of 59082 LinkedIn

Bouw heeft nog steeds last van PFAS

De wegenbouw heeft nog altijd last van de restricties in het verplaatsen van grond door de PFAS-normen. De nieuwe, minder strenge norm biedt wel enige verlichting, maar de effecten van de eerdere stilval van het grondverzet, dreunen nog steeds na in de sector.

De wegenbouw heeft nog altijd last van de restricties in het verplaatsen van grond door de PFAS-normen. De nieuwe, minder strenge norm biedt wel enige verlichting, maar de effecten van de eerdere stilval van het grondverzet, dreunen nog steeds na in de sector.

Effecten

Dat blijkt uit een enquête van brancheorganisatie Bouwend Nederland onder haar leden. Volgens meer dan de helft van de respondenten is er een hoop verbeterd door de aanpassing in december 2019 van het tijdelijk handelskader PFAS, waarbij de norm aanmerkelijk werd versoepeld. Maar meer dan een kwart heeft nog onverminderd last van de effecten van de regelgeving.

 

Kosten

Die effecten zijn vooral het stilleggen of vertragen van lopende projecten, waardoor de kosten fors kunnen stijgen. Die kosten zijn niet altijd door te berekenen aan de opdrachtgever, in het geval van infrabouw vaak een gemeente of provincie. Toch zijn de meeste grondprojecten die nog steeds stilliggen door de PFAS voor private opdrachtgevers.

 

Complexer

Voor de sector is het vooral een probleem dat een voorheen relatief probleemloos onderdeel van de bedrijfsvoering, het verplaatsen van grond, ineens veel complexer is geworden. Daardoor worden bedrijven bang voor de risico’s van onbedoelde overtredingen en aansprakelijkheid. Volgens Bouwend Nederland-directeur Fries Heinis staan bedrijven nog niet op omvallen, maar zijn er wel degelijk grote problemen. ‘Zeker omdat veel van deze bedrijven ook nog geconfronteerd worden met problemen door de stikstofproblematiek. Voor publieke opdrachtgever lijkt een vertraging van een paar maanden niet onoverkomelijk, maar voor een bouwbedrijf kan de impact erg groot zijn.’

 

Gemeenten

Dat veel grondbedrijven en infrabouwers het moeilijk hebben, zien de gemeenten ook. Vorige week hield de VNG ook een enquête onder haar leden. Daaruit bleek dat een derde van de projecten die stil lagen door de PFAS-problemen, nog steeds niet zijn opgestart. Net als Bouwend Nederland roept ook de VNG het kabinet op om snel met definitieve regels over PFAS te komen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Bouwend Nederland kan zich uiteraard ook inzetten voor schadevergoeding aan de getroffen bedrijven bij het ministerie.
Door Petra op
Duitsland schijnt nog niet te verblikken of verblozen bij een gehalte van 10 mg/kg, Nederland bukt onder het gehalte van 0,8 mg/kg.....