Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Rotterdamse wethouder onder vuur over vliegveld

Gedoe over besluit weer aan te schuiven bij het 'mislukte' participatietraject over de toekomst van luchthaven Rotterdam The Hague Airport.

09 september 2022
luchthaven-Rotterdam-The-Hague-Airport.JPG

Het besluit van wethouder Vincent Karremans (VVD) om als gemeente Rotterdam weer deel te nemen aan het participatietraject luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is niet goed gevallen in een deel van de gemeenteraad. Twaalf raadsleden steunden zelfs een motie van afkeuring.

Verbindend senior adviseur NIS 2 voor overheidsentiteiten

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Verbindend senior adviseur NIS 2 voor overheidsentiteiten

Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Bestman · Bestuur & Management in opdracht van Gemeente Hardenberg
Gemeentesecretaris / Algemeen directeur

Goed geïnformeerd

In een kort briefje aan de raad deelde Karremans op 1 september j.l. mee dat hij weer wil deelnemen aan het participatietraject om zo, gelet op het belang van de gemeente Rotterdam, ‘tijdig en goed geïnformeerd’ te zijn over de ontwikkelingen en uitkomsten ervan. Zijn voorganger Judith Bokhove (GroenLinks), was in juni juist uit het participatietraject gestapt, omdat het vliegveld weigerde de gevolgen van krimp te onderzoeken. Dat twee bewonersvertegenwoordigers uit de stad uit het traject waren gestapt, speelde ook mee. De vertegenwoordigers stapten op, omdat alle andere partijen alleen maar over groei wilden praten, terwijl deze bewoners de overlast van het vliegveld zat zijn. Nadat de gemeente eruit was gestapt, verliet ook de provincie Zuid-Holland de tafel.

Motie

Karremans verwees voor zijn besluit om weer naar de participatietafel terug te keren naar de ook in juni aangenomen motie ‘Vlieg niet over de participatie heen’ van D66-raadslid Ingrid van Wifferen. Daarin verzochten de partijen het college om het voorkeursscenario dat uit het traject voortkomt niet te ondertekenen als deelnemende partij. Dit scenario moet leiden tot een aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit door de minister. ‘De motie verzocht het college niet om zich terug te trekken als deelnemer aan het participatietraject luchthavenbesluit RTHA’, stelt Karremans vast.

Debat

Maar dat was gerekend buiten oppositiepartijen GroenLinks en CDA die stante pede een debat over het besluit van Karremans aanvroegen. Volgens hen was de strekking van de motie van Van Wifferen dat de gemeente de uitkomst van het participatietraject niet steunt en deze ook niet ondertekent. ‘Daarmee beëindigde de gemeente de facto haar deelname aan het participatietraject.’ Raadsleden René Segers-Hoogendoorn (CDA) en Marvin Biljoen (GroenLinks) wijzen erop dat de conclusie al eerder onomwonden was: het participatietraject is mislukt. De luchthaven ging er zelf wel mee door, maar het feit dat wethouder Karremans nu weer wil aansluiten gaat volgens hen tegen het raadsbesluit in.

Respectloos

‘Respectloos en antidemocratisch’, noemt Segers-Hoogendoorn de stap van Karremans in het AD. Bij de opening van het debat zei Seegers-Hoogendoorn afgelopen donderdag dat ‘de geloofwaardigheid van de wethouder ter discussie staat’. De wethouder zou de gemeenteraad passeren en die stap is ‘ongeloofwaardig en ondemocratisch’. Oppositiepartijen wezen ook naar D66 en beschuldigden die van een ‘draai’, omdat zij het besluit van Karremans steunen. D66 zit in de Rotterdamse college met Leefbaar Rotterdam, VVD en DENK. Ingrid van Wifferen, indiener van de motie in juni, zei echter Karremans na: de motie zegt niets over al dan niet aan de overlegtafel blijven zitten, enkel dat het voorkeursscenario niet wordt ondertekend.

Motie van afkeuring

Een motie die opriep om enkel als toehoorder aan de participatietafel te zitten, en dus niet te gaan onderhandelen, werd omarmd door de wethouder die na de debataanvraag van CDA en GroenLinks nog een tweede, langere, brief naar de raad had gestuurd om zijn besluit nader toe te lichten. Tijdens het debat werd de tegenstelling tussen oppositie- en coalitiepartijen duidelijk. De laatsten willen de ruimte voor het vliegveld niet beperken, terwijl zes oppositiepartijen willen dat het vliegveld sluit om er woningen neer te zetten en een park aan te leggen. Het CDA wil niet dat het vliegveld sluit, maar wel dat de gevolgen van krimp worden onderzocht. De emoties in de raadszaal liepen af en toe hoog op en het uren durende debat werd afgesloten met een motie van afkeuring, gesteund door GroenLinks, Partij voor de Dieren, BIJ1, ChristenUnie en het CDA, in totaal twaalf raadsleden.

Zienswijze

De gemeenteraad ontvangt uiterlijk in december een ‘afdoeningsvoorstel’ van Karremans naar aanleiding van in juni aangenomen moties en daarbij ook informatie over de uitkomsten van het participatietraject. De gemeente Rotterdam zal hier zelfstandig een eigen zienswijze op geven.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie