Advertentie
digitaal / Nieuws

'Weerstand tegen registratie internetgedrag'

Nederlanders zullen zich in 2008 steeds meer verzetten tegen het registreren van hun gegevens en gedrag op internet. Dat voorspelt accountant Deloitte in zijn jaarlijkse toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de technologie-, media- en telecombranche.

30 januari 2008

Nederlanders zullen zich in 2008 steeds meer verzetten tegen het registreren van hun gegevens en gedrag op internet. Dat voorspelt accountant Deloitte in zijn jaarlijkse toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de technologie-, media- en telecombranche.

In zijn zogenoemde TMT Dutch Predictions 2008, die op 13 februari wordt gepresenteerd, stelt Deloitte dat websites er goed aan doen duidelijk te zijn over hun privacybeginselen.

“Veel bedrijven registreren het internetgedrag van consumenten voor gerichte marketing en reclame. Deze informatie wordt echter niet altijd voldoende beveiligd tegen misbruik. Daarbij is het zorgwekkend dat lang niet alle organisaties dergelijk misbruik of verlies van persoonsgegevens kenbaar maken”, aldus Deloitte. “Indien misbruik van persoonsgegevens openbaar wordt, eist de samenleving middels bijvoorbeeld georganiseerde lobby’s al snel dat het registreren van internetgedrag wordt beperkt of zelfs helemaal verboden.”

Om te voorkomen dat gebruikers zich afkeren van onlinediensten, zouden consumenten vrij moeten zijn om hun eigen niveau van privacy te kiezen, meent onderzoeker Piet Hein Meeter. “Ze moeten zich er dan wel bewust van zijn dat tegenover het verlies van anonimiteit, de beschikbaarheid van goedkope of zelfs gratis onlinediensten staat.”(ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie