of 59212 LinkedIn

Al gamend leren over de waterschappen

Een computerspel dat de keuzes simuleert die waterschappen voorgelegd krijgen. De Unie van Waterschappen (UvW) en ProDemos ontwikkelden een game én lesprogramma voor middelbare scholen, om op een speelse manier leerlingen van de bovenbouw kennis te laten maken met de waterschappen in aanloop naar de verkiezingen in maart. Volgens projectleider Bram Rosenbrand ‘lijkt het qua vormgeving wel een beetje op Sim City’.

Een computerspel dat de keuzes simuleert die waterschappen voorgelegd krijgen. De Unie van Waterschappen (UvW) en ProDemos ontwikkelden een game én lesprogramma voor middelbare scholen, om op een speelse manier leerlingen van de bovenbouw kennis te laten maken met de waterschappen in aanloop naar de verkiezingen in maart. Volgens projectleider Bram Rosenbrand ‘lijkt het qua vormgeving wel een beetje op Sim City’.

Politieke keuzes

De dijken wel of niet versterken? Wel of geen gif in de landbouw gebruiken? Dat soort keuzes moeten de leerlingen maken. ‘Er zit een soort verkiezing in en vervolgens kies je je eigen bestuur’, legt Rosenbrand uit. ‘Dan moet je als coalitie gaan onderhandelen, casussen behandelen en politieke keuzes maken.’

 

Zelf ontdekken

Er zijn drie teams nodig, die ieder een smartphone of een tablet gebruiken, en een docent beheert het gewone scherm in de klas. ‘Op dat scherm laat de engine achter de game de consequenties zien. Als de dijk niet versterkt wordt kan het land overstromen, en als de leerlingen ervoor kiezen om de boeren niet te helpen met alternatieven voor gif in de landbouw dan verdort het landschap.’ Rosenbrand wil niet te veel weggeven. ‘Het is het leukste om het zelf te ontdekken.’

 Afbeelding

Gastdocenten

De game is onderdeel van een lesprogramma dat de UvW en ProDemos ontwikkelden. Het bestaat uit twee lesuren van 45 minuten, waarbij een gastdocent van het waterschap kan worden uitgenodigd. Rosenbrand: ‘In de eerste les krijgen de leerlingen te horen over het waterschap, hoe die werken en wat de taken zijn, en in de tweede les kunnen ze die kennis toepassen in de game.’

 

Ook maatschappijleer

De game is gemaakt met de software van Tygron, waarmee ook een game voor gemeenten ontwikkeld werd. In deze game kan men bijvoorbeeld zien wat er gebeurt bij veranderen in de ruimtelijke ordening. De waterschapsverkiezingen vinden op 20 maart plaats, maar de game zal langer beschikbaar blijven, zegt Rosenbrand. ‘Het is belangrijk om alle mensen, leerlingen én docenten, uit te leggen hoe de waterschappen werken. En niet alleen bij aardrijkskunde, maar ook bij maatschappijleer.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jeroen Haan (Hoogheemraad bij Rijnland) op
De game als test gespeeld door jeugdbestuurders van waterschappen , dat was een groot succes. De game is leuk en leerzaam!