Advertentie
carrière / Nieuws

CdK wil inzage functioneringsgesprek burgemeester

Commissaris van de Koningin Jorritsma van Friesland wil dat gemeenten verplicht worden functioneringsgesprekken tussen raad en burgemeester bekend te maken.

04 februari 2012

Gemeenten moeten wettelijk worden verplicht om de verslagen van functioneringsgesprekken tussen raad en burgemeester in te leveren bij de commissaris van de Koningin. Deze oproep doet Commissaris van de Koningin John Jorritsma van Friesland in Binnenlands Bestuur. Nu kunnen gemeenten nog lak hebben aan de CdK.

Oproep aan Spies

In Friesland is dat een derde van de gemeenten. 'We hebben er in de kring van commissarissen met de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst over gesproken. Zij was het met ons eens dat er wetgeving moet komen om ervoor te zorgen dat wij de verslagen krijgen. Ik roep minister Spies op om werk te maken van die toezegging', aldus cdK Jorritsma.

Tegen

Burgemeester van Haarlem en voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters Bernt Schneiders is tegen een wettelijke verplichting. 'Er zijn als genoeg regels', zegt hij. Hij vervolgt: 'Kennelijk verschilt het beeld per provincie. De vraag of gemeenten het nuttig vinden om de commissaris een verslag te sturen, zou weleens afhankelijk kunnen zijn van de rol die de desbetreffende commissaris pakt bij problemen tussen een burgemeester en de raad. Binnen het Genootschap horen we daar verschillende verhalen over. Sommige burgemeesters menen veel steun aan de commissaris te hebben gehad terwijl anderen zich in de kou voelden staan. Het zou goed zijn als commissarissen eens aan de burgemeesters vroegen wat de achterliggende redenen zijn om het verslag niet toe te sturen.'

Weinig waarde

Volgens Arno Korsten, bijzonder hoogleraar bestuurskunde van de lagere overheden aan de Universiteit Maastricht, hebben functioneringsgesprekken overigens betrekkelijk weinig waarde. Uit onderzoek blijkt weliswaar dat reflectie nuttig kan zijn als 'valpreventie', aldus Korsten, maar komt bij functioneringsgesprekken 'het echte verhaal' niet boven tafel.


Problematische gesprekken
De gesprekken zijn volgens hem problematisch. Korsten pleit daarom voor veel meer momenten van bestuurlijke feedback om bestuurscrises te voorkomen. CdK Jan Franssen van Zuid-Holland, die net als Jorritsma wil dat er een wettelijke verplichting komt om functioneringsgesprekken naar de cdK te sturen, pleit ervoor dat gemeenten trainingen van functioneringsgesprekken voor fractievoorzitters betalen. Bovendien zouden raadsleden zich volgens hem op veel meer manieren moeten inspannen om het functioneren van een burgemeester in kaart te brengen.

Lees het hele artikel in BB nr. 2, blz. 10-13

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

tineke / bestuurssecretaresse
Ik denk dat het een prima idee is. Als er problemen zijn binnen de gemeente bespreekt de burgemeester ook het e.e.a. met de CvK. De CvK heeft ook een functioneringsgesprek met de burgemeesterals onderlegger zou het gesprek met het presidium kunnen dienen. De CvK hoeft dan ook niet raar op te kijken als er zich problemen voordoen.
Sjaak Driessen / directeur openbare bibliotheek in Wageningen (www.bblthk.nl)
Zo'n directief zegt ook veel over de kwaliteit van een CvK en zou zo maar een degradatie voor de gemeenteraad (en college) kunnen inhouden. Zij worden dan niet capabel geacht om te zeggen wat anders moet en wanneer dat niet gebeurt ..... dan .... Als zo'n tussenruimte - zonder formele inzage van een CvK - niet wordt gegund, dan neemt het zelfcorrigerend vermogen van een gemeente rechtevenredig af, zo stel ik mij voor. En kijk men bij hun doen en laten teveel naar de CvK dan naar de plaatselijke burgers waartoe zij op aarde zijn.
wim westhoff / gepensioeneerd ambtenaar
Er tekent zich al lang een tendens af dat de gemeente door het rijk en de provincie vooral gezien worden als UITVOERINGSDIENST. Dit is er weer zo'n schoolvoorbeeld van. De CdK wil een wettelijke verplichting dat functioneringsgesprekken tussen burgemeester en raad aan hem/haar worden toegezondenden. Staatsrechtelijk een unicum. De CdK stelt zich op als baas van de gemeenteraad en de burgemeester. Ok, laten we het dan even doortrekken.Tegelijk wordt bepaald dat het functioneringsgesprek tussen de staten en de CdK wordt toegezonden aan de Minister van BiZa of de MP. Het functioneringsgesprek tussen de Minister van BiZa en tussen de MP met de Tweede Kamer wordt vervolgens naar de Koninging gestuurd. Zij is per slot van rekening die haar handtekening zet onder al deze benoemingen. Leve de democratie
Kritikus / Geen Hagenees
In Zuid-Holland vormt CdK Franssen in zijn eentje de ballotagecommissie. Waar dat toe leidt, is makkelijk te zien. Overal disfunctionerende burgemeesters. Die op wachtgeld moeten (kosten: gemeente) en een politiek vriendje van Fransen als waarnemer krijgen (kosten: gemeente).
Zoë / Onderzoekster
Wat als er een soortgelijke situatie aan de hand is bij een gemeente zoals in Schiedam. Dat de raad niet tegen de Burgemeester in durft te gaan en tegen de wethouders. Maar dat toch haar functioneren aan de kaak gesteld moet worden! Omdat er sprake is van onbehoorlijk bestuur, en niet capabel zijn van....... en de CvdK (als we dan toch Kinderachtig gaan doen) is hiervan op de hoogte gesteld, maar de raad is bang en inderdaad vaak niet kundig genoeg om het op te nemen tegen het B&W college zeker in de kleinere gemeentes.



Maar misschien komt men er pas echt achter als men er mee te maken krijgt............



Nu kunnen ze veel te lang doorgaan met onbehoorlijk bestuur en kost het de gemeenschap handen vol met geld....



Te krankzinnig voor woorden.





Gegroet alle die nog wel een de zeepbel van de BV Nederland geloven!!!!
Nico / zzp
Het blijft een raad verhaal. Discussies of verslagen van functioneringsgesprekken verstrekt moeten worden. In principe is het antwoord, nee. Werkgever (manager) en werknemer (medewerker) hebben een gesprek en hiervan wordt een verslag gemaakt.

Wie is de hierarchische baas van de burgemeester. Die zou hem moeten aanstellen en beoordelen. In Nederland hebben we dat raar geregeld. de KvK stelt aan, maar houdt geen gesprekken, maar meent wel inzage te moeten hebben. Wie gaat er eigenlijk over de burgemeester ?
Jan
Het moet toch niet gekker worden met de bemoeizucht van de hogere overheden. De CdK hoeft pas in beeld te komen als de verhoudingen tussen gemeenteraad en hurgemeester geheel verstoord zijn. Tot die tijd behoren ze het onderling zelf uit te zoeken. Verveelt de CdK zich soms? Dat zou me niet verwonderen gezien de vederlichte portefeuille die CdK's hebben. Ik stel voor van de functie van CdK een halftime baan te maken.
irene hardenbol
Jammer dat ambtenaar Nico zo weinig bij de les is. De Kamer van Koophandel(KvK) heeft weinig met burgemeesters te maken, en de CdK heeft wel degelijk functioneringsgesprekken met de burgemeester, maar hij zal daarbij zeker behoefte hebben aan input, want hij/zij zit natuurlijk wat op afstand. Het lijkt me goed als je reageert op artikelen waar je de inhoud van snapt.
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
Lachen zeg, die Nico.

Even afgetikt door Francisca.

Maar goed, geen enkele Cdk verveelt zich.

Ze zijn allemaal ontzettend druk. Met al die bijbaantjes !
Petra
@ Francisca

"Het lijkt me goed als je reageert op artikelen waar je de inhoud van snapt".



Gemakkelijk hoor, even iemand afkammen die een verkeerde afkorting gebruikt. Of begreep je niet wat Nico bedoelde? Ik wel, al moest ik ook lachen om de verwisseling van letters.

Maar wat ik niet handig vind: jij geeft (als fractievoorzitter !) geen antwoord op zijn vraag: wie gaat er eigenlijk over de burgemeester? Verder dan je opmerking over functioneringsgsprekken van een CdK met een burgemeester kom je niet.

Is het niet zo dat de gemeenteraad (waar jij geloof ik ook deel van uitmaakt) moet oordelen over het al dan niet aanblijven en dus functioneren van een burgemeester?

Advertentie