of 59329 LinkedIn

Telecomcode kan rol gemeenten ‘iets groter maken’

De Europese Unie eist betere communicatienetwerken, ook op het platteland, dus er komt een wijziging van de Telecommunicatiewet. Momenteel loopt hiervoor een internetconsultatie. ‘De rol van gemeenten kan hierdoor iets groter worden’, zegt hoogleraar Jan Smits van de TU Eindhoven.

De Europese Unie eist betere communicatienetwerken, ook op het platteland, dus er komt een wijziging van de Telecommunicatiewet. Momenteel loopt hiervoor een internetconsultatie. 'De rol van gemeenten kan hierdoor iets groter worden’, zegt hoogleraar Jan Smits van de TU Eindhoven.

Onvoldoende investeringen

Het doel van deze Telecomcode, die wordt geïmplementeerd met een wijziging van de Telecommunicatiewet, is onder andere om te zorgen dat ‘alle burgers en bedrijven een brede toegang hebben tot netwerken met een hoge capaciteit voor een redelijke prijs’, blijkt uit het Integraal afwegingskader (IAK). In heel de EU is ‘sprake van onvoldoende investeringen in met name rurale gebieden.’ De wetswijziging moet zorgen voor investeringen in snelle breedbandnetwerken.

 

Meer zicht

Overheidsinstanties moeten toegang verlenen tot publieke infrastructuur, zoals verkeerslichten, voor de plaatsing van small cells (mini-zendmasten met tientallen tot honderden meters bereik). Een gevolg van de wetswijziging voor bedrijven is dat aanbieders nieuwe verplichtingen krijgen. ‘Steeds meer bedrijven willen zenders en ontvangers ophangen en dan komen ze bij gemeenten uit’, zegt hoogleraar Smits. ‘Gemeenten mogen dat niet tegenhouden, maar met deze wetgeving krijgen ze iets meer zicht op de te installeren infrastructuur.’

 

Vrij directief

Smits begrijpt niet waarom de internetconsultatie (die open is tot 9 september) überhaupt plaatsvindt. ‘Brussel is vrij directief. Maar in Nederland wordt dan gekeken hoe we het op onze eigen manier kunnen inrichten. Dat kan zorgen voor veel problemen.’

 

In de pas

De EU voert deze wijzigingen door om te zorgen dat ‘de regulering in de pas loopt met de technologische- en marktontwikkelingen, innovatie stimuleert en eindgebruikers goed beschermt’, staat in het IAK. ‘Met een wijziging van de Telecommunicatiewet en de daarop gebaseerde lagere regelgeving wordt deze Telecomcode geïmplementeerd.’

 

Ongelijkheid

Smits stoort zich verder aan wat hij ‘ongelijkheid’ noemt tussen landelijke aanbieders en kleine gemeenten. ‘Een landelijke partij komt dan aan in een gemeente, doet het trucje voor de zoveelste keer, en praat met een wethouder die er vermoedelijk niets van weet.’

 

Gezondheid

Uit sommige reacties op de consultatie blijkt dat er zorgen zijn over gezondheidsrisico’s. Of en in hoeverre die risico’s er zijn, blijft een punt van discussie. In april schreef het kabinet dat uit onderzoeken blijkt dat er geen gezondheidseffecten zijn zolang de blootstelling onder de limieten blijft, maar er blijven twijfels bestaan. Smits zegt: ‘Ik ben geen arts, maar vermoedelijk zijn er geen gezondheidsrisico’s vanwege de frequenties die gebruikt zullen gaan worden.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marjolein Mol (Bedrijfskundige) op
Dit artikel weerspiegelt hoofdzakelijk de wens van 1 persoon, een telecom consultant. Het artikel zal een geheel andere strekking krijgen als ook de mening wordt gevraagd van een (medisch) onderzoeker, een huisarts, een persoon met elektromagnetische hypersensitiviteit, een planoloog, een jurist en een klimaatactivist.
Het is dan ook begrijpelijk dat de wetgever een internetconsultatie houdt. De gevolgen zijn immers verstrekkend, specifiek voor het eigendomsrecht van gemeenten maar ook voor de visuele impact op een (historisch) stadscentrum .
Als deze wet ongewijzigd wordt vastgesteld, zijn er geen mogelijkheden meer om de plaatsing van antennes waar dan ook tegen te houden. Burgers en lokale overheden staan dan volledig buitenspel.
Brussel is niet directief maar indicatief. Het Brussels Gewest zelf weigert bijvoorbeeld haar stralingsnormen te verhogen en weigert daarmee 5G. De blootstellingslimiet die Nederland hanteert is net zo hoog als in VS en is gebaseerd op de verouderde hypothese dat opwarming het enige schadelijke effect van elektromagnetische straling is. Helaas heeft Nederland als klein land de hoogste stralingsdichtheid van de EU en toevallig ook relatief de meeste sterfgevallen als gevolg van kanker. Misschien zouden wij de oproep door onafhankelijke wetenschappers om de 5G uitrol op aarde en in de ruimte te stoppen in de 5G afweging mee kunnen nemen.