Advertentie
digitaal / Nieuws

Besparen met ICT vereist hoog kennisniveau

Gemeenten zullen ongeveer 100 euro per inwoner moeten besparen op hun ICT-uitgaven. Om dat te bereiken moet er eerst slim geïnvesteerd worden. Dat vraagt om meer kennis bij ambtenaren en politici dan er nu aanwezig is. ‘De Kamer telt op dit moment geen enkele ICT-deskundige.’

11 oktober 2010

Breda investeert in een klantcontactcentrum, ondanks de miljoenenbezuinigingen die de stad moet doorvoeren. Een meerderheid van de gemeenteraad van Breda steunt de door wethouder Saskia Boelema in augustus voorgestelde investering van 1,7 miljoen euro. Die investering levert vanaf 2014 al een besparing op, die oploopt tot jaarlijks 800.000 euro in 2020, heeft ze laten uitrekenen. Dankzij de digitaliseringslag kan de gemeente toe met minder loketpersoneel en krijgen burgers bovendien sneller antwoord op hun vragen.

Dat Breda deze stap zet, is niet vanzelfsprekend. De gemeente moet onder andere door de grote tekorten bij het gemeentelijk grondbedrijf tientallen miljoenen euro’s bezuinigen. Bij andere gemeenten staan investeringen in de (in eerste instantie vaak kostbare) digitalisering door de bezuinigingen onder druk.

 

Kennisniveau

De ontwikkeling van de e-overheid is in hoge mate afhankelijk van het kennisniveau in de gemeenteraden, constateerde Nancy Bakker, hoofd Bestuur, Veiligheid en Informatiebeleid van de VNG, vorige maand op de conferentie Digitale Overheid. ‘De e-overheid is bij de ene organisatie kwetsbaarder dan bij de andere. In Bergen op Zoom kon de verantwoordelijke wethouder zijn ICT-plannen er een stuk makkelijker doorheen krijgen toen bleek dat er door de invoering van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen opeens anderhalve ton extra WOZ-belasting binnenkwam.’ Op Bakkers vraag aan het publiek in Utrecht of je als gemeente of ministerie nu óp ICT of mét ICT moet bezuinigen, kozen de meeste toehoorders voor het laatste. ‘Dat is mooi, maar ik hoop dat dat ook geldt voor jullie collega’s die niet zijn gekomen.’


'Lean' werken

Ongeveer 100 euro per inwoner zullen de gemeenten moeten bezuinigen, schat Jacq Bus, die bij Atos Consulting betrokken is bij twee gemeentelijke samenwerkingsverbanden, Dimpact en GovUnited. ‘De kaasschaaf gaat niet werken, dus moeten er fundamentele keuzes worden gemaakt.’ De korte termijn is daarbij niet zo relevant, vindt hij. ‘Kijk naar toekomstige samenwerking: worden er over vijf jaar nog op 430 plekken vergunningen verleend?’

De besparingsmogelijkheden zijn er, stelt Bus. Met de invoering van zaakgericht, procesmatig en vooral ‘lean’ werken (je puur richten op wat waarde toevoegt) is in een gemeente met 100.000 inwoners of meer, vier miljoen euro te verdienen. Het saneren van het doorgaans veel te complexe applicatielandschap levert al zo’n zeven ton op. De andere helft van de besparingen moet vervolgens komen uit onder andere Het Nieuwe Werken en vooral door samen te werken. De benodigde technologie is inmiddels wel volwassen, stelt Bus. ‘Anno 2010 hangt de voortgang vooral af van het absorptievermogen van de gemeenten.’

 

Mis
Het Center for E-government Studies (CFES) heeft in opdracht van BZK een onderzoek verricht naar de visie die er bij de overheid intern leeft op de e-overheid. Eén van de 22 dilemma’s die dat opleverde, was de vraag of ICT nu meer met bezuinigingen te maken heeft, of met investeringen. De ondervraagde hoge ambtenaren hebben wel door dat ICT-investeringen de overheid vooruit helpen, ook in de richting van bezuinigingen. Maar er gaat ook te veel mis, bijvoorbeeld met de grote ICT-projecten en de verantwoording over ICT. Professor Jan van Dijk van het CFES signaleert ook dat ambtenaren echt hun kennis van de e-overheid verder moeten ontwikkelen. ‘De parlementaire vertegenwoordiging heeft geen fluit verstand van de elektronische overheid. De Kamer telt op dit moment geen enkele ICT-deskundige.’


Freek Blankena

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Luc de Ruijter / adviseur digitale interne communicatie
Het wordt een steeds groter anachronisme ICT als een losstaande (machts)factor te beschouwen in innovatie. Het voortuderend gebiologeerd kijken naar software en systemen remt enorm. Dit zien we met de uitrol van allerlei Sharepoints (vanuit een IT-visie) en het lage niveau van digitale dienstverlening op overheidswebsites.
Zijn communicatieproblemen op te lossen met ICT of meer media? Neehoor. Duurzame oplossingen vergen op zijn minst samenwerking tussen en interactie met andere beroepsgroepen. Maar juist die wordt nog steeds maar mondjesmaat gezocht. Zo blijven heilige huisjes in stand en kijken we in de digitale organisatie naar net zoveel heilige zuiltjes.
Het gaat in webinnovatie ondertussen echt niet meer om software, maar om de inhoud, de informatie. IT-deskundigheid op het niveau van communiceren is eerder ongewenst dan wenselijk. Want het gaat niet om de IT.
IT-systemen verzuilen, informatgie verbindt. Maar wie maakt er nou eens werk van die informatie? Het parlement heeft meer aan een kenniswerker op het gebied van digitale communicatie en dienstverlening dan aan een techneut die adviseert dat systeem A of B alles wel oplost.
IT-systemen zijn nooit de oplossing van communicatieproblemen. IT adviseurs lossen in dat licht ook niets op.
Joost van Kempen / Organisatieadviseur, PinkRoccade
De titel beloofde meer goeds dan de inhoud bleek te zijn. Besparen met ICT vereist inderdaad een hoger kennisniveau, maar dan vooral van de organisatie en niet van de politiek. Zoals Luc de Ruijter al aangeeft is ICT het middel, niet het doel. Een middel dat vaak wordt gebruikt om te communiceren, maar dat ook taken kan ondersteunen of zelfs overnemen. Maar juist dat vraag om een hoger kennisniveau en meer inzicht in het totaalproces bij de medewerkers. Zaakgericht werken vraagt om mensen die niet allemaal naar hun eigen taak kijken, maar naar een volledige oplossing voor de klant. Lean vraagt om eigen inzichten, eigen initiatief, om medewerkers die meedenken over de 'flow' van het totale proces. Investeren in ICT vraagt dus ook om investeren in mensen. Besparen met ICT is mogelijk, maar alleen in combinatie met het ontwikkelen en verbeteren van de organisatie die er gebruik van maakt.
Hendrik-Jan Bleumink / adviseur informatiebeleid
Gemeenten moeten wellicht 100 euro per inwoner besparen maar dat is wat anders dan 100 euro per inwoner op ICT besparen hoor. Ik denk dat de meeste gemeenten niet eens 100 euro per inwoner aan ICT uitgeven. En dat de Kamer geen enkele ICT-deskundige telt lijkt mij ook niet zo relevant. De Kamer beslist immers ook over de luchtvaart maar er zit geen piloot in de Kamer.
Erik Koopman / Maatschppelijk ondernemer
Slim investeren vereist allereerst het verbeteren en vernieuwen van processen, zie https://www.binnenlandsbestuur.nl/vakgebieden/digitaal-bestuur/kamervragen-over-675-miljoen-it-verspilling.337733.lynkx
Voor ICT-procesmanagement zijn op hoofdlijnen dezelfde vernieuwingen noodzakelijk als voor ruimtelijke ordening, zie http://www.snellerenbeter.nl/thema-s/
Meer duidelijkheid, meer transparantie en bredere participatie zijn nodig om procesmanagement een nieuwe vorm te geven welke past bij Samenleving 2.0+ en Overheid 2.0+
ORT / c
Als de NL politie of overheid het niet eens is met de opmerkingen van het ORT inzake de aanschaf van de Red Hat applicaties waar de NSA ( Amerikaanse inlichtingedienst) aan heeft samengewerkt kan ze reageren naar het ORT toe. Het is duidelijk dat de VTSPN de ICT van de NL politie hiermee in een gevaars zone heeft gedreven. Omdat inmiddels alle VTSPN personeel in NL het interne zwijgen hebben opgelegd gekregen, is het duidelijk dat er iets mis is. Er is niets verkeerds aan om de NL politie en overheid te waarschuwen dat de Red Hat applicaties voor de NL politie onveilig zijn. De methodiek van de NL politie en overheid om de ICT problematiek in NL aan te vechten is niet meer dan een bosbrand blussen met een plantesproeier. Door de onveilige politie ICT te negeren en te doen alsof er niets aan de hand is, is volgens ons als ORT niet aceptabel. Omdat zowel burger als politie informatie en gegevens kunnen uitlekken. Afzender: ORT. Online Respons Team Tel: 06-31504055
Advertentie