Advertentie

Waterschappen naderen einde

Opheffing van waterschappen is één van de scenario’s van de ambtelijke bezuinigingswerkgroep openbaar bestuur. Politieke steun voor behoud brokkelt af.

19 maart 2010
Opheffing
Waren PvdA, SP, GroenLinks, PVV en D66 al langer in meer of mindere mate voor opheffing van de waterschappen, de VVD is naar verluidt nu ook om. Daardoor is er geen meerderheid meer voor instandhouding van de waterschappen.

Risico
Dat is van belang, aangezien de commissie-Kalden, één van de negentien ambtelijke heroverwegingswerkgroepen, voorstelt de waterschappen bij provincies of Rijk onder te brengen. Volgens voorzitter Peter Glas van de Unie van Waterschappen levert opheffing slechts 23 miljoen euro op, terwijl het risico op overstromingen fors toeneemt.

Leer hieronder de artikelen Waterschappen: 'Spetter op een gloeiende plaat' en Geen politieke steun meer voor waterschappen uit Binnenlands Bestuur nummer 11, 19 maart 2010.

Reacties: 26

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anne Marie ten Berge / DEMOCRATEN,voorzitter
De waterschappen opheffen ? Dit opheffen politiek doordrukken ? Laat ik nu beginnen te snappen waarom GroenLInks en consorten tegen het uitschrijven van referendums zijn. Dat de kandidaat (moi) van DEMOCRATEN bij elke verkiezing weer geboycot werd, dat snapte ik al langer. Ik wil eerlijke democratie en geen machtspolitiek van 150 leden van de Tweede Kamer die maar door 50% tor 60% van de kiezers gekozen werden.
R.Wimmers / Sr adviseur RO
Kijk, dat is klare taal! Een regionaal Beheerschap met uitvoerende taken, gefinancieerd door een bestemmingsheffing. De Blauwe - Groene uitvoerende organisatie die ons zowel droge voeten als een goed landschapsbeheer bezorgt. Provincies zijn politiek gedreven organisaties, evenals gemeentes, die moeten zich bezighouden met beleid en plannen, laat dan vervolgens het Waterschap/beheerschap het uitvoerende werk doen en laat het multifunctionele landschap haar uithangbordje zijn, inplaats van een glossy folder. Goede wijn behoeft geen krans.
W. Wilkens / schrijvende
Het zoveelste voorbeeld van een besluit waarvan de beslissers niet weten waarover ze het hebben.
Laten ze liever het geld bij de banken terughalen i.p.v. onzinnige besluiten te emen!
Paul / projectleider
Wat is het doel?

Wat bereik je er mee?

Ik ben bang dat de waterschappen gelijk hebben. Misschien leidt afschaffen wel tot minder kosten, maar de maatschappelijke kosten nemen flink toe wanneer de veiligheid afneemt.

Grootste voorstelbare ramp in NL is watersnood. Daar kan je je nu al niet voor verzekeren (reden dat sommige bedrijven zich niet in NL vestigen).
Één rampje extra en die beoogde bezuiniging is penny wise, pound foolise
Jac van Tuijn / publicist
Hoeveel kun je besparen op de constructie van een balkon? Hoeveel kun je besparen op de constructie van een dak van een zwembad dat een bepaalde hoeveelheid sneeuw moet kunnen dragen? Op papier kan het altijd minder, maar wat zijn de veiligheidsmarges die je overboord zet. In de discussie over de rol van de waterschappen wordt hier nauwelijks over gesproken. Als de waterveiligheid bij de provincie komt te liggen dan zitten de verantwoordelijke ambtenaren tegenover elkaar op de gang. Dan kan men even binnenlopen om een miljoen voor een dijkversterking even uit te stellen of toch maar die vergunning te geven voor die kelder in de dijk. Er zal dus verzwaard toezicht moeten komen op de werkzaamheden van de provincie. Dat toezicht vraagt om kennis van zaken, zoals die nu bij de waterschappen aanwezig is. Zo'n verzwaard toezichtsapparaat kost ook weer geld. Is dat ooit berekend?
Big Spender / netto betaler
Het gaat niet alleen om bezuinigen maar ook om beter bestuur anno 2010 i.p.v. anno 1814 of eerder.
Dus NIET overhevelen naar een andere overbodige bestuurslaag, maar meteen ook al die zinloze geldverspillende provincies opheffen.
Wat technisch gedaan moet worden, zoals pompen, muskusratten vangen e.d. kan naar een gedeconcentreerde rijksdienst en wat politiek gedaan moet worden, zoals wat milieuzorg, bij de gemeenten onderbrengen. Krijgen al die zinlose gemeentelijke herindelingen vanwege de "bestuurskracht" tegelijk alsnog zin en inhoud. Klaartje Peeters blijft actueel.
Rob Ossel / FPU
Provincies of Rijk kunnen de taken van het Waterschap niet goedkoper doen , tenzij je aan de taken gaat knagen . Dat willen we toch niet in een laaggelegen land , de delta van grote rivieren ? Een specialist werkt altijd goedkoper dan iemand die het "er even bij doet ".
Mocht het helaas toch tot opheffen komen , dan onderbrengen bij rijkswaterstaat alstublieft , Provincies moeten geen taakuitbreiding , eerder opheffen of fuseren.
bw / ambtenaar
Waterschappen z.s.m. opheffen. Sinds de politiek ook hier meent invloed te moeten hebben kunnen we de stekker er wel uithalen. Kijkend naar de taken van diverse overheden: Alle wegen bij 1 dienst en al het aan water gerelateerde aan 1 dienst. Planologie en sociale aangelegenheden door regio instanties (ongeveer de provinciale indeling) laten regelen. Flink snijden in al de pluche-bewoners en laat de ambtenaren geen dubbel werk verrichten. Jac van Tuijn suggereert dat alle ambtenaren corrupt zijn. Daar is een spreekwoord voor: zoals de waard...
Ik heb in bijna 20 jaar genoeg meegemaakt bij diverse instanties. Hoeveel mensen weten dat RWS op dit moment bezig is om de volledige kustbewaking uit te besteden (incl controle) bij sommige waterschappen is dit al het geval. Tijd voor een 1953 storm om de prioriteiten weer eens scherp te krijgen.
Edwin Roos / adviseur Edwin Roos Beleidadvies en Projectmanagement
Een slecht idee dat kostenverhogend zal werken. Waterschappen vormen juist de meest effectieve en efficiënte bestuurslaag. Een sector die volledig is gefocust, die één van de belangrijkste taken van ons (laaggelegen) land uitvoert en die bovendien nog een echte doe-organisatie is. Niet mee sollen!
Rest het probleem van de democratische legitimiteit en de hoge kosten van eigenstandige belastingheffing en verkiezingen. Hier zijn andere oplossingen voor, bijvoorbeeld door bestuurlijke vertegenwoordiging vanuit provincies, rijk, gemeenten en/of maatschappelijke organisaties. Kostendekking kan plaatsvinden vanuit belastingopbrengsten en projectfinanciering door belanghebbenden.
Waterschappen hebben voldoende in huis om te laten zien dat ze bestaansrecht hebben. Dat vraagt echter wel om nadrukkelijker het maatschappelijk belang van professioneel waterbeheer voor het voetlicht te brengen. Niet - zoals vanouds – vanuit een verongelijkte houding, maar vanuit een constructieve en vooral ook open houding naar alle partners en het publiek.
bw / ambtenaar
ter aanvulling:
Mochten de waterschappen opgeheven worden dan gaan de inhoudelijk werkende ambtenaren gewoon over naar de nieuwe uitvoerder. Dezelfde mensen met dezelfde kwaliteiten blijven hetzelfde werk doen.
Echter het is de politiek die de beslissingen neemt of de veiligheid of de economie voorrang krijgt. Voorbeeld: Q-koorts farce.
gewetensvraag: hoeveel betaal jij voor je vlees, kaas en brood. Weet jij wat daar allemaal inzit? Vind je een ziekenhuis te duur worden als het op een 2 laags parkeergarage gebouwd word en daardoor 30% duurder word? Die garage is om te voorkomen dat het direct onder water komt tijdens een overstroming. Kiezen is altijd lastig.
Jan Kijlstra / nvt
@ Peter
Het is toch echt "Penny wise, pound foolish".
J. de Jong
Waterschappen afschaffen is een prima idee. Werkzaamheden zijn nuttig, echter iedere vier jaar zijn de verkiezingen een grote farce, wat leidt tot een geringe opkomst. Prima idee dus de werkzaamheden onder te brengen bij de provincies. Goed voor de democratie, taken blijven hetzelfde. De besparing van 23 mln. zit hem dan vooral in overbetaalde bestuurders die vooral met met elkaar druk in de weer zijn.
Kritikus / Geen Hagenees
Waterschappen deden prima werk. Vooral dankzij inhoudelijke (technische) expertise en gebiedskennis. Maar door de grootschalige fusies is dit laatste behoorlijk verminderd. Diverse waterschappen zijn al zo groot al de provincie (Friesland, Zeeland). Opheffen van aparte bestuurslaag hoeft echt niet zo'n probleem te zijn. Want de stap naar onderbrengen bij provincies is niet zo groot en ingrijpend. Mits de expertise maar behouden blijft.
leo
doe gelijk ook de produktschappen mee opheffen
A D / reactie
Gelukkig... taken over naar de provincies en/of Rijkswaterstaat. Hebben die ook weer even een bestaansrecht.
Glossy infofolders afschaffen, waarin elk jaar weer op dezelfde dure wijze wordt uitgelegd waarom we belasting moeten betalen. Raar toch dat je dat moet uitleggen!?
Houd het zo goedkoop mogelijk. Geen buitenlandse snoepreisjes met als smoes watermanagement meer naar Uruzgan. Kantoren sluiten. Geen gekozen bestuurders meer. Scheelt weer verkiezingen (kwam toch bijna niemand stemmen). Wat is de relatie van een waterschap met de politiek?
Maar ik zal het allemaal wel verkeerd zien.
r van den hoff / directeur
In een poging er mooi uit te zien hebben de Waterschappen tegenwoordig verkiezingen. Kost veel geld weer en de opkomst is bedroevend laag. Dat is logisch want beleid wordt er niet echt gemaakt. Er wordt beleid, dat elders (politiek) is gemaakt, uitgevoerd.
De gevestigde politieke partijen hebben zich echter wel over de verkiezingen ontfermt en daarmee in de regenten cirkel weer rond. Bedenk wel dat die 27 waterschappen ongeveer 12.000 ambtenaren aan de gang houden. Volgens de regenten zelf moeten we daar blij mee zijn want in de vorige eeuw waren er nog 1200 waterschappen!

Maar een van de primaire taken van de Waterschappen, ons beschermen tegen overstromingen, wordt niet eens naar behoren wordt uitgevoerd: tijdens de inaugurele rede door prof.dr.ir. Pier Vellinga bij de aanvaarding van de leerstoel ‘Klimaatverandering, Water en Veiligheid’ bij de Universiteit van Wageningen in oktober 2008 zei deze: “Onze veiligheid ten aanzien van overstroming is niet op orde; 24 % van de dijken voldoen niet aan de Deltanorm en van 36% weten we dat niet zeker:” De komst van een Delta Commissaris moet daar verbetering in brengen. Die moet, zo lees ik in een persbericht ‘de samenwerking tussen ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen gestalte geven’, wat dat ook moge betekenen. Hoe minder partijen hoe beter!
K. van den Herik
Alles wat goed gaat in Nederland moet weg. In het buitenland zijn ze jaloers op onze functionele waarborgdemocratie.
De waterschappen dragen jaarlijks 100 miljoen euro bij aan de rijkskas.
R. Wimmers / Sr. Adviseur RO
Zeer onlangs heb ik er in een artikel in Landwerk voor gepleit de Waterschappen om te vormen naar Beheerschappen (onder toevoeging van in ieder geval de Dienst Landelijk Gebied) om zo de problematiek rond de financiering van het landschap op te heffen.

Op deze manier zouden veel loketjes en subsidiestromen en heffingen gebundeld kunnen worden in een de gemeentes overkoepelend orgaan dat zorgdraagt voor het operationeel landschapsbeheer, met als financiering een bestemmingsheffing voor ingezetenen die van het landschap profiteren, zoals recreatiebedrijven en huiseigenaren. Hierbij zijn dan ook direct argariers, bedrijven en particulere grondeigenaren als uitvoerders tegen betaling in te schakelen. Zo voorkom je tevens de eeuwige discussie over ongeoorloofde overheidssteun voor boeren bij het uitvoeren van Blauw-Groene diensten.

Het is in ieder geval het overwegen waard, voor we een organisatie die gedurende meer dan honderd jaar haar nut meer dan heeft bewezen aan de straat zetten.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Alles van waarde is weerloos?
Rein Ferwerda / lijsttrekker CU waterschapsverk. Frl.-Gron.Westerkwt.
Sinds begin vorige eeuw is het aantal waterschappen met een factor honderd ‘ingedikt’ tot 25 waterschappen nu. Het is de vraag in hoeverre deze fusiegolf nog door moet gaan, ook omdat een aantal waterschapsfusies van recente datum is. De kracht van waterschappen is “klein doen en groot denken”, d.w.z. kleinschaligheid én grensoverschrijdend. Waterschappen hebben immers hun eigen beheersgebied, dat niet noodzakelijk met provinciegrenzen hoeft samen te vallen. Waterschapsgrenzen zijn stroomgebiedbepaald, overeenkomstig Europese regelgeving (KRW) en WB21 (Waterbeleid voor de 21e eeuw). Waterschappen zijn in waterland Nederland speciaal opgericht en toegerust om de waterveiligheid te bewaken en hebben daarin tot over de grenzen een voorbeeldfunctie. Bovendien gaan fusies, op welke wijze dan ook, altijd gepaard met hoge frictiekosten. Dus horizontaal of verticaal fuseren alleen waar dat waterstaatkundig nodig en wenselijk is.

Hoe is de wettelijke positie van waterschappen geregeld? De commentaren van waterstaats- en waterschapsrechtskundigen Van den Berg, Van Hall en Van Rijswick komen er op neer, dat er in hfdst. 7 van de Grondwet van 1983 sprake is van een eigenstandige staatsrechtelijke positie van de waterschappen, zoals geregeld in de organieke Waterschapswet van 1991, nadien gewijzigd in de nieuwe Wet modernisering waterschapsbesturen die eind 2007 in werking is getreden. Doelen van deze nieuwe wet zijn: het vergroten van de democratische legitimatie, de transparantie, vereenvoudiging en modernisering van de bestuurlijke en financiële structuur van de waterschappen.

Om deze wetswijziging verder te implementeren is eind 2008 het Waterschapsbesluit in werking getreden, waarbij het personenstelsel m.b.t. verkiezing van waterschapsbesturen is gewijzigd in een lijstenstelsel. Daarmee hebben politieke en andere groeperingen wettelijk de mogelijkheid gekregen om namens de belangengroep der ingezetenen (lees: alle burgers van Nederland) kandidaten voor de waterschapsbesturen voor te dragen. Dat is terecht, omdat immers ook ingezeten waterschapsbelasting moeten betalen. En in waterschapsland geldt al eeuwen de bestuurlijke trits: belang – betaling – zeggenschap. Voor de tweede wereldoorlog hadden alleen grondbezitters (het ongebouwd, vooral boeren) zeggenschap, want zij hadden het meeste belang bij een goed waterbeheer. Maar omdat na WO-II in toenemende mate het inzicht is doorgebroken, dat niet alleen boeren, maar ook andere buitenlui en burgers algemeen belang hebben bij schoon water en droge voeten, is de wettelijk gelegitimeerde democratisering van de waterschapsbesturen een logische ontwikkeling.

De Waterschapswet regelt het provinciale en overige toezicht op de waterschapsbesturen, maar vernieting van besluiten van deze besturen kan volgens Gw art. 133, lid 3 alleen geschieden wegens strijd met het recht of het algemeen belang. Juist dit algemene belang van waterschapsbesturen heeft prof.dr. Cees Veerman als voorzitter van de Deltacommissie, nog eens krachtig onderbouwd in een opiniebijdrage van 11 januari 2010: ‘Opheffing waterschappen levert niemand winst op.’ Het is dan ook niet verstandig om waterschappen op basis van flinterdunne bezuinigingsargumenten eenzijdig af te schaffen. Dat riekt naar machtspolitiek denken en dat moeten we in waterland Nederland niet willen.

Opheffen van gekozen waterschapsbesturen levert hoogstens 20 miljoen euro op en zou de net ingezette democratiseringslijn (water is immers een belang voor alle burgers c.q. ingezetenen) voortijdig afbreken. Goed waterbeheer is beter te borgen door een gekozen functioneel waterbestuur, dan onder te brengen bij een algemeen (provinciaal) bestuur, dat immers per provincie geneigd is andere prioriteiten te stellen. En dat is om twee redenen niet aan te raden: 1. met het oog op een strak geregisseerd nieuw Deltaplan, waarbij behalve de waterveiligheid, water als drager en voeder van de Nederlandse Delta, een (inter)nationaal belang dient, dat het provinciale belang te boven gaat; 2.met het oog op de voordelen van de operatie Storm van de UvW: doelmatig waterbeheer. Laat de waterschappen blijven doen waar ze al sinds de Middeleeuwen goed in zijn: zorg voor duurzaam waterbeheer ook in de 21e eeuw.
M.K. / student
Het lijkt erop dat deze keuze een politieke overweging is; als we de waterschappen bij de provincie onderbrengen dan staat de provincie minder in de spotlight. En als de provincie belangrijkere taken krijgt wordt zij misschien niet opgeheven...

Waarom zou je in godsnaam een goed systeem als de waterschappen bij de provincies onderbrengen? Omdat dit in het meest gunstige geval het astronomische bedrag van 23 miljoen euro oplevert? Dat is toch een druppel op een gloeiende plaat, in het meest gunstige geval!
PeterK / reagerende
Moreel gezien moet het doel van ieder overheidslichaam zijn om de lasten voor de burger zo laag mogelijk te houden. Dat lukt niet bij de huidige waterschappen: alle beleggingsfouten en onverklaarbare tekorten worden ijskoud omgeslagen naar de belastingbetalers. Dus: opheffen, en met behoud van expertise in een Rijksdienst onderbrengen.
Bas Voer / Bestuursadviseur bij waterschap
De geest is uit de fles. Het gaat niet meer om de inhoud om maar om het bezuinigen. Het schrappen van de waterschapsbestuur is politiek minder moeilijk dan veel andere pijnlijke maatregelen. Het maakt het speelveld voor rijk, gemeenten en provincie ook makkelijker (niet per sé beter of goedkoper). Het accent zal nog meer verschuiven van "doen" naar "plannen maken". Ik denk dat het mn voor het landelijk gebied een gemis zal blijken.
Vooral kleine gemeenten zullen meer en meer probleem krijgen met rioolbeheer en totaal afhankelijk worden van adviesbureaus.
F.de Vries / lezer
Goede zaak om waterschappen ergens anders onder te brengen. Wordt niet zuinig met geld omgegaan:, glossy infofolders, grootformaat advertentie voor openbare vergaderingen (waar vrijwel niemand naar toekomt),nodeloze verkiezingen (totaal geen draagvlak meer voor) Onderbrengen bij de provincie (dan zijn we ook van dat geëmmer over ' provincieNoord Nederland' af) en een fikse efficientiescan. Meer kans op overstromingen is een non-argument van de voorzitter Unie van Waterschappen Peter Glas. Waarom zou er meer kans op overstromingen zijn als het waterschap in een afgeslankte vorm bij de provincie wordt ondergebracht? Deze uitspraak zegt genoeg over de kwaliteit van leidinggevenden binnen de waterschappen. Als 23 miljoen bezuinigen mogelijk is dan is het toch te zot voor woorden om dat een"' druppel op de gloeiende plaat' te noemen? Al weer zo'n uitspraak met weinig feeling voor communicatie over de financien richting de 'ingezetenen'
Niet te lang mee wachten dus.
R.A. / Ambtenaar
Waterschappen afschaffen is een onverstandige keuze. De discussie draait niet meer om argumenten maar om wie zijn zin krijgt. Met het onderbrengen van waterschappen onder de provincie geef je hen bestaandsrecht wat ze nu niet hebben.
Het zal alleen maar meer geld gaan kosten door de toenemenen bureaucratie die er bij provincie of rijk is, en de kerntaken zullen niet meer worden uitgevoerd in het belang van veiligheid, maar alleen maar als er geld is, en de politiek geen andere prioriteiten heeft. Dat moet je absoluut voorkomen!

Waterveiligheid moet uit de politiek blijven om dit goed te kunnen waarborgen. Ze voeren het beleid uit wat in de politiek gemaakt worden en aan die normen moeten ze voldoen.

Waterschapsverkiezingen afschaffen, die waren opgelegd door de landelijke politiek ivm hun bestaansrecht, nu niet gaan zeggen dat het niet aanslaat, want het is niet het idee van de waterschappen.

23 miljoen is idd een druppel op de gloeiende plaat. Je lijikt het te kunnen besparen, maar dit is slechts eenmalig. Beter kan je structureel bezuiningen binnen het waterbeheer zelf. Daar staat tegenover dat de politiek dan ook niet steeds de regels moet veranderen en de de normen moet verhogen. Of niet zeuren dat het geld kost.
S Schaap
@ Drs. Rein Ferwerda • AB-bestuurslid Wetterskip Fryslân

“Opheffen van gekozen waterschapsbesturen levert hoogstens 20 miljoen euro op en zou de net ingezette democratiseringslijn (water is immers een belang voor alle burgers c.q. ingezetenen) voortijdig afbreken. Goed waterbeheer is beter te borgen door een gekozen functioneel waterbestuur, dan onder te brengen bij een algemeen (provinciaal) bestuur, dat immers per provincie geneigd is andere prioriteiten te stellen.”

- De 20 mln euro is een leuk Unie-getal dat ruimharig wordt verspreid binnen de waterschapsbesturen en pers, maar raakt kant noch wal. Een kleine blik op de waterschapsbegrotingen leert dat bijvoorbeeld het Wetterskip Fryslân EUR 1,7 mln kosten aan bestuur doorbelast en EUR 4,3 mln aan stafkosten (bron: begroting 2010). Zo gaf Delfland bijv. in 2008 2,8 mln uit aan bestuur en 2,3 mln aan externe communicatie. Dan heb ik het nog niet over de overige ondersteunende diensten. Ook bij andere waterschappen gaat het bij een voorzichtige inschatting mbt kosten bestuur en externe communicatie zeker om ca 5 mln per waterschap. Dit 5x26 levert toch 130 mln EUR op. Ook bij bijvoorbeeld de provincies kan het nodige bespaard worden. Zoals bijvoorbeeld bij het toezicht op de waterschappen en benodigde waterkennis. Ook kan veel afstemming, bestuurlijke toestanden worden vermeden. Zo is er de nodige synergie te halen.

- ‘Prioriteiten stellen’ is inspelen op onderbuikgevoelens. Dit blijkt ook uit onlangs rondgestuurde pamflet “Kerngegevens waterschappen” van de Unie. In dit pamflet wordt ook begonnen met de bescherming tegen overstromingen. Uit het pamflet blijkt dat de waterschappen jaarlijks 2,3 mld aan belastingen innen. Van dit bedrag geven de waterschappen slechts 5 tot 10% uit aan de aanleg en het beheer van waterkeringen (lees: dijken, kades etc.). Voor Wetterskip is dit inclusief doorbelasting van stafkosten slechts 9,5 mln EUR op een begroting van ruim 116 mln. Dit is makkelijk door een bestemmingsheffing -een heffing die niet voor iets anders dan waterveiligheid gebruikt mag worden- zeker te stellen.
Ik zou nl graag zien dat de andere kosten voor het waterbeheer worden afgewogen tegen bijvoorbeeld een fietspad of ouderen zorg! Wateraanvoerprojecten of bijvoorbeeld beekherstel (Veluwe) mogen best ter discussie worden gesteld.

Ongeveer 40-50% van het waterschapsgeld -in totaal 1,3 mld EUR- gaat jaarlijks naar afvalwaterzuivering. Dit is een bedrijfsmatige taak die bij uitstek in een NV-vorm gegoten kan worden samen met de riolering (ruim 1,6 mld). Daar valt de nodige te halen. Grove schatting: 500-700 mln op jaarbasis. Voor een gemeente is het van belang dat niet een medeoverheid (zoals waterschappen zie aanbod Unie in het kader van actie Storm) de rioleringszorg overneemt. Met een bedrijf kan de gemeente beter baas in eigen huis (lees: openbare ruimte) blijven.

- Wat betreft de democratisering
Het waterschap is in essentie een functioneel bestuur. Dit terwijl er integrale opgaven in de fysieke leefomgeving liggen. Daar ligt de uitdaging. Dit vereist afstemming tussen RO, economie én water. Waterschappen zijn de afgelopen jaren ook steeds beleidsmatiger gaan opereren (veel RO) en zijn door schaalvergroting steeds verder komen af te staan tot de algemene democratie. Het lijstenstelsel levert alleen maar meer gedoe op met de provincies. Immers de bestuurders van de waterschappen - ik neem aan u ook Rein Ferwerda- hebben een verkiezingsprogramma. Als een agrarisch getint college wordt gekozen -deze kans is groot vanwege organisatiegraad buitengebied, NLTO, kwaliteitszetels, geringe belangstelling stedelijk gebied- botst het collegeprogramma snel met de belangen van de algemene democratie. Deze politisering van het waterschapsbestuur kan ik niet positief noemen. Het waterbeheer verdient mi geen specifiek politiek bestuur!

Het waterschap zou m.i. een strikt uitvoerende organisatie moeten worden die wel in de regio is ingebed. Een gedeconcentreerde Rijksdienst voldoet hieraan niet; nog los van decentraal tenzij…
RWS kan bestaan vanwege de afstand van het hoofdsysteem tot de lokale en regionale problematiek (politiek). Een gedeconcentreerde rijksdienst als landelijke waterbeheerder verstoort het evenwicht tussen gemeente, provincie en rijk. Immers een dergelijke rijksdienst opereert vanuit het rijk met centrale bevoegdheden.
Advertentie