of 64231 LinkedIn

Enschede eerste gebruiker Servicehuis Parkeren

Als eerste gemeente maakt Enschede gebruik van het Servicehuis Parkeren. Digitaal parkeren krijgt met dit centrale parkeerregister een relatief goedkope infrastructuur.
2 reacties
Als eerste gemeente maakt Enschede gebruik van het Servicehuis Parkeren. Digitaal parkeren krijgt met dit centrale parkeerregister een relatief goedkope infrastructuur.

Digitale registratie

Bij digitaal parkeren geldt niet het uit een automaat getrokken parkeerkaartje of papieren vergunning als bewijs van betaling, maar een digitale registratie van het kenteken. Dat laatste kan in een aantal gemeenten via een ‘parkeer&bel’-aanbieder (Yellowbrick, SMS Parking en anderen) en via een digitale vergunning. 

 

Goedkoper

De centrale opslag van die gegevens is door Amsterdam zelf ter hand genomen, maar een landelijke opslag zou veel efficiënter en goedkoper zijn en meer gemeenten over de drempel kunnen helpen. Dat is de gedachte achter de coöperatie Servicehuis Parkeren, waartoe al een jaar of twee geleden enkele gemeenten het initiatief hebben genomen. 

 

RDW

Wethouder Hans van Agteren heeft het Servicehuis officieel geopend door zijn auto aan het Van Heekplein in Enschede te parkeren. Vervolgens meldde hij met zijn telefoon zijn kenteken aan zijn parkeerprovider. Kenteken, lokatie (parkeerzone) en begin- en eindtijd werden daarmee opgeslagen in het door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) beheerde register. Met een handscanner (die kentekens herkent) stelde een parkeerwachter aan de hand van die centrale gegevens vast dat de auto daar mocht staan. 

 

Niet verplicht

De RDW is door de coöperatie uitgekozen vanwege haar ervaring met kentekenregistratie, maar “dat register is geheel los van het kentekenregister opgezet”, zegt woordvoerder Sjoerd Weiland desgevraagd. “De gegevens worden 24 uur bewaard en daarna nog een tijd gecodeerd opgeslagen.” Volgens hem staan er nog niet meteen andere gemeenten klaar om aan te sluiten. “Er is geen verplichting; het hang op politieke besluitvorming in de gemeenteraden.” Hij verwacht wel dat gemeenten als Amsterdam, Amersfoort, Utrecht en Zutphen snel zullen volgen.

 

Aanbieders

Met de centrale infrastructuur kunnen gemeenten op ICT- en organisatiekosten besparen, waarmee het handhaven goedkoper wordt. Ook kunnen ze makkelijker het bel/sms-parkeren en internetparkeren invoeren. De aanbieders van mobiele parkeerdiensten hoeven niet meer bij registers van losse Nederlandse gemeenten aan te sluiten, maar kunnen bij één centraal loket terecht voor het controleren van de parkeerrechten. Veel nieuwe aanbieders van dat soort diensten staan daarom al te trappelen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door peter stevens op
Landelijke opslag van gegevens voor parkeren in Enschede. Dat is alsof je een atoombom gebruikt om een mug uit te schakelen.
Genoeg reden voor mij om het systeem niet te gebruiken. En binnenkort alles dus ook nog eens delen met de belastingsdienst, of de parkeergegevens gebruiken in een echtscheidingszaak?

Ik hoop dat het college voor bescherming persoonsgegevens hier onmiddellijk ingrijpt. Als het niet illegaal is, dan maakt men het hopelijk snel illegaal. Een overheid kan ook teveel macht en informatie hebben
Door Piet Westland op
Dat de RDW het niet zo nauw neemt met de privacy mag toch onderhand wel als algemeen bekend worden verondersteld.
Blijkt dat ook de initiafiefnemers van het Servicehuis Parkeren ook geen enkel gevoel hebben voor de privacyaspecten.