Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Werkgevers willen Schiphol op zee

VNO-NCW voorzitter Hans de Boer wil de discussie over de bouw van landingsbanen voor Schiphol op zee. Hij pleit voor een oranje-verbond van pensioenfondsen, woningbouwcorporaties, bouwers, Schiphol en KLM dat de plannen in een versnelling brengt.

05 februari 2019
schiphol-in-zee.jpg

VNO-NCW voorzitter Hans de Boer wil de discussie over de bouw van landingsbanen voor Schiphol op zee. Hij pleit voor een oranje-verbond van pensioenfondsen, woningbouwcorporaties, bouwers, Schiphol en KLM dat de plannen in een versnelling brengt. 

Mislukken

De Boer reageert met zijn pleidooi op het mislukken van de gesprekken tussen bewonersorganisaties en de luchthaven over het beperken van de overlast van het vliegverkeer. 'We moeten snel doorpakken om te kijken of we Schiphol naar zee kunnen brengen. Zo ontstaat ruimte voor nieuwe woningbouw midden in de Randstad. En neemt het levensgeluk van mensen toe; minder herrie, veiliger en met meer waarde.’

Ontwikkelen

'Er ligt een goed plan van KuiperCompagnons en Fakton dat laat zien je zo’n 200.000 koop- en huurwoningen kan ontwikkelen op de huidige locatie. Hiermee kan een groot deel van de kosten van de aanleg van het vliegveld op zee gedekt worden.' De directe grondopbrengsten van de ontwikkeling van Schiphol Stad zijn volgens Fakton zo’n 13-17 miljard. Indirect kan het volgens De Boer nog veel meer opbrengen door waardevermeerdering en verhuur van woningen. ‘Op zo’n manier wordt de aanleg van Schiphol op zee interessant voor pensioenfondsen en is het voor de staat een betaalbaar en realistisch scenario.’

Serieus
Volgens De Boer moeten investeerders, bouwerspartijen en Schiphol samenwerken om het project snel van de grond te krijgen. Dat zou binnen 10-15 moeten lukken. 'We moeten dit nu serieus uitwerken om mensen weer perspectief te bieden met minder herrie en fijnstof in de Randstad. Door daarnaast aan een duurzamer luchtvaart te werken zorgen we dat Nederland optimaal verbonden kan blijven met de rest van de wereld. Dat is essentieel voor burgers en bedrijven.'

Terugkerend

Het plan om Schiphol, of in ieder geval de terminal en start- en landingsbanen, te verplaatsen naar nieuw opgespoten land buiten de kust is een regelmatig terugkerende discussie. De Nederlandse baggersector, ingenieurs en verschillende belangengroepen pleiten al jaren voor een oplossing die in Hong Kong al wordt toegepast: de in-en uitcheckbalies blijven op hun plek, maar de terminals en landingsbanen worden verplaatst. Beide lokaties worden verbonden met een high-speed railverbinding. Maar in Den Haag bestaat maar weinig enthousiasme voor het plan. Toenmalig staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Schultz van Haegen stopte in 2003 nog het 'Flyland'- onderzoek naar een luchthaven op zee, met de motivatie dat Schiphol veel minder hard groeide dan eerder was gedacht. 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Deze discussie loopt al een jaartje of vijftien maar het Rijk is niet vooruit te branden met luchtvaartbeleid op langere termijn.
Boris
Het is en blijft een goed idee. Wel handig als we de Noordzee dan in ieder geval niet volplempen met die malotige windmolenparken. Beter een kerncentrale bouwen direct bij dat vliegveld in zee.
Advertentie