Advertentie
digitaal / Nieuws

Wabo blijkt grote ICT-zorg

De invoering van de Wabo per 1 oktober betekende voor de gemeenten veel werk en sommigen zijn er nog steeds niet klaar mee, concludeert aviesbureau Telengy uit een onderzoek. ICT is de grootste kopzorg gebleken.

03 november 2010
Aansluiting
Bij de gemeenten tussen de 10.000 en 100.000 inwoners zijn de bij de Wabo betrokken ICT-systemen het grootste knelpunt geweest. In totaal had 64 procent van de gemeenten daar moeite mee. De aansluiting op het Omgevingsloket Online (OLO) kostte ongeveer de helft van de gemeenten veel moeite. Een op de vijf gemeenten kon op 1 oktober de Wabo nog niet volledig uitvoeren.

Kosten
De aanschaf/aanpassing en implementatie van een ICT-systeem om de Wabo te kunnen uitvoeren is bij 9 op de tien gemeenten ook de grootste kostenpost, constateert Telengy. Het aandeel in de totale kosten varieert van 39 procent (gemeenten met 50.000-100.000 inwoners) tot 57 procent (gemeenten met minder dan 10.000 inwoners). Ruim 40 procent van de gemeenten zegt tussen de 30.000 en 100.000 euro te hebben geïnvesteerd in de invoering van de Wabo; 30 procent zelfs meer dan 100.000 euro. Het resterende deel van de kosten ging op aan procesherontwerp, opleiding en externe inhuur.

OLO
In eerste instantie zou de Wabo al in 2009 van start gaan, maar problemen met onder andere het OLO zorgden herhaaldelijk voor uitstel. Ook de aanpassing van (bestaande) software voor het verwerken van Wabo-aanvragen is traag verlopen. Oorspronkelijk zouden gemeenten de OLO-aanvragen rechtstreeks in hun vergunningsapplicaties moeten ontvangen, maar als tussenoplossing krijgen ze de aanvragen nu per mail toegestuurd.

Aan het onderzoek hebben 86 gemeenten deelgenomen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie