Advertentie
digitaal / Column

ICT & toilet

ICT systemen hebben hetzelfde probleem als toiletten: als ze het doen hoor je er niemand over. Maar als ze niet werken staat het in de krant. En als de betreffende organisatie dan ook nog eens overheid is, krijgt die op voorhand de schuld van het falen. Ook al heeft de schoonmaakfirma haar werk niet goed gedaan.

02 december 2011

Vorige week was het weer eens zo ver. De firma Logica belooft gouden bergen aan de Waterschappen. Na een paar jaar blijkt het goud toch maar lood te zijn. En niet de firma Logica wordt gekruisigd, maar de Waterschappen: ‘weer ICT drama bij de overheid’.

Ongetwijfeld hadden de Waterschappen eerder de stekker uit het project kunnen trekken. Maar zelden hoor ik in de berichtgeving dat de firma Logica dat óók had kunnen doen. Want als deskundige organisatie zou die toch het fiasco hebben moeten zien aankomen. Maar niets van dat al, zo begrijp ik. Logica is haar uren blijven declareren. Want daar draait het deze firma, net als al die andere ICT boeren om: uren declareren. De kwaliteit van het geleverde werk is niet relevant.

En de opdrachtgever krijgt de schuld.

De Tweede Kamer begint volgend jaar mei een parlementair onderzoek naar de lange reeks van mislukte en vaak kostbare ICT-projecten bij de overheid. Het zou mooi zijn als de Tweede Kamer dan ook onderzoek doet naar de lange reeks mislukte en vaak kostbare ICT projecten in het bedrijfsleven.

Mijn voorspelling: daar gaat het er net zo rampzalig aan toe, alleen dat staat niet in de krant. Nederland zit nu eenmaal opgescheept met een aantal ICT-firma’s die geen resultaatverantwoordelijkheid durven te nemen, opdrachtgevers als melkkoeien zien, en voor de rest erg goed zijn uit te leggen waarom de anderen (lees: de opdrachtgevers) het verkeerd hebben gedaan.

Doet de overheid dan niets verkeerd? Natuurlijk, veel ambtenaren en bestuurders vinden een onderwerp als ICT verschrikkelijk saai en vervelend; er zit geen spannend politiek kantje aan. Het credo: ict is drie keer duurder dan beloofd, doet drie keer minder dan verwacht en duurt drie keer langer voordat het gereed is.  Daar valt geen eer aan te behalen. Net als aan het schoonhouden van de toiletten.

Paul Lensink

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Voor een deel ben ik het met bovenstaande beschouwing eens: opdrachtnemers hebben de plicht om hun opdrachtgever te wijzen op het niet kunnen realiseren van de opdracht als het aan opdrachtgeverskant niet goed georganiseerd is. Helaas werkt het niet zo. "Het opportunisme van een opdrachtnemer wordt in de hand gewerkt door de opdrachtgever". Als een professionele opdrachtnemer het onderwerp al bespreekbaar durft te maken: voor hem tien anderen. Het werkelijke probleem is dat bestuurders hun eigen rol niet willen of durven zien. Er rust een taboe op. Zie het boekje "de Kloof".

Om de inspanningsverplichting om te zetten in een resultaatverplichting: mee eens. Maar dit initiatief moet komen van de opdrachtgever. Wederom een probleem!



Uit ervaring weet ik dat de problematiek in de private sector net zo belabberd is. Helaas hebben ze daar geen WOB. Gebrek aan goed opdrachtgeverschap is er al decennialang. Maar blijkbaar willen we niet leren!
Advertentie