of 59318 LinkedIn

Prorail investeert miljarden in vernieuwen stations

Spoorbeheerder ProRail investeert de komende tien jaar 3,5 miljard euro in het vernieuwen en comfortabeler maken van stations. De stations krijgen meer liften, hellingbanen, sanitaire voorzieningen, camera’s en andere technische snufjes. Ook komen er meer stations bij, omdat daar veel behoefte aan is, vooral doordat er steeds meer woonwijken verrijzen.
1 reactie

Spoorbeheerder ProRail investeert de komende tien jaar 3,5 miljard euro in het vernieuwen en comfortabeler maken van stations. De stations krijgen meer liften, hellingbanen, sanitaire voorzieningen, camera’s en andere technische snufjes. Ook komen er meer stations bij, omdat daar veel behoefte aan is, vooral doordat er steeds meer woonwijken verrijzen.

Eigen stations

Veel gemeenten hebben al gevraagd om een 'eigen' station. Volgens ProRail is er ruimte voor ongeveer twintig stations. Zover is het nog niet. Er moet nog over worden onderhandeld met overheden en financiers, de stations moeten ingepland, ingepast en gebouwd.

 

Data

Huidige stations worden dus aangepakt. Het zogeheten station van de toekomst koppelt data waardoor krant en koffie klaar staan zodra de reiziger aankomt. Verlichting in tegels op het perron geeft aan waar ingestapt kan worden. En via de app kan een parkeerplek in de fietsenstalling worden gereserveerd.

ProRailbaas Pier Eringa presenteert de plannen woensdag. Hij denkt zo in te kunnen spelen op de wensen van reizigers die comfortabeler en vooral sneller willen overstappen. Zo krijgen alle 402 stations nieuw meubilair en wachtruimten en komen er voor 2020 meer plekken in de fietsenstallingen om de grootste knelpunten met 'fietsparkeren' op te lossen. Die extra plekken komen bovenop de 554.773 fietsenrekken die er nu al zijn, aldus ProRail.

 

Tevreden

De spoorbeheerder kijkt tevreden terug op 2018. Meer treinen reden op tijd: ruim 91 procent was op tijd terwijl dat in 2017 nog ruim 90 procent was, blijkt uit het jaarverslag. Ook de met softwareproblemen kampende Hogesnelheidslijn (HSL) deed het beter. 82,7 procent van de HSL-reizigers arriveerde op tijd, boven de norm van het ministerie van 82,5 procent, aldus ProRail.(ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk op
Vooral in het westen meer stations. Maak daar dan ook de tickets duurder en in de rest van Nederland goedkoper. De gebruiker moet immers betalen.