Advertentie
carrière / Nieuws

Interne interimmers in plaats van dure externen

Niet meer automatisch dure krachten van buiten inhuren maar geschikte tijdelijke krachten zoeken binnen de eigen organisatie levert snel veel geld op.

03 september 2012

Gemeenten hoeven niet altijd hun toevlucht te zoeken tot dure externe krachten  Een pool van interne 'externen'  klaart ook de klus en het levert juist geld op in plaats van dat het geld kost. De gemeente Arnhem bespaarde op deze manier bijna twee ton.

Gewaagd
In tijden van bezuiniging was het een gewaagde actie: de gemeente Arnhem wierf vorig jaar een dozijn ambtenaren voor haar net opgetuigde interimpool – een wens van D66-wethouder Martijn Leisink. Maar een jaar later kan Leisink tevreden terugkijken: de pool voerde 46 opdrachten uit – een omzet van ruim 1 miljoen euro. En mooier nog: er resteert een winst van 175.000 euro, die terugvloeit in de gemeentekas van Arnhem en de deelnemende randgemeenten Rheden, Renkum, Overbetuwe en Lingewaard. 

Geen dure externen

En de echte winst is groter: door de twaalf interne interimmers in te schakelen, vermeed de gemeente dure externen. Volgens de cijfers van de Interimpool Arnhem is er dit jaar een half miljoen bespaard. Arrien Sietsma, hoofd van de pool en zelf een van de interim-managers, verwacht komend jaar een resultaat van een kwart miljoen euro op een omzet van 1,25 miljoen.

In opkomst

Het is een fenomeen in opkomst. Van de Drechtsteden tot Oss, van Tilburg tot aan Haarlemmermeer, op dit moment heeft een vijftiental vooral middelgrote gemeenten een interimpool of projectmanagementbureau – de termen lopen uiteen – die een interne kudde interim-managers, projectdirecteuren en verandermanagers over de eigen organisatie verspreidt. En steeds vaker ook in het ommeland plaatst. Zoals Arnhem zijn dozijn interimmers deelt met vier buurgemeenten, zo zijn er meer overheden die met hun interne bureau de vleugels buiten het eigen stadhuis uitslaan.

Ministeries

Ook andere bestuurslagen kennen het fenomeen: de Algemene Bestuursdienst bemiddelt flexibele rijksambtenaren en diverse ministeries (ELI, BZK, OCW, VWS) hebben een eigen ‘projectenpool’ voor de interne flexbehoefte. De pools van alle bestuursniveaus zijn zelfs verenigd in het landelijke netwerk Poolcirkels.

Financieel voordeel

Dat biedt financieel voordeel zoals uit bovenstaand voorbeeld blijkt, kan een gemeente de externe inhuur fors terugdringen, terwijl het ook nog eens verdient aan de opbrengsten van de interne inhuur.

Lees verder in BB nr. 17 'De opmars van de interne externen'

Reacties: 22

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Remon
Winst? Winst binnen een ambtelijke instelling bestaat niet, het betreft een besparing op korte termijn.



Daarnaast kan ik me voorstellen dat je op langere termijn te maken hebt met 'interne externen' die je niet op andere projecten kan zetten. En dat kan je juist bij externen wel.
Herman
Inderdaad Remon, er kan inderdaad geen sprake zijn van winst. Vind de opmerking van Arrien Sietsma dat er een omzet gehaald zal worden van 1,25 miljoen ook kant nog wal raken. Omzet? Minder uitgaven wellicht. Ben het niet eens met je opmerking dat interne medewerkers, het zijn geen externen namelijk, niet breed inzetbaar zouden zijn. Bij Buitenlandse Zaken kent men het fenomeen BO'er (Bijzondere opdrachten). Die worden al tientallen jaren door BZ ingezet op allerhande projecten wereldwijd als sprake is van langdurige ziekte en dergelijke. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel deze BO'ers BZ al op hebben gebracht :-)
W. Wilkens
Inderdaad, de laatste naweeën van het ondernemingsgerichte denken van het overheidsmanagement. Een stapje verder en we krijgen gewoon weer ambtenaren die hun vak verstaan. Tenminste als de Tweede Kamer stopt met afschaffing van de ambtenarenstatus.

En ja: winst e.d. dat is onzin voor een gemeente, want een overheid is nu eenmaal niet gebaseerd op economische grondslagen.
Bert / adviseur
Er wordt niet vermeld dat deze mensen voor een tarief vanaf 90 euro worden ingezet binnen de gemeente Arnhem maar ook bij de omliggende gemeenten die met Arnhem samenwerken. In de markt zijn deze tarieven voor vergelijkbare functies al lang achterhaald. Als de gemeente Arnhem deze mensen zou losweken uit hun organisatie zouden ze volgens mij vele malen goedkoper uit zijn.

Het idee van een iterimpool is prima, maar dan op gronden van mobiliteit, afwisseling en snelle inzetbaarheid.
Jan Keijzer
Hoe verhoudt zich tot de wet Markt en Overheid. De wet is op 1 juli 2012 in werking getreden met als doel concurrentievervalsing te voorkomen. Door steeds een vergelijking te maken met de markt en je daar tegen af te zetten, geef je aan dat dit werk ook door de markt gedaan zou kunnen worden. 90 euro is volgens mij niet markt-conform!
Dirk-Jan de Bruijn / programmadirecteur interactieve bedrijfsvovering Justitie
Een prima initiatief. Kijk maar naar het grote succes van I-Interim Rijk om binnen de rijksdienst de krachten te bundelen. Om de schaal te verzilveren. Maar wat wel opvalt is het hoge 'ja maar' gehalte van de reacties!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Bij mijn gemeente waren al mee begonnen. prima initiatief. Het biedt ook nieuwe loopbaanperspectieven voor mensen, zeker als je het doortrekt naar lagere functies.
Sven Koopmans / Partner Livingstonepartners.nl
Goed initiatief, getuigt van lange termijn visie op de ontwikkeling van de organisatie. Eens met Dirk-Jan, wat een 'ge-ja-maar'. Change is here to stay. Prima om op deze wijze continuiteit en kwaliteit te organiseren (en te te delen tussen gemeentelijke organisaties).
Seppe / beleidsmedewerker
Ik heb dit bij een gemeente in het oosten van het land enige jaren geleden ook voorgesteld. Toen werd het weggelachen. Nu een paar jaar verder en midden in een dikke crisis huren we hier nog altijd dure krachten in. De voorkeur gaat nog steeds uit naar externen die toch altijd beter zijn
schuitemaker / adviseur arbeidsmobiliteit
Denk ook eens aan alle oud- en exambtenaren die nu een (B)ww uitkering krijgen. De gemeente is eigen risicodrager en zelf verantwoordelijk voor de reintegratie van deze mensen. Er gaan jaarlijks miljoenen op aan deze uitkeringen maar het is moeilijk om managers te interesseren voor deze soms zeer talentvolle mensen. Zó ben je een toppertje, zó ben je een kneus die niemand wil.

Bij de gemeente Amsterdam zinj heel wat trainers, adviseurs etc die heel goed ingezet kunnen worden op projecten. Vanwege hun leeftijd (50+) komen ze moeilijk elders aan de slag.
Flip Zolderman
Wat je van ver haalt is altijd lekkerder, dus de roep om externen zal altijd blijven, want die zijn in de beleving van het dommere topvolk altijd beter, zeker als ze dikke bedragen vragen. Dus het probleem is niet zo snel uit de wereld, maar dit initiatief is een goede stap in de juiste richting!
Mark de Vries / Adviserend Partner
Uitstekend dat de beschikbare kennis en capaciteit van ambtenaren niet beperkt blijft voor de organisatie waar ze een aanstelling hebben. Ik ben nieuwsgierig naar de wijze waarop meer ambtenaren gestimuleerd worden om zich daarvoor beschikbaar te stellen.

Toch voelt het financiële plaatje wat weerbarstig. 1. Je ziet de inhuurmarktplaatsen overal de grond uitgestampt worden, waarbij men over behoorlijke inkoopvoordelen spreekt, onder andere dankzij de beperkte beschikbare opdrachten. Dus met welk inhuurtarief vergelijk je de interne tarieven van de medewerkers die je aan elkaar uitwisselt? 2. welke kosten neem je allemaal mee in de vergelijking. Vergelijk je alleen interne tarieven en inhuurtarieven met elkaar? Neem je de investering in een eigen digitale ondersteuning mee? De kosten van de personen die de match rond maken? De investering van het voorbereidingstraject die heeft geleid tot de tot standkoming van deze constructie? Want dit soort kosten heeft de verhurende partij ook gemaakt en betaalt een inhurende partij via het tarief.

Ik weet het; iedere vergelijking gaat ergens mank, maar ik vind het interessant om te weten of men zich 'rijk rekent' om de eigen keuzes te ondersteunen door wat getallen te roepen of dat er echt een grondige vergelijking is gemaakt tussen interne kosten en marktkosten.
maria / werkzoekende soc.juridisch medewerkster, wwb client
Enne al eens aan gedacht om bij opdrachten ook eens te kijken in de eigen kaartenbakken.? In hoeverre er niet kandidaten tussen zitten die ervaring op kunnen doen. Of ondersteunende functies kunnen invullen.

Je maakt me niet wijs dat er tussen de wajongers, wwbers, bbz, wwers niet mensen zitten die hier ook voor geschikt zijn. Win - win voor alle partijen.

Hans / Adviseur Publieke sector
Wel erg kort door de bocht dit artikel. Arnhem heeft gereorganiseerd en daarom moesten er enkele ambtenaren uit. Die zijn vervolgens in een flexpool gezet. Het ligt allemaal wat genuanceerder dus.



Los daarvan juich ik een flexpool toe, zeker als daarmee kwaliteit beter inzetbaar is op plaatsen waar nodig. En daar zit de twijfel.



Gekwalificeerde externen kunnen onafhankelijk opereren en worden geselcteerd op basis van hun ervaring, kunde en persoonlijkheid. Als je je beperkt tot een interne pool, loop je het gevaar dat je de benodigde kwaliteit mist. Bovendien zal een ingehuurde interimmer uit de interne pool niet snel zijn/haar broodheer bekritiseren. En dat is vaak juist hard nodig.
Janneke
Goed initiatief. Ben zelf ambtenaar in grote stad en zou best in een flexpool willen meedraaien om een keer iets anders te doen. Wel zoveel ambtenaren in de pool als er werk is en werk mag niet geweigerd worden. Medewerkers uithuren op basis van ervaring en tegen betaling van werkelijk uurloon (veel lager dan 90 euro!). En nu nog de politieke en de ambtelijke top overtuigen dat het niet alleen kostenbesparend is. En waarom zou interne externe niet kritisch durven te zijn? En men luistert ook niet naar externen. Hoeveel rapporten verdwijnen er niet in de la?
Jeroen / bestuurslid Atlantis, vereniging voor interim & projectmanagers
Eens met vele kritische reacties. Aanvullend punt is dat de cijfers onjuist en onvolledig zijn. Gelukkig maar dat gemeenten geen ondernemingen zijn. De werkelijke kosten van de interim pool zijn veel hoger dan de gemeenten in kwestie doen voorkomen.
Henk Wolfs / Zelfstandig interimmanager
Beste heer Geijtenbeek,



Een paar opmerkingen:

- U ziet t als omzet minus kosten. Kosten zeggen echter alleen iets in relatie tot opbrengsten !

- Wanneer u het over kosten hebt, telt u in uw voorbeeld alleen de salariskosten. Zo'n 10 jaar geleden waren de gemiddelde kosten per ambtenaar al ca. 94,- p/u ( daarin worden zoals het hoort ook alle indirecte kosten meegenomen, zoals huisvesting, ict, communicatie, administratie etc. ). Wanneer u het hebt over 12 medewerkers in een interimpool gaan de kosten al snel richting de 2 miljoen of meer. U hebt dus geen winst gemaakt, maar een groot verlies.

- Wanneer er op kosten van externen ( en dus geen dure, maar goedkope ) bespaard moet worden, moet u de bureau's er tussenuit halen, want die maken het m.n. duur. Bovenop het uurtarief vd interimmanager zit niet zelden 30 tot ruim 40% voor het bureau. Dat zijn dus echte besparingen !!!

- De benodigde eigenschappen van een interimmanager conflicteren in veel gevallen met die van iemand in vaste dienst.

- 80% van de externe interimmanagers functioneert hetzelfde als een vaste managers, omdat ze worden gezien in een organisatie als iemand, die tijdelijk een 'vaste' positie inneemt en niet als iemand, die als zelfstandige komt doen wat er gedaan moet worden. Dan zou er nl. in veel gevallen pas echt winst worden gemaakt.
Iris Beukhof / ambtenaar
Beste Hans Oldehof,



Wil je geen dingen roepen die niet correct zijn....

De gemeente heeft gereorganiseerd, waarbij meerdere mensen te horen hebben gekregen dat zij boventallig zijn of nog maar tijdelijk (uiterlijk 2015) een plek binnen organisatie hebben.

Er is een bureau opgezet voor deze mensen om ze zo snel mogelijk ergens anders aan het werk te krijgen. Dit noemen we geen flexpool, maar ontslag.
Annemariek Nijs / adviseur
Ik vraag mij altijd af welke frustraties er bij de schrijver van zo'n manipulatieve 'kop' leven. Is de schrijver misschien zelf ooit gepasseerd door een 'dure' externe? Zelf bespaar ik een aantal gemeenten veel geld door het werk van interne medewerkers veel sneller uit te voeren, processen te optimaliseren waar ze zelf al jaren muurvast inzitten en alleen betaald te krijgen als ik het afgesproken resultaat behaal. In veel gevallen ben ik ook stukken goedkoper dan 'interne interimmers' die zijn gecultiveerd binnen de overheidsorganisatie en waarbij resultaatgericht of projectmatig werken nog niet altijd tot de interesses behoren. Het is een gegeven dat landelijk tonnen bespaart had kunnen worden bij de invoering van de BAG als gemeenten meteen een 'dure' en deskundige adviseur hadden ingeschakeld ipv jaren zelf te modderen. Kortom, erg kort door de bocht van een schrijver die misschien zelf ooit een 'dure' externe wordt als het ontslagrecht voor ambtenaren wordt versoepeld. Ik wens de schrijver tzt veel sterke met zijn attitude.
Jan
Een interimpool bespaart geld? Hierover een paar vragen:

Staan deze medewerkers op de loonlijst? Zo ja dan veroorzaken zij strucurele kosten, of men nu wel of geen werk heeft. Het is interessant om dit af te zetten tegen incidentele inhuurkosten en dan nog eens te kijken naar het concept.

Wordt er stevig gestuurd op bezetting? Bij leegloop in opdrachten kost dat dus altijd meer geld dan een externe interim/adviseur die immers kan elk moment kan stoppen.

Welke projecten doen de mensen van de interimpool. Werk ter vervanging van ziekte, bij overbezetting etc. of vakinhoudelijk specifiek werk waarvoor kennis niet aanwezig is? Voorkomen moet worden dat mensen die anders gewoon beleidsmedewerker waren bij een afdeling nu ineens interne adviseur zijn met bijbehorende hoge salarisschaal...

Is er een 0-meting gemaakt van de oude situatie? Met andere woorden welke kosten werden gemaakt voor de interimpool? Een vergelijk hiervan is altijd heel lastig, al was het maar omdat de kosten van de inhuur van derden niet eens goed in beeld is bij veel organisaties.

Hoe werd/wordt omgegaan met de inhuur van derden door de organisatie. Is er veel vrijheid voor inhuur? Hoe wordt inhuur verantwoord en transparant gemaakt?



De oplossing van een interne interimpool suggereert dat er in het verleden veel werd ingehuurd voor het uitvoeren van regulier werk en dat dit nu wordt opgelost door voor al dit werk dan maar over te gaan tot een interne pool van vrij inzetbare mensen.

Hoe staat het met de opbouw van kennis en kunde? Zijn de mensen van de pluspool in staat voldoende kennis te ontwikkelen, hebben zij ervaring etc. Kortom welke kwaliteit gaat het om en kan dit concurreren met externe inhuur?

Wie bemensen de interimpools? Mensen die anders in mobiliteitstrajecten tercht komen, of met minder duidelijke functies en functieprofielen binnen de organisatie?

Helaas is het zo dat interimpools meestal geen oplossing bieden voor het tegengaan van de omvang van externe inhuur. Bovendien wordt ook na opzetten van de interimpools nog volop ingehuurd.

Het is veel beter om het inhuurbewustzijn te vergroten. Een digitale marktplaats opzetten kan hier bijvoorbeeld in helpen. Opdrachtevers die de inhuur intern scherp verantwoorden en delen in de organisatie. Bovendien kan concurrentie optimaal worden benut. Transparantie intern en extern is hierbij verruit het belangrijkste.
Paul
Naast deskundigheid is een belangrijk voordeel van externen dat zij niet op één plek opereren en dus informatie en kennis van andere oplossingscombinaties tot hun beschikking hebben. Een pool blijft een pool op één bepaalde lokatie. Met "iets anders willen" kom je de kwaliteit niet tegemoet.

Ik vind deze trend een verkeerde zuinigheid van overheden. Als externe licht ik o.a. overheden door op efficiency en daaruit blijkt dat er intern enorm veel licht en ruimte is. Deze wordt echter niet benut., maar in stand gehouden( werktijden, geen KPI controle of uberhaupt KPI's, te sterke positie van OR en GO). Overcapaciteit wordt in stand gehouden voor het geval dat. Geen vraaggerichte bedrijfsvoering. Natuurlijk, er zijn uitzonderlingen, maar dit kost vele tonnen per jaar.

De overheid wil graag tbv de kwaliteit marktwerking bevorderen, maar intern wordt er niet aan meegedaan.
spiedend oogje
Externen preken vooral voor eigen inzet en omzet, dat is duidelijk.

Maar een interne pool lijkt mij inderdaad ook een verkapte vorm van eigenlijke overbodigheid.

Het lijkt mij niet prettig om als ambtenaar deel uit maken van zo'n pool.

Als ontslagen worden simpel was, vlogen de leden van de pool er meteen uit.

Dus als je gevraagd wordt om deel te nemen in een interimpool weet je hoe laat het is.

Mocht ik het mis hebben, dan lijkt mij het inzetten van een pool onuitvoerbaar voor kleinere gemeenten, maar meer iets voor de grote gemeenten.
Advertentie