Advertentie
digitaal / Nieuws

Strenge eisen aan grootste online platforms

De verplichtingen gelden voor de allergrootste digitale diensten die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de EU hebben.

29 april 2023
Magneet trekt mensen smartphone binnen
Shutterstock

Nederland en de Europese Unie gaan strengere eisen stellen aan de allergrootste online platforms en zoekmachines. Vanaf eind augustus 2023 moeten de 19 grootste platforms, waaronder Google, Apple en Meta (Facebook en Instagram), zich houden aan de nieuwe Digital Services Act (DSA). Deze verplicht de platforms onder andere om illegale inhoud en desinformatie gericht aan te pakken, hun aanbevelingssystemen aan te passen en transparant te zijn over online reclame via hun diensten.

Algemeen directeur

Partners At Work in opdracht van WVS
Algemeen directeur

Strategisch adviseur participatie, werk en inkomen

Gemeente Vijfheerenlanden
Strategisch adviseur participatie, werk en inkomen

Verplichtingen en sancties

De ruimere verplichtingen gelden voor de allergrootste digitale diensten die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de EU hebben. Naast deze platforms en zoekmachines moeten ook andere online diensten zoals sociale netwerken en onlinemarktplaatsen zich vanaf 17 februari 2024 volledig houden aan de DSA. Doen de bedrijven dit niet, dan kunnen er boetes worden opgelegd tot zes procent van hun mondiale jaaromzet of dwangsommen tot vijf procent van hun gemiddelde dagelijkse inkomsten.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Nederland heeft gepleit voor diverse onderdelen die in de DSA terecht zijn gekomen, zoals meer informatie inwinnen over de bedrijven die producten of diensten verkopen via online marktplaatsen. Ook verplicht de DSA aanbieders van digitale diensten om bij het modereren van inhoud rekening te houden met de grondrechten van gebruikers en ze hier uitgebreider over te informeren. Daarnaast moeten er makkelijk toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures komen voor consumenten.

Onwenselijke advertenties en desinformatie

De DSA verbiedt online platforms om nog langer advertenties te personaliseren op basis van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen zijn bovendien extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties om te voorkomen dat ze ongepaste reclame te zien krijgen. De DSA biedt ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie, nepnieuws en schendingen van grond- en mensenrechten. De allergrootste online platforms en zoekmachines moeten maatregelen nemen om risico’s van hun dienstverlening voor onder andere de samenleving en de democratie te verminderen.

Toezicht op naleving

De Europese Commissie houdt toezicht op naleving van de DSA door de grootste online platformen en zoekmachines. De bedrijven betalen zelf via een heffing voor dit toezicht. De lidstaten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de overige online diensten.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
"Deze verplicht de platforms onder andere om illegale inhoud en desinformatie gericht aan te pakken..."

En wie bepaalt dan wat desinformatie is? Heeft VWS daarom al vóór(!) het uitbreken van covid-19 een Denktank Desinformatie opgericht? En waaruit via WOO-onderzoek blijkt dat zij berichten hebben verwijderd van de diverse socials als deze (te dichtbij) de waarheid verwoordden?

De VvMu is weer eens ver te zoeken en zal imho verdwijnen.
Advertentie