of 59130 LinkedIn

Ollongren: ‘We moeten niet te voorzichtig zijn’

Gemeenten en provincies willen het huidige woningtekort van circa 100.000 huizen oplossen met binnenstedelijk bouwen. Volgens minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) komen ze er daar niet mee.

Gemeenten en provincies willen het huidige woningtekort van circa 100.000 huizen oplossen met binnenstedelijk bouwen. Volgens minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) komen ze er daar niet mee.

Meer lef

Een half jaar geleden riep Ollongren gemeenten op meer ‘lef’ te tonen, door vaker de groene randen van de stad op te zoeken. Een uitspraak die in menig gemeentehuis de wenkbrauwen deed fronsen. ‘Dat was net vóór de gemeenteraadsverkiezingen’, nuanceert Ollongren nu. ‘Ik hoopte dat het thema wonen in de verkiezingen en vooral daarna bij de collegevorming hoog op de agenda zou komen te staan. Nou, dat doet het inmiddels wel. Deze zomer kon je geen krant openslaan of het ging daarover.’


Niet snel genoeg
Toch gaat het volgens de laatste cijfers met de nieuwbouw nog niet snel genoeg. Insiders schatten dat de productie in 2018 en 2019 net onder de 70.000 blijft steken, waar een minimum van 75.000 is vereist om het tekort op te lossen. Ollongren hoopt dat de aangekondigde aanpassingen in de Crisis- en Herstelwet de bouwprocedures zullen versnellen. ‘Verder denk ik dat gemeenten creatiever moeten zijn om meertijdelijke woonmogelijkheden te realiseren. En heb ik de provincies gevraagd om nog eens echt goed te kijken naar de plancapaciteit. We moeten gewoon alles uit de kast halen.’ En nee, dus niet alleen binnenstedelijk. ‘Ik vind dat je ook naar de randen van de steden moet kijken, naar de regio’s. En ook over de grenzen van je eigen gemeente om meer plek voor nieuwbouw te realiseren.’


Datum stellen
Ollongren is niet bang dat dat de overgang naar verplicht aardgasloze nieuwbouw het aantal opgeleverde woningen zal drukken. ‘Wij hebben als rijk tegen de bouwers gezegd: jullie weten dat  gasloos eraan komt, laten we nu gewoon een datum stellen. Alle ontwikkelaars en gemeenten koersten allang op aardgasvrij. Bovendien: als een nieuwbouwproject door deze maatregel niet van de grond komt, kunnen we er een mouw aanpassen. Er zijn nu nog maar drie gemeenten die om een dergelijke uitzondering hebben gevraagd. Al sluit ik niet uit dat er nog een enkeling bijkomt.’


Onbetaalbaar
Veel bouwers denken daar overigens genuanceerder over. Ze vrezen dat de extra kosten voor verduurzaming sommige nieuwbouwprojecten onbetaalbaar maken. Ook voorzien ze problemen bij hoogbouw, waar voortaan een warmte-koudeopslag nodig is. Dat vereist ondersteuning van de gemeente en vaak tijdrovende procedures.

Hartstikke goed
‘We moeten met z’n allen niet te voorzichtig zijn’, reageert Ollongren. ‘We gaan van dat Groningse aardgas af, willen überhaupt van fossiele brandstoffen af. Dat is niet iets wat we hier in Nederland alleen doen, dat proces loopt  wereldwijd. Natuurlijk loop je daarbij ook tegen nieuwe problemen aan. Dat moeten we per geval in de praktijk oplossen. Er zijn wel meer redenen waarom de bouw in de vertraging schiet. Het kan ook te maken met een tekort aan mensen. Of tekort aan materialen. Nou, we zijn er in Nederland gewoon hartstikke goed in om dit soort logistieke knelpunten op te lossen.’


Ingrijpen
Bouwen lost niet alles op. Ook systemen zullen moeten veranderen. In Amsterdam loopt de wachttijd voor een sociale huurwoning inmiddels op tot bijna twintig jaar. ‘Dat noem ik niet meer een wachtlijst’, beaamt Ollongren. ‘Daar moet je ingrijpen. In Amsterdam en een heleboel andere steden is er geen enkele doorstroming meer in de woningmarkt. Er zit een prop in. Daarom ben ik zo hard met de middenhuur bezig, waardoor er weer keuze voor mensen ontstaat. We gaan nu de markttoets aanpassen, zodat woningbouwcorporaties die middenhuur voor hun rekening kunnen gaan nemen als er geen marktpartijen voorhanden zijn. En we zetten in op meer starterswoningen.’


Nieuw revolverend fonds
Een deel van die starterswoningen moet worden gerealiseerd via een revolverend fonds voor binnenstedelijke transformatie, waarvoor het rijk 38 miljoen euro beschikbaar stelt. ‘Dat is de basis’, stelt Ollongren. ‘We praten daar ook over met provincies en private partijen. Bij binnenstedelijke transformatie heb je vaak een onrendabele top, een eerste investering die nodig is. Daar is dit fonds een oplossing voor.’

 

Lees het hele interview met Kajsa Ollongren deze week in BB18 (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Huub van 't Hart (Secretaris) op
Wat heb je aan rode contouren, als je die in tijden waarin het er om gaat, niet handhaaft? Blijf van de groene randen af.
Door Petra op
"Door Martin Hendriksma (redacteur ruimte en milieu ) op 2 oktober 2018 09:45

Excuses voor de overdadige hoeveelheid vraagtekens in de aanvankelijk geplaatste versie. Een fout in een vertaalprogramma. Nu weg. "

Kennelijk is BB, net als ik, van mening dat wat Ollongren zegt moet worden vertaald. Belangrijke vragen zijn nu: van wat waarin? En neemt daardoor de kwaliteit toe?
Door P.L. van Pagee (strategisch beleidsadviseur) op
Kunnen we tegelijkertijd eens wat gaan doen aan het opkopen van woningen door beleggers? Dat fenomeen verstoort de doorstroming op de woningmarkt en jaagt de (huur)prijzen op.
Door Jan op
Zorg nu eerst eens voor doorstroming van ouderen die in hun eentje een heel gezinshuis bewonen. Dus bouw binnenstedelijk kleine seniorenwoningen/appartementen. En voor wie niet wil verhuizen terwijl hij of zij veel te groot woont: verplichte onderhuur aan jongeren. Dat kon net na de oorlog ook wegens woningtekort, dus dat moet nu ook weer kunnen. Dus: heb je meer dan twee slaapkamers tot je beschikking in je eentje en je bent 66 plus: dan moet je één of twee kamers verhuren aan een jongere of een jong stel. Dat zal de doorstroming zeker bevorderen en zo niet dan toch bijdragen aan de verkleining van de eenzaamheid van senioren.
Door Martin Hendriksma (redacteur ruimte en milieu ) op
Excuses voor de overdadige hoeveelheid vraagtekens in de aanvankelijk geplaatste versie. Een fout in een vertaalprogramma. Nu weg.
Door Hennie (ambtenaar) op
Als je maar vaak genoeg de groene randen opzoekt en vol bouwt raken op een gegeven moment diezelfde groene randen vanzelf op.
Door J. de Niet (fin. adviseur) op
Gewoon bouwen ten oosten van de lijn Roosendaal-Emmen. Daar ook de bedrijvigheid naar toe loodsen.
Direct stoppen met woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.
Door Martin op
Kom op Binnenlands bestuur, lees dit artikel nou even door nu het op de site is geplaatst. Al die storende? vraagtekens?, kunnen die echt niet weg?
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Als je binnenstedelijk gaat verdichten en nog verder gaat verstenen ontstaan er allerlei extra problemen met verkeerscongestie, steeds minder groenstroken, meer klimaatoverlast en steeds meer geluidshinder. 22% van de Utrechters klagen nu al steen en been over enorme geluidshinder. Wij zijn met 17 miljoen reeds het meest overbevolkte landje van Europa. Snap dat nou eens mevrouw Ollengren !