Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Bouwers uiten zorgen over trage ambtenaar

Bouw- en infrabedrijven maken zich zorgen over de achterblijvende vergunningverlening van gemeenten. Een derde van hen ziet dat werkzaamheden voor particulieren en bedrijven, maar ook voor corporaties en gemeenten stilvallen. Ambtenaren zijn vaak slecht bereikbaar door het thuiswerken.

07 december 2020
shutterstock-430786528.jpg

Bouw- en infrabedrijven maken zich zorgen over de achterblijvende vergunningverlening van gemeenten. Een derde van hen ziet dat werkzaamheden voor particulieren en bedrijven, maar ook voor corporaties en gemeenten stilvallen. Ambtenaren zijn vaak slecht bereikbaar door het thuiswerken.

Enquête

Dat blijkt uit een enquête onder de leden van bouwbracheorganisaties Bouwend Nederland en MKB Infra. Ruim 550 bedrijven vulden de enquête in. Vooral bij kleinere opdrachtgevers blijken de coronamaatregelen effect te hebben op de werkzaamheden. Bij grote (overheids-) opdrachtgevers als het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, Prorail en de waterschappen gaat het werk grotendeels door.

 

Vergunningen

Maar bij de kleinere decentrale overheden als gemeenten ligt dat voor een derde van de bouwers anders. Zij zien dat het verlenen van vergunningen achterblijft, dat processen vertragen en dat een voorschouw of oplevering van een bouwwerk of infraproject niet doorgaat omdat de betrokken ambtenaren thuiswerken of niet bereikbaar zijn. Veel bouwbedrijven maken zich zorgen over de omzet en orderportefeuille van volgend jaar.

 

Bereikbaarheid

Volgens de brancheorganisaties is het van belang dat de bedrijven de komende tijd kunnen blijven doorbouwen en initiatieven kunnen nemen voor nieuwe projecten. De huidige vertraging kan nog jarenlang blijven doorwerken in de bouw. Veel bouwbedrijven zijn nog steeds bezig om projecten uit te voeren die stil kwamen te liggen door de bouwcrisis in 2008. Bouwend Nederland en MKB INFRA roepen daarom gemeenten op om te zorgen voor goede bereikbaarheid van ambtenaren.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Teunis Overeem / medewerker vergunningen
Herkenbaar wat hier in deze tekst geschetst wordt. In onze gemeente hebben we vanaf de zomer dit probleem onderkent en volop ingezet op het verder aanscherpen van procedures (wel iets minder klantvriendelijk) maar als tweede de telefonische bereikbaarheid geoptimaliseerd en duidelijke afspraken gemaakt over telefonische bereikbaarheid en afspraken. Zeer binnenkort gaan we de (eerste?) digitale balie (van Nederland) openen. (het 'oude' loket met vrije inloop) Hiermee kunnen we inwoners en bedrijven binnen 24 uur 'live' spreken. Daarnaast denken we na over een drive-in loket. Wat een beroemde fastfoodketen kan, kan ook in gemeenteland.
H. Wiersma / gepens.
Voor veel burgers is de situatie net andersom. Juist veel bedrijven zijn niet of nauwelijks meer bereikbaar door vaak slecht bemensde en slecht functionerende call-centra. Soms moet je meer dan 10 minuten aan de telefoon hangen voordat je iemand te spreken krijgt (als dat überhaupt al lukt).Voor kleinere bedrijven geldt dit overigens in mindere mate.
Advertentie