of 65101 LinkedIn

Gelderland staakt miljoenenbijdrage aan Rijnbrug

Utrecht en Gelderland zijn jarenlang bezig geweest met oplossingen voor dit belangrijke verkeersknelpunt in Midden-Nederland, maar Gelderland vindt verbreding nu te duur worden.
1 reactie

De provincie Gelderland werkt niet langer mee aan de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen, nu blijkt dat die klus de provincie nog eens 60 miljoen euro extra gaat kosten. Utrecht en Gelderland zijn jarenlang bezig geweest met oplossingen voor dit belangrijke verkeersknelpunt in Midden-Nederland, maar Gelderland vindt verbreding nu te duur worden. 

De provincies trokken er in 2018 al 81 miljoen euro voor uit, maar door kostenstijgingen moet daar nog 60 miljoen euro bij terwijl verbreding van de brug volgens onderzoekers maar een aantal jaren helpt.

Geen alternatief
De provincie Utrecht, vijf gemeenten, werkgeversorganisatie VNO-NCW, bedrijvenkringen en economische samenwerkingsverbanden deden maandag nog een dringend beroep op het Gelderse provinciebestuur om door te gaan met de plannen. ‘Er is geen alternatief. De Rijnbrug bij Rhenen is de enige rivierovergang in de wijde omgeving’, aldus de partijen, die zeggen verrast te zijn door de Gelderse wending. Gelderland realiseert zich dat het fileprobleem nu blijft bestaan, maar wil het al gereserveerde geld inzetten voor andere verkeersoplossingen.

Spitsuren
De Rijnbrug op de grens van Gelderland en Utrecht wordt in de spitsuren veel gebruikt door verkeer dat de lange files op de snelweg A2 wil mijden. Ook steken veel weggebruikers via de Rijnbrug door van de A12 naar de A15 en omgekeerd. De brug heeft maar één rijstrook in beide richtingen en dat leidt tot lange files. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Izak van Blijderveen op
Ik ben ongeveer net zo oud als die brug en goed bekend met de situatie. Er zal best sluipverkeer zijn, maar de verkeersafwikkeling naar en van Rhenen is eveneens een groot probleem. Daarbij komt dat in ca 60 jaar het verkeer verveelvoudigd is en dus ook zonder sluipverkeer is er een probleem. Dus of veel minder auto's, wat ook kan zien we nu, of toch een betere verkeersafwikkelling en dan zal een bredere brug nodig zijn. Ook de vraag hoe lang deze brug nog mee kan.....

Vacatures

Van onze partners

De nieuwste whitepapers