Advertentie
financiën / Nieuws

'Ondernemers vragen gemeenten om reclamebelasting'

Gemeenten die een reclamebelasting invoeren, doen dit vaak op verzoek van winkeliers, zegt de VNG. Meestal wordt daarbij afgesproken dat het geld in een ondernemersfonds wordt gestort.

25 juni 2009

Voorlichting
De Kamer van Koophandel geeft regelmatig voorlichting aan winkeliersverenigingen over de oprichting van zo’n ondernemersfonds: ‘Een fonds kan worden gefinancierd door middel van reclamebelasting, OZB niet-woningen of met behulp van de nieuwe Experimentenwet BIZ.’

 

Melkkoe
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) noemde woensdag de reclamebelasting een ‘nieuwe melkkoe voor gemeenten’. Het aantal gemeenten dat een reclamebelasting invoert is in een jaar tijd met zo’n 80 procent gestegen tot ongeveer 50 gemeenten, stelt de RND. Omdat veel ondernemers het door de recessie moeilijk hebben, wil de RND dat de Tweede Kamer de reclamebelasting afschaft. Het zou volgens de winkeliersorganisatie gaan om een ‘ordinaire belastingmaatregel’.

 

Draagvlakmeting
Niet alle ondernemersorganisaties zij zo fel tegenstander van lokale heffing van reclamebelasting. De Kamer van Koophandel geeft regelmatig voorlichting over de oprichting van ondernemersfondsen. ‘Een fonds kan worden gefinancierd door middel van reclamebelasting, OZB niet-woningen of met behulp van de nieuwe Experimentenwet BIZ,’ zegt John Sloof van KvK Nederland. Volgens Sloof is er geen principieel verschil tussen de heffingsvorm. Ook de opbrengst van de door de RND verfoeide reclamebelasting kan gebruikt worden om een gebied aantrekkelijker te maken. ‘Belangrijk is dat ondernemers zelf iets willen verbeteren. Dan kan het handig zijn als de gemeente bij alle ondernemers geld int, de manier waarop dat gebeurt maakt niet veel uit.’ Sloof adviseert gemeenten om voor invoering van een dergelijke belasting een draagvlakmeting te houden onder alle ondernemers.

 

Stop freeriders
Joop van Dieren van de Nederlandse Vereniging voor Gemeentebelastingen hekelt de lobby van de Raad Nederlandse Detailhandel. Hij heeft wel een verklaring voor hun opstelling: de zogenoemde ‘freeriders’, die wel profiteren maar niet betalen. ‘Het voordeel van een reclamebelasting is dat je daarmee alle winkeliers laat meebetalen voor zaken waar zij voordeel van hebben. Er zijn nogal wat winkelketens die niet meedoen met de winkeliersvereniging of lokale initiatieven en juist die winkelketens worden door Raad van Nederlandse Detailhandel vertegenwoordigd.’

 

Pas op met BIZ
Van Dieren waarschuwt gemeenten om niet te snel over te stappen van de reclamebelasting naar de BIZ-heffing. Die heffing, die een aantal gemeenten als proef al toepassen, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de aangekondigde Wet Bedrijven Investeringszones, is juridisch nog niet waterdicht, meent Van Dieren. ‘In het wetsvoorstel staan de posten waaraan de heffing mag worden besteed heel globaal. Het is nog maar de vraag of de rechter daarmee akkoord gaat als een ondernemer tegen zo’n heffing bezwaar maakt.’ Nadeel van een WOZ-opslag is dat ook instellingen als scholen en ziekenhuizen daarvoor worden aangeslagen. Van Dieren adviseert gemeenten daarom om ‘gewoon’ de reclamebelasting te heffen, zeker als ondernemers daar zelf om vragen.

 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anno Zijlstra / ondernemer /fabrikant
Nou ja, hoe heet dat syndroom waarbij het slachtoffer met de dader een relatie ontwikkeld ?jonge,jonge wat een idioten deze ondernemers !
De kamer van koophandel dat gaat al helemaal nergens over, deze totaal overbodige organisatie windbuil gebakken (K)lucht organisatie mag direkt opgedoekt worden, enfin ,ik vind dat een winkelier zelf moet uitmaken of hij/zijn ergens aan mee betaald , daar kan geen moeten bij zijn !
Visser / beleidsmedewerker
Meneer Zijlstra is waarschijnlijk zelf een freerider, niet meebetalen aan de ondernemersvereniging en wel profiteren van alle activiteiten die ze organiseren. Om deze freeriders ook mee te laten betalen aan de activiteiten wordt in veel gevallen reclamebelasting ingevoerd. De gemeente verdiend hier niet aan!. De inkomsten komen ten goede aan de ondernemersvereniging of stichting die dan het betreffende gebied aantrekkelijker kan maken. Iedere ondernemer heeft hieraan dan bijgedragen. Met andere woorden; op initiatief van de ondernemers is dit een perfect middel om en het ondernemersklimaat te verbeteren en iedere ondernemer hieraan een bijdrage te laten leveren.
Ruud Paulus / adviseur
In tegenstelling tot de opinie van de heer Van Dieren m.b.t. de subkop "pas op met BIZ", zou ik er persoonlijk juist voor willen pleiten om gemeenten van de BIZ gebruik te laten maken. Hoewel een voeding vanuit een belastingheffing momenteel gangbaar en verantwoord lijkt, heeft een ondernemersfonds op zich geen voor de hand liggende raakvlakken met belastingen. Juist door verschillende (juridische) procedures over de BIZ te voeren ontstaat meer rechtszekerheid en helderheid. Ik verwacht dat de tot standkoming van jurisprudentie net als anders een weloverwogen blik vanuit de rechtspraak oplevert.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Ondernemers vragen niet om belastingen> het geeft te denken dat zo'n VNG een dergelijk bericht naar buiten brengt. Het professionele vergadercircuit, dat namens ondernemers convenanten sluit met vertegenwoordigers van andere groeperingen (en daarna een gezellig samenzijn met een natje en een droogje) die vaak wel ja. Lees je dat 'het bedrijfsleven' het eens is geworden over het betalen van een bedrag aan kopieerstichtingen (directeur, fijne kantoorvilla waarschijnlijk en een leuk secretariaat, veel borrels en netwerk- bijeenkomsten met het eerder genoemde vergadercircuit). Wij kregen recentelijk de reclamebelastingaanslag in de bus. Ja we zitten op het Vrijthof in Maastricht en dat is een geweldige plek voor een communicatiebureau, maar om nou te zeggen dat wij voordeel hebben van het centrummanagement..? Niet dus, want veel succes, is veel bezoekers, is leuk voor horeca en winkelier, maar niet voor ons en ook niet voor de notaris een paar huizen verderop. Dus het is helemaal niet 'eerlijk' dat wij moeten meebetalen.
Overigens beveel ik een bezoek aan het prachtige centrum van Maastricht van harte aan. Zelfs als ons kantoor daardoor wat lastiger te bereiken is.
Alfred Menting / directeur
Het begrip free riders alleen al is een zwaktebod. In principe zijn de ondernemers dan allemaal freeriders. men profiteert toch ook mee van een blokker, AH,, kruidvat, etos etc krantje of flyer waarin mensen naar het stadcentrum worden getrokken. Waarschuwwing aan alle ondernemersverenigingen in het land die voor zo'n heffing zijn! U geeft wederom de politiek weer een instrument inhanden om inkomsten te heffen.
N. Markovic / Directeur
In onze stad wil een ondernemingsverening dit ondernemersfonds inzetten om ons bedrijventerrein 'aantrekkelijker' te maken. Met videocamera's!??! Toevallig zit in het bestuur van deze ondernemersvereniging een beveiligingsbureau dat deze camera's wil installeren en onderhouden. Niet alleen het freeridersprobleem doet zich voor maar ook belangenverstrengeling. Dit lijkt mij geen situatie waar een gemeente zich in moet laten betrekken. Oneigenlijk invoeren van een dergelijk fonds is op geen enkele wijze te rechtvaardigen.
W.J.C. Schalken / rechtskundig advoseur.
Geachte ezer.
Uw site met daarop het advies reclamebelasting in te voeen verbaast mij.
Inmddels is door de rechtbank Alkmaar en het Hof Leeuwarden de reclameverordening van twee steden naar de prullebak verwezen. Loopt u niet wat achter met uw informatie.
J. Ormel / partner kleine ondernemer
Een aantal ondernemers blijven nog steeds freerider (uitzendbureau's, makelaars, winkeliers met hun ingang net om de hoek van de aangewezen BIZ-straat) en de ondernemer die zijn nering moet sluiten en zijn pand niet weet te verhuren of te verkopen aan een andere ondernemer moet meebetalen aan de BIZ. Een wet die bovengenoemde zaken mogelijk maakt deugt niet.
Advertentie