of 59147 LinkedIn

Afvalfiets ondanks succesvolle pilot ‘de shredder in’

Het was misschien wel de milieuvriendelijkste vuilnisinzameling van Nederland. Toch krijgt een succesvolle proef met een elektrische afvalfiets in Waalre waarschijnlijk geen vervolg.

Het was misschien wel de milieuvriendelijkste vuilnisinzameling van Nederland. Toch krijgt een succesvolle proef met een elektrische afvalfiets in Waalre waarschijnlijk geen vervolg.  

Minder vrachtverkeer

De Brabantse gemeente hoopte met de introductie van de fiets het vrachtverkeer in de straten terug te dringen. Ook kon zo het scheiden van afval worden gestimuleerd, waardoor minder restafval overbleef. Aan de elektrisch aangedreven tweewieler waren vier bakken voor uiteenlopende soorten afval gemonteerd. Met financiële steun van de provincie Noord-Brabant werd de fiets door de Baetsen Groep en VDL ontwikkeld.   

Gemiddeld een zeven
De afvalfiets werd in 2016 bij wijze van proef bij driehonderd huishoudens in de wijk Voldijn geïntroduceerd. Een evaluatie een jaar later leverde een zeven als gemiddeld rapportcijfer op. Onder meer de grootte van de afvalzakken werd aangepast. Maar verder zag de coalitie (D66, PvdA, CDA, VVD) er begin dit jaar voldoende aanleiding in om het voornemen uit te spreken de afvalfiets in de hele gemeente Waalre te gaan inzetten.

Ideaal onderwerp
Toch zal het naar alle waarschijnlijkheid zo ver niet komen. Oppositiepartij Aalst-Waalre Belang  (AWB) zag in de fiets een ideaal onderwerp om zich tegen de regerende coalitie af te zetten en is na de door haar gewonnen raadsverkiezingen aan zet bij de coalitievorming. Volgens AWB tasten de twee keer per week op de stoep uitgestalde zakken het straatbeeld aan, is de privacy van de bewoners in het geding en zijn de Waalrenaren ook nog eens 11 euro per jaar duurder uit.  Aan de NRC liet AWB-voorman Jo Claessen deze week al weten dat de afvalfiets bij de nieuwe coalitie ‘zo snel mogelijk de shredder ingaat.’

Ordinaire campagnepolitiek
‘Nu hebben we eens een pilot die duurzaamheid stimuleert en de burger ontlast, en dan wordt het resultaat door ordinaire campagnepolitiek de nek omgedraaid;’, reageert wethouder Paul van Liempd (duurzaamheid, PvdA). Terugkijkend kan hij nog steeds geen enkel argument tegen de fiets verzinnen. ‘Nou ja, behalve dat de gemeentelijke milieustraat voor vuilnis dat niet met de fiets meekon 17 kilometer verderop lag.  Maar een voorstel voor een oplossing dichterbij haalde het niet. En het was, achteraf gezien, misschien naïef van ons om dit voorstel juist in verkiezingstijd naar buiten te brengen.’

Stille dood
Sterft de afvalfiets in Nederland nu een stille dood? ‘Bij onze buurgemeente Eersel doen ze een proef  met een elektrische afvalkarretje’, zegt Van Liempd. ‘Maar daar heb je vanwege arbo-eisen zowel een berijder als een belader voor nodig. Dat is financieel dus een veel moeilijker verhaal. Bij een afvalfiets kun je met één werknemer toe.’ Volgens de wethouder zijn er echter diverse gemeenten die bij fietsontwikkelaar VDL voor meer informatie hebben aangeklopt. ‘Het nieuwste model heeft onlangs een prijs gewonnen op een Duitse beurs.’    

   

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.