ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Rijkswaterstaat kort bruggen in door extreme hitte

Rijkswaterstaat kort bruggen in door extreme hitte. Koelen met water is niet meer afdoende

14 augustus 2020
beweegbare-brug-hitte-rijkswaterstaat-ingenieur-header.jpg

Rijkswaterstaat kort nu al een tweede brug in. Door de aanhoudende warmte zet het metaal uit waardoor sommige beweegbare bruggen dreigen niet meer open te kunnen. Koelen met water is niet meer afdoende.

Gedurende deze hitteperiode monitort Rijkswaterstaat alle bruggen om vastlopen te voorkomen. Verscheidene bruggen worden constant gekoeld met water om uitzetting zoveel mogelijk te beperken. Dit is echter niet altijd voldoende. Afgelopen weekend kortte Rijkswaterstaat de Merwedebrug tussen Zuid-Holland en Noord-Brabant met ruim één centimeter in. En ook in de nacht van 12/13 augustus zijn gelijksoortige werkzaamheden gepland aan de Brug over Noord bij Alblasserdam.

 

Geluidsoverlast

Het vastlopen van een brugdek is meestal te wijden aan het uitzetten van de staalconstructie door de hitte. 'Asfalt zelf is als een soort lijmlaag op het staal, deze beweegt gewoon mee', zegt Kodo Sektani werktuigbouwkundig adviseur bij Antea Group en specialist in beweegbare bruggen.

 

Juist voor het bewegingswerk van beweegbare bruggen is het uitzetten van de stalenconstructie een risico. De aandrijving kan bij het openen van een vastgelopen brugdek overbelast raken met alle gevolgen van dien. Daarom heeft het wegdek altijd genoeg bewegingsruimte nodig, dus ook tijdens een warme periode. Maar in de winter, als de staalconstructie krimpt door lage temperaturen, mag de ruimte niet te groot zijn. 'Een groot gat is niet alleen slecht voor de banden van de auto's die eroverheen rijden, bij een veelgebruikte brug kan dit ook voor veel geluidsoverlast voor omwonende zorgen', legt Sektani uit.

 

Opgebouwde warmte

Dat nu al de tweede brug wordt ingekort komt door de aanhoudende hitte. De bruggen warmen overdag op en kunnen door de warme nachten niet genoeg afkoelen. Na enkele dagen zijn de bruggen veel heter dan waar ze op gebouwd zijn.

 

'Het inkorten van een brug klinkt heel desastreus, maar het valt mee', zegt Sektani. 'Tussen het bewegende deel van de brugdek en de aanbrug, waar deze aan grenst als de brug dicht is, zit een rij-ijzer. Het is een metalen voegovergang die ervoor zorgt dat het gat in het wegdek bij de voegovergang niet te groot wordt. Bij dit soort werkzaamheden wordt dit onderdeel meestal ingekort.'

 

Om de ingreep te minimaliseren gaat het inkorten gepaard met koelen. Dat zorgt ervoor dat er zo min mogelijk van de brug af moet om weer te functioneren bij deze hoge temperaturen.

 

Warmtewisselaars

De aanwezigheid van de metalen overgang is dus een uitkomst voor het inkorten van de brug. Maar volgens Sektani is het inkorten een correctieve maatregel. 'Het rij-ijzer geeft bestaande bruggen een zekere flexibiliteit, maar is hier oorspronkelijk niet voor bedoeld.', aldus Sektani.

 

Hij pleit er daarom voor dat het verder uitzetten van de stalenconstructie door extreme hitte expliciet in het ontwerp van een beweegbare brug wordt opgenomen. 'Het zou een idee kunnen zijn om warmtewisselaars te integreren in het wegdek. Deze kunnen de brug beter koelen in de zomer en via hetzelfde systeem kan het dek ook sneew- en vorstvrij gehouden worden in de winter. Daarnaast is het een bestaande techniek, die relatief eenvoudig in het basisontwerp te implementeren is.'

 

Contact

Kodo Sektani

Contactgegevens

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Donkers / medewerker
Ik ben geen werktuigbouwkundige dus ik geef mijn mening graag voor een betere maar zou het niet een idee zijn om een systeem met heliumbuizen door de brug te laten lopen waardoor de constructie automatisch gekoeld wordt. Is maar een paar dagen per jaar nodig en voorkomt dat de brug in de winter te kort is om goed aan te sluiten. Eigenlijk stel ik me een soort koelkast voor met een circularend buizenstelsel langs de lengtebalken van de brug. Zo'n systeem kost natuurlijk ook geld maar als het bij aanleg wordt meegenomen zou het niet zo duur hoeven zijn. Het lijkt mij in elk geval goedkoper dan in de zomer de brug een stukje afzagen en in de winter weer een stukje er aan lassen.

Wat natuurlijk ook mogelijk is om een brug standaard te kort te manen en een losse breedtebalk te construeren die eenvoudig geplaatst en weggehaald kan worden om het brugdek te verlengen als het niet warm is.

Welke constructeur reageert op dit idee?