of 59123 LinkedIn

GroenLinks: via Amsterdam invloed op Lelystad Airport

GroenLinks houdt dinsdag een bijeenkomst in Zwolle om te protesteren tegen de opening van Lelystad Airport. De partij wil dat Amsterdam de positie als mede-eigenaar van Schiphol gebruikt om de Lelystad-plannen van tafel te krijgen.
7 reacties

GroenLinks wil via het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam proberen om de plannen voor Lelystad Airport tegen te houden. Dat zeggen GroenLinks-leider Jesse Klaver en de Amsterdamse GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Mede-eigenaar van Schiphol
GroenLinks houdt dinsdag een bijeenkomst in Zwolle om te protesteren tegen de opening van Lelystad Airport. De partij wil dat Amsterdam de positie als mede-eigenaar van Schiphol gebruikt om de Lelystad-plannen van tafel te krijgen.

Verkiezingsbelofte
Amsterdam heeft een aandeel in de Schiphol Group en Lelystad is weer in handen van Schiphol. Het aandeel van de Staat in Schiphol is wel groter dan dat van Amsterdam. ‘Wij zullen het Amsterdamse aandeelhouderschap inzetten om de groei van Schiphol te stoppen. Afschuiven van die groei naar Lelystad is asociaal en geen oplossing’, doet Groot Wassink een verkiezingsbelofte.

Economische belang
Klaver vindt dat het kabinet het economische belang boven alles plaatst. ‘Maar dit kabinet is niet de enige die over Schiphol beslist. Als de verandering in Den Haag uitblijft gaan wij hem lokaal voor elkaar boksen.’ (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
De gemeente Amsterdam is heel goed in staat zijn eigen zaakjes op luchtvaartgebied te regelen. Daar zijn landelijke politici als Klaver helemaal niet bij nodig.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Nederland heeft behoefte aan een overall visie voor alle luchtvaartonderdelen (passagiers, toeristen, vracht en defensie) op lange termijn. Daarbij uit te gaan van optimalisering van vliegtuigen (geluid en energieverbruik) en alle aanvliegroutes.
Overigens werd, net als in Japan, ca. tien jaar geleden al gepleit voor een vliegveld in zee (bijv. De Noordzee). Wat hebben politici met die suggesties gedaan?
Door t. faber op
Wat is er mis met NIMBY? Niets toch? Of moeten we soms alle door overheid en anderen geproduceerde bagger in onze achtertuin dulden? Ik dacht het niet!!
Door anand (adviseur) op
die jongens en meisjes van groen links vliegen nooit dus hebben ze recht van spreken.
Ik woon zelf niet ver van Schiphol en wij hebben kennelijk recht op wat meer overlast (die overigens erg meevalt).
Als je gebruik wilt maken van vliegtuigen dan ontkom je niet aan enige overlast. Om nu Lelystad te ontzien en Schiphol te laten groeien getuigt van een sterke nimby mentatliteit,
Door Opmerker (orig) op
@Groot Wassink (als hij leest): wat wordt bedoeld met a-sociaal?
Door Cornelis op
@Spijker: alle bevoegdheden om daar in de lokale Amsterdamse politiek al dan niet iets mee te doen liggen toch ook gewoon nog op lokaal niveau? Laten we nou niet doen alsof de 'bemoeienis' van landelijke politici met lokale politiek rondom GR-verkiezingen iets nieuws is. Bovendien speelt het dossier Lelystad Airport ook op landelijk niveau, zowel qua politiek als de impact ervan.
Door Spijker (n.v.t.) op
Uitermate vreemd dat Klaver (fractieleider GroenLinks) ook al een voet tussen de deur probeert te krijgen bij de gemeente Amsterdam en zich daar gaat lopen te bemoeien met een eventueel door deze gemeente in te nemen standpunt over luchtvaartproblematiek in Lelystad..
Dat hij dat op landelijk niveau is tot daar aan toe, maar het begint er op te lijken dat dit broekie denkt alles in Nederland wel naar zijn hand te kunnen zetten. Amsterdam is heel goed in staat om zijn eigen zaken te regelen.