of 60775 LinkedIn

Den Haag vindt ‘shared space’ toch te gevaarlijk

Fietsers in de winkelstraten in het centrum van Den Haag moeten binnenkort afstappen. De gemeente stopt met het openstellen van het gebied voor fietsers en voetgangers tegelijk. De situatie is te gevaarlijk, vindt het stadsbestuur.

Fietsers in de winkelstraten in het centrum van Den Haag moeten binnenkort afstappen. De gemeente stopt met het openstellen van het gebied voor fietsers en voetgangers tegelijk. De situatie is te gevaarlijk, vindt het stadsbestuur.

Slalom

Veel bezoekers van het winkelgebied ergerden zich aan de slalommende fietsers tussen het winkelend publiek. Maar het openstellen van de binnenstad voor beide verkeersstromen tegelijk was een bewuste keuze van de gemeente. Het is het shared space-principe, waarbij iedere verkeersdeelnemer een ander de ruimte moet geven, de straat met elkaar delen en daardoor de veiligheid wordt vergroot.

 

Tegenstand

Maar de oplossing kende al sinds de introductie in 2013 flinke tegenstand. Wethouder Robert van Asten (Mobiliteit): ‘Er zijn altijd al veel klachten geweest over het zogeheten shared space gebied in het centrum van Den Haag. Bij de herinrichting van het centrum is er destijds voor gekozen om geen duidelijke afscheiding te maken tussen voetgangers- en fietsersgebied. Veel bezoekers, vooral van buiten, hebben niet door dat er ook fietsers door de winkelstraten rijden. Fietsers en voetgangers kunnen na al die jaren nog steeds niet aan elkaar wennen.’ De wethouder maakte er daarom nu een eind aan. Fietser mogen ’s ochtends en ’s avonds nog door de binnenstad, maar in de middag en op koopavonden niet meer.

 

Opletten

Ook in andere gemeenten zijn proeven met shared space voortijdig gestaakt, of liggen ze flink onder vuur. Het principe gaat ervan uit dat verschillende verkeersdeelnemers beter op elkaar letten als ze niet worden afgeleid door verkeerborden, stoplichten of wegmarkeringen. Het principe, in de jaren negentig ontwikkeld door de Friese verkeerskundige Hans Monderman, had veel succes in middelgrote gemeenten in Drenthe, Friesland en Groningen, en kreeg veel internationale aandacht.

 

Aantrekkelijk

Voor gemeenten leek de oplossing vooral financieel aantrekkelijk: geen verkeersborden, aparte fiets- en voetpaden en verkeerslichten in een druk stadcentrum maakt de aanpak van het stadcentrum een stuk makkelijker. Maar er kwam ook kritiek. Met name voor zwakkere verkeersdeelnemers, zoals mensen in een rolstoel, blinden, senioren en kinderen, is shared space gevaarlijk meenden critici.

 

Volledig

Verkeerskundigen wijzen er vaak op dat shared space ook niet overal toepasbaar is, en dat het principe van Monderman's idee wel volledig doorgevoerd moet worden. Alleen een onderdeel ervan gebruiken heeft veel minder zin.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door José Zwaneveld (Onbeperkt West vrijwilliger) op
Al in onderzoek van de UvA in 2018 blijkt dat 70% van de gebruikers hinder ondervind van een Shared Space. Er ongelukken gebeuren en eigenlijk alleen jonge mannen de verkeerssituatie als prettig ervaren. Om van de overlast voor mensen met een beperking nog maar niet te spreken.
Door Bas (beleidsmedewerker) op
SharedSpace is vaak recht van de sterkste in de praktijk. Zag je op de Oudegracht in Utrecht of de routes naar het station. De enorme hoeveelheid fietsers (studentenstad) gingen volle snelheid door de voetgangers heen, later werd het nog erger met de elektrische fiets. Kwetsbare verkeersdeelnemers (bv iemand in een rolstoel of kinderen) waren niet meer veilig. Wat een naïviteit om te denken dat mensen allemaal wel rekening met elkaar houden.
Door ReindeR Rustema op
Yeah, voorbij de hype van de shared space. Relatief snel. Gelukkig.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners