Advertentie
digitaal / Nieuws

'Facebookrellen wake up call voor gemeenten'

Facebook kan gemeenten positief onder de aandacht brengen, en niet alleen in tijden van crisis.

27 april 2014

De Facebookrellen van 2012 vormden voor elke Nederlandse gemeente een wake up call.  Met  gerichte posts had de gemeente Haren toen wellicht al een dempende rol kunnen spelen.’   

2.0 technieken
Dat zegt Gilbert Sewnandan, adviseur adviseur online communicatie bij de gemeente Groningen. Als adviseur ondersteunde Sewnandan de gemeentelijke communicatieafdeling van Haren tijdens Project X.  ‘De commissie-Cohen, die naderhand de rol van de gemeente Haren rond de rellen onderzocht, raadde gemeenten aan om 2.0 technieken en kennis in huis te halen. Dan moet je dus precies weten hoe een medium als Facebook werkt.’
 

Facebookpagina’s niet up to date
Na de rellen zocht Sewnandan daarom contact met vergelijkbare gemeenten die al op het sociale medium actief waren.  Veruit de meeste gemeentelijke Facebookpagina’s bleken geïnitieerd door communicatie-afdelingen. Met de bedoeling dat het klantencontactcentrum de informatie vervolgens up to date zou houden en lopende kwesties zou afhandelen. Daar haperde het nogal eens, constateerde Sewnandan.
 

Geen vertaling voor sociale media
‘Veel vragen die op een gemeentelijke Facebookpagina binnenkomen, gaan over simpele dingen als openingstijden. Vaak hebben gemeenten daar nog geen vertaling van gemaakt voor sociale media. Dan blijft het klantcontactcentrum die vragen individueel afhandelen. Het is ook heel veilig om als gemeente te zeggen: u vindt alle informatie op onze website, tijdens kantooruren kunt u bellen. Maar de nieuwe generatie burgers houdt zich niet aan dat soort conventies.’ 

Haren 2.0
Haren wilde voor  de ontwikkeling van 2.0 technieken geen duur adviesbureau inhuren, geeft  Sewnandan aan. ‘Het moest vanuit de medewerkers zelf komen, alleen dan zou het beklijven. Door het rapport van Cohen lag er een bepaalde urgentie. Dat is opgepakt in het project Haren 2.0. Daar zit de ontwikkeling van de Facebookpagina bij, maar ook het organiseren van kenniscafés en trainingen in interne en externe sociale media. Je moet vervolgens de mensen zoeken die er vanuit hun vakgebied of een persoonlijke interesse aan willen bijdragen. Dan maak je snel stappen.’ 
 

Strooizout
De Facebookpagina van de gemeente Haren (4 vind-ik-leuks) is nog in ontwikkeling. Op termijn zullen gemeenten op sociale platforms discussies initiëren, polls uitzetten en bijvoorbeeld wedstrijden organiseren om  een brug te ontwerpen. ‘Verdieping bij het gemeentelijke nieuws op de website’, vat Sewnandan samen. En ja, fantaseert hij, waarom zouden gemeentelijke medewerkers die bij nacht en ontij strooizout uitrijden ook niet eens wat foto’s plaatsen? ‘Door hen kunnen inwoners de volgende ochtend probleemloos naar hun werk. Zo kun je de gemeentelijke organisatie op een positieve manier onder de aandacht brengen. En niet alleen in tijden van crisis.'       

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 8, 25 april 2014 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

F.Vollebergh / ambtenaar
Bespeur ik hier een "eigen belang" van de heer Sewnandan? De beste stuurlui staan immers aan de wal. Ik krijg nu niet echt de indruk dat ik u tijdens Project X in actie heb gezien...
Ageeth
Het artikel illustreert mooi hoe goed de overheid met zichzelf bezig kan zijn, en dan vervolgens trots is op dat navelstaren. Het verjaardagsfeestje in Haren staat volstrekt los van de Facebookpagina van de gemeente. Dus leuk dat de gemeente nu nadenkt over hoe ze zelf Facebook en andere social media kan benutten om voor de zoveelste keer informatie uit te zenden, maar het probleem van project X was dat een meisje op haar eigen Facebook een foutje maakte met grote gevolgen. De vraag die gemeenten zich in dit kader moeten stellen is niet hoe ze zelf actief zijn met het posten op social media, maar hoe zij relevante informatie van social media kunnen verzamelen en hoe ze dan reageren op het moment dat daar zaken (van welke aard dan ook) dreigen mis te gaan. Daar lees ik in het artikel niks over terug.
gerrie
Cohen heeft Amsterdam zelf laten verloederen. Wat een crimineel zooitje daar. En nu heeft hij zijn mond vol over hoe anderen het moeten doen. Dat doen al die linkse personen. Een ander onder de loep nemen en vooral niet naar jezelf kijken.
Advertentie