'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
Als het aan het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn ligt, gaat Amsterdam de tunnels voor de nieuwe metrolijn vanaf twee kanten boren. De boor zou niet alleen, zoals aanvankelijk het plan was, bij het Centraal Station de grond in moeten gaan. Een deel van de twee tunnels zou ook vanaf station Zuid geboord moeten worden.
Tijdwinst
Het stadsbestuur van Amsterdam neemt naar alle waarschijnlijkheid dinsdag een besluit over het boren. Het projectbureau adviseert hierbij het stadsbestuur om het oorspronkelijke boorplan aan te passen, omdat dat tijdwinst oplevert en er dan langer doorgewerkt kan worden aan de diepgelegen stations Rokin en Vijzelgracht.
Tunnelboor
Waarschijnlijk besluit de Amsterdamse gemeenteraad later dit najaar definitief of ook vanaf de zuidkant zal worden geboord. De speciaal voor het project ontworpen tunnelboor zal in dat geval eerst vanaf het Damrak in zuidelijke richting gaan boren. Bij een van de stations Rokin of Vijzelgracht wordt de tunnel weer omhoog getakeld. De boor zal daarna vanaf de zuidkant van de stad in noordelijke richting verder boren.
Commissie
Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman adviseerde de gemeente in juni om de mogelijkheid de tunnels van twee kanten te boren, te onderzoeken. Het boren zou begin volgend jaar moeten beginnen.
Bestemmingsplan
De Raad van State boog zich maandag over een verzoek om opnieuw te kijken naar het bestemmingplan dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn mogelijk maakt. Vereniging De Bovengrondse, die al jarenlang tegen het megaproject strijdt, heeft daar om gevraagd.
Risico's
De actiegroep maakte jaren geleden bezwaar tegen het bestemmingsplan, onder meer omdat de gemeente de bouwkundige risico's zou hebben onderschat. De Raad van State verklaarde die bezwaren in 2001 echter ongegrond. Volgens de Bovengrondse is nu echter duidelijk dat de gemeente destijds veel informatie heeft achtergehouden. De vereniging heeft dan ook gevraagd om herziening van de zaak.
Uitspraak
Als De Bovengrondse gelijk zou krijgen, zou de Raad van State de bezwaren opnieuw gaan behandelen. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot het afkeuren van het bestemmingsplan, dat essentieel is voor de aanleg van de nieuwe metro. De uitspraak komt binnen zes weken.
Overigens zou ik niet willen inzetten op de RvS als 'onafhankelijke' rechter, wat hieruit maar weer eens blijkt. De banden met het bestuur zijn hiervoor te innig.