Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Overheden kunnen veel doen aan CO2-uitstoot verkeer

Onderzoeksbureau CE Delft deed een berekening in opdracht van het Interprovinciaal Overleg en de provincie Noord-Holland.

14 november 2022
Gratis fietsenstalling in Breda.
Gratis fietsenstalling in Breda.Shutterstock

Provincies en gemeenten kunnen een flink effect hebben op minder CO2-uitstoot door verkeer. Dat beweert onderzoeksbureau CE Delft in een rapport in opdracht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de provincie Noord-Holland. Minimaal 5,4 megaton koolstofdioxide moet eraf kunnen als overheden de juiste ingrepen doen. Vooralsnog verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving dat in het jaar 2030 de CO2-uitstoot door het verkeer ligt op 28,2 megaton. Dat was te lezen in de in november verschenen Klimaat- en Energieverkenning (KEV).

Directeur Mens en Ontwikkeling

Pantar via Colourful People
Directeur Mens en Ontwikkeling

Operationeel Projectbegeleider Energietransitie

JS Consultancy
Operationeel Projectbegeleider Energietransitie

Daling

Die 28,2 megaton in 2030, die het PBL berekende op basis van het beleid dat uiterlijk 1 mei 2022 op tafel lag, betekent al een daling van twintig procent ten opzichte van het jaar 2019. 'De daling is vooral toe te schrijven aan de snelle toename van het aantal elektrische auto’s en de steeds grotere inzet van biobrandstoffen', verklaarden de onderzoekers van het Planbureau. Vergeleken met het jaar 1990 zal de uitstoot in 2030 met twaalf procent zijn teruggebracht.

Uitstootloos

Volgens onderzoeksbureau CE Delft kunnen provincies en gemeenten de uitstoot veel verder laten afnemen. Ontmoediging kan bijvoorbeeld een aanzienlijk effect hebben: het verlagen van de maximale snelheid op wegen waar honderd kilometer per uur geldt naar tachtig kilometer per uur; het binnen gemeenten instellen van grote autoluwe zones; het verkleinen van het aantal parkeerplaatsen en het uitbreiden van betaald parkeren. Ook belangrijk is het uitstootloos maken van het ambtelijk wagenpark, het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer.

Zones

Daarnaast moet gedacht worden aan het instellen van zero emission-zones voor personenvervoer. Omdat betwijfeld wordt of hier voldoende draagvlak voor is, heeft CE Delft deze maatregel niet in de berekening opgenomen. Amsterdam is dit wel van plan: in het kader van Actieplan Schone Lucht wil de gemeente de bebouwde kom in 2030 uitstootvrij hebben voor alle verkeersvormen.

Werkgevers

CE Delft pleit ervoor werkgevers te helpen het woon-werkverkeer van hun personeel duurzamer te maken. Sowieso krijgen werkgevers vanaf 1 januari 2023 te maken met een dwingender rijksoverheid. Op die datum wordt het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit van kracht. Werkgevers met minstens honderd mensen in dienst krijgen een informatieplicht: zij moeten jaarlijks rapporteren over het aantal gereisde kilometers, de gebruikte vervoermiddelen en de gebruikte brandstof van hun medewerkers. In 2025 zal op basis van die gegevens worden besloten of er een wettelijke normering voor werkgevers komt.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie