Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'

Als het aan het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn ligt, gaat Amsterdam de tunnels voor de nieuwe metrolijn vanaf twee kanten boren. De boor zou niet alleen, zoals aanvankelijk het plan was, bij het Centraal Station de grond in moeten gaan. Een deel van de twee tunnels zou ook vanaf station Zuid geboord moeten worden.

12 oktober 2009

Tijdwinst
Het stadsbestuur van Amsterdam neemt naar alle waarschijnlijkheid dinsdag een besluit over het boren. Het projectbureau adviseert hierbij het stadsbestuur om het oorspronkelijke boorplan aan te passen, omdat dat tijdwinst oplevert en er dan langer doorgewerkt kan worden aan de diepgelegen stations Rokin en Vijzelgracht.

 

Tunnelboor
Waarschijnlijk besluit de Amsterdamse gemeenteraad later dit najaar definitief of ook vanaf de zuidkant zal worden geboord. De speciaal voor het project ontworpen tunnelboor zal in dat geval eerst vanaf het Damrak in zuidelijke richting gaan boren. Bij een van de stations Rokin of Vijzelgracht wordt de tunnel weer omhoog getakeld. De boor zal daarna vanaf de zuidkant van de stad in noordelijke richting verder boren.

 

Commissie
Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman adviseerde de gemeente in juni om de mogelijkheid de tunnels van twee kanten te boren, te onderzoeken. Het boren zou begin volgend jaar moeten beginnen.

 

Bestemmingsplan
De Raad van State boog zich maandag over een verzoek om opnieuw te kijken naar het bestemmingplan dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn mogelijk maakt. Vereniging De Bovengrondse, die al jarenlang tegen het megaproject strijdt, heeft daar om gevraagd.

 

Risico's
De actiegroep maakte jaren geleden bezwaar tegen het bestemmingsplan, onder meer omdat de gemeente de bouwkundige risico's zou hebben onderschat. De Raad van State verklaarde die bezwaren in 2001 echter ongegrond. Volgens de Bovengrondse is nu echter duidelijk dat de gemeente destijds veel informatie heeft achtergehouden. De vereniging heeft dan ook gevraagd om herziening van de zaak.

 

Uitspraak
Als De Bovengrondse gelijk zou krijgen, zou de Raad van State de bezwaren opnieuw gaan behandelen. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot het afkeuren van het bestemmingsplan, dat essentieel is voor de aanleg van de nieuwe metro. De uitspraak komt binnen zes weken.

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens
Het verbaast me dat onze deskundigen er zo veel tijd voor nodig hebben om op dit intelligent idee te komen. Dat deden we vroeg aan het strand al!
Overigens zou ik niet willen inzetten op de RvS als 'onafhankelijke' rechter, wat hieruit maar weer eens blijkt. De banden met het bestuur zijn hiervoor te innig.
piet brontsema / org adviseur
misschien kan er van een politieke en ambtelijk vergissing toch nog iets moois worden gemaakt
muller
Efficienter boren is een slimme zet. Echter heb ik van het gekozen trace nooit iets begrepen en ligt mijn inziens deze keuze ten grondslag aan alle ellende. Als Amsterdammer leerde ik op de kleuterschool al: Amsterdam die grote stad is gebouwd op palen. Eenvoudige conclusie blijf zo ver mogelijk weg van die palen, vooral palen die op de eerste zandplaat staan. Dus kies voor een circle lijn door de Singel en sluit de nieuwe wijken hier radiaal op aan. Gebruik de reeds aangelegde tunnelbuizen als parkeergarage.
JHAGM Sneuf van Toetellaere / Ambtenaar
Dit is een nieuw boerengeluid:
boor de tunnels duo van Noord en Zuid
't Is toch gaaf dat ie Veerman
letterlijk echt alles kan
en dat maakt wat uit.....
Ach hij staat voor de Ned Leeuw
en doet als rechtgeaarde Zeeuw
alles buiten eigen Zeeland
want daar is echt wat aan de hand
de misser van de eeuw
Advertentie