Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amsterdam in actie tegen fatbikes

Het snel toenemende aantal fatbikes noopt Amsterdam tot maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten.

03 november 2023
Fatbike
Shutterstock

Met een minimumleeftijd voor de bestuurder, snelheidsbegrenzers en het stimuleren van het dragen van een helm wil het Amsterdamse college de verkeersrisico’s beperken van fatbikes. Wethouder Melanie van der Horst (verkeer, D66) waarschuwt wel dat het een zaak wordt van lange adem.

Lid voor de rekenkamer

Gemeente Kampen
Lid voor de rekenkamer

Strategisch Projectadviseur

JS Consultancy
Strategisch Projectadviseur

Geen helm

De fatbike wint in Nederland snel aan populariteit, met name onder jongeren en jonge kinderen. Voor de elektrische fiets met zijn karakteristieke brede banden hoef je in tegenstelling tot bij brom- en snorfietsen geen helm te dragen. De maximale snelheid van 25 kilometer per uur is makkelijk op te voeren tot 40-45 kilometer per uur. Dit is bij fatbikes niet strafbaar.

Onveiligheid

Ook in Amsterdam neemt het aantal fatbikes op de fietspaden snel toe. De gemeente heeft nog geen cijfers beschikbaar of de fatbikes tot meer ongevallen of zwaarder letsel leiden dan gewone (e-)fietsen. ‘Maar de toenemende drukte en snelheidsverschillen op het fietspad resulteren in een toenemend gevoel van onveiligheid op de fietspaden en het aantal fietsgewonden stijgt al jaren’, schrijft Van der Horst aan de gemeenteraad.  

Helm

Amsterdam zou graag zien dat het rijk komt met een verplichte kentekenregistratie en keuring voor alle e-bikes. Aan een helmplicht wil het college niet. Die zou een negatief effect hebben op het fietsgebruik en daarmee op de gezondheid. Wel wil Amsterdam het dragen van een helm voor kwetsbare groepen als ouderen en kinderen gaan promoten. Ook zou het rijk een minimumleeftijd voor het rijden met een e-bike moeten overwegen.

Boa's

Amsterdam wil ouders door middel van een campagne informeren over de risico’s van onveilig gebruik van fatbikes. Voor in de toekomst denkt de gemeente aan het begrenzen van de voertuigsnelheid via Intelligent Speed Adaptation, waarvoor nu een pilot loopt. Verder wordt onderzocht of ook boa’s kunnen worden ingezet bij de verkeershandhaving. Een pilot daarmee in Utrecht wordt uitgebreid naar andere steden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie