tussen arm en rijk. Weet je wíe pas echt creatief zijn? De mensen die op een dollar per dag overleven.’

 

Betsky: ‘Gentrification verwoest de volkscultuur. Arbeiders kunnen niks met de flitsende cultuur van de megacities, het biedt hen geen identiteit.’ Verdeeld zijn de wetenschappers over het congresthema duurzaamheid. Zo pleit de oprichter van het innovatieve ontwerpplatform Doors of perception, John Thackara, voor een virtuele bouwstop (‘ga eerst eens al je leegstaande gebouwen hergebruiken’), de introductie van permacultuur (kleinschalige tuinbouw zonder vervuiling) en verlaging van het consumptieniveau. De Wageningse landbouwkundige Peter Smeets ziet het anders. Hij is van mening dat moderne agroparken en intelligente agro-logistieke netwerken het antwoord zijn op ecologische roofbouw en het energievraagstuk.

 

Gebrek aan democratie in metropolen

 

De Vlaamse sociaal geograaf Erik Swyngedouw en de Chileense stedenbouwkundige Marisa Carmona, verbonden aan respectievelijk de universiteiten van Manchester en Delft, luidden op het Megacities-congres ieder afzonderlijk de noodklok over het gebrek aan democratie in metropolen. De verschuiving van langetermijnplannen naar losse gebiedsprojecten in metropolitane regio’s, én de opmars aan publiek-private samenwerking (PPS) zou de burgers steeds verder buitenspel zetten. Swyngedouw: ‘PPS-contracten hebben een woud aan nieuwe, oncontroleerbare organisaties voortgebracht. Organisaties van de bestuurlijke en commerciële elite, die daarbinnen hun gang gaan. En intussen mogen mijn Turkse buurman en ik niet eens stemmen.’

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ronald van Rijn en Gérard Brockhoff / JBR Organisatieadviseurs, Zeist
Iedereen gaat uit van een tijdelijke stilstand van groei door de huidige financiële crisis. Maar ondertussen gaat de ontwikkeling van de Zuidas gewoon door, blijft Schiphol uitbreiden en wordt de Tweede Maasvlakte nu opgespoten. Er moet echter serieus rekening worden gehouden met structurele krimp van onze mainports.

De overheid en bedrijven investeren miljarden in de ontwikkeling van de mainports Schiphol en Rotterdam. Dat is nodig om de toegang tot Europa veilig te stellen, zo staat het in de (strategische) Randstadvisie 2040, die in Binnenlands Bestuur wordt gekenschetst als ‘te kneuterig’, maar die in feite traditioneel en weinig toekomstbestendig lijkt. Zijn al die beleidsvoornemens en die investeringen het wel waard?

Eerder dit jaar vroeg organisatie- adviesbureau JBR ruim honderd bestuurders van grote ondernemingen naar hun verwachtingen voor Schiphol en Rotterdam. Met - in ieder geval toen nog - opvallend positieve groeiverwachtingen. Tegelijkertijd gaven de bestuurders aan dat regels en bureaucratie remmend werken op de ontwikkeling van de mainports. De publieke en private sector zitten elkaar hier stevig in de weg.

Maar nu is serieus de vraag of er sprake is van krimp op langere termijn. Kunnen investeringen in onze mainports nog wel rendabel zijn? Immers, investeringen in ruimtelijke ordening en infrastructuur betalen zich niet in 20 jaar terug. De internationale groei van vervoersstromen zal op termijn waarschijnlijk verminderen, omdat de trend van verplaatsing van productie naar goedkope landen een top heeft bereikt en het aantal West-Europese consumenten zal dalen.

Andere luchthavens als Parijs en Dubai manifesteren zich als forse concurrenten van Schiphol. De kans is aanwezig dat Schiphol uit de top-5 van Europese luchthavens verdwijnt en in Europa een regionale luchthaven wordt. De concurrentiepositie van Rotterdam in West-Europa is weliswaar nog sterk, maar de vergroting van het achterland loopt vertraging op door onvoldoende goede binnenvaart- en railververbindingen. Het transport over de weg loopt door congestie geleidelijk vast.

Hoe kunnen investeringen in Schiphol en de Tweede Maasvlakte ook na 2020 renderen? Wanneer investeringen moeten worden terugverdiend dan zal vooral de rijksoverheid bij ontwikkeling- en beleidskeuzes rond individuele mainports een krimpscenario serieus moeten onderzoeken en overwegen. Door met krimp rekening te houden ontstaat immers een realistisch beeld van mogelijkheden en risico’s, en dus van het resultaat van al die investeringen.
Advertentie